Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espai – temporals (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la Història de l’Art. |
| A2 |
Analitzar la visió diacrònica general de la Història de l’Art Universal. |
| A5 |
Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
| A6 |
Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la Història de l’Art. |
| A8 |
Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
| B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història
Aprendre a analitzar textos
Aprendre a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'una obra artística
Elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar ordenadament i per escrit
| | A2 |
Aprendre a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'un obra artística
elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar ordenadament i per escrit
| | A5 |
Elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar ordenadament i per escrit
| | A6 |
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història
Aprendre a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'un obra artística
Elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar ordenadament i per escrit
| | A8 |
Aprendre a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'un obra artística
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història
Aprendre a analitzar textos
Aprendre a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'un obra artística
| | B2 |
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història
| | B3 |
Aprendre a analitzar textos
| | B7 |
Elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar ordenadament i per escrit
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA I. INTRODUCCIÓ. |
1. Art: història d'un concepte.
2. Art definicions antiga i moderna.
3. Reflexions sobre la indefinició contemporània. |
TEMA II. LA BIOGRAFIA DE L'ARTISTA: VASARI. |
1. La teoria de l'art al Renaixement.
2. Presentació de "Les vides dels més excel·lents arquitectes, pintors i escultors italians des de Cimabue als nostres dies".
3. Les "edats" segons Vasari.
4. Conceptes claus: "maniera", "disegno", "grazia". |
TEMA III. LA TEORIA DE L'ART DE LA IL·LUSTRACIÓ. |
1. Antecedents: la teoria de l'art al segle XVII. Classicisme i Acadèmia.
2. Estètica, Història de l'art i crítica d'art: Baumgarten, Winckelmann i Diderot.
3. Winckelmann-Lessing.
4. L'estètica empirista. |
TEMA IV. LA TEORIA DE L'ART DEL ROMANTICISME. |
1. Pensament històric.
2. Antic/Modern, Ingenu/Sentimental, Clàssic/Romàntic.
3. Descobriment de l'Edat Mitjana i de l'Orient.
4. Art: coneixement suprem. |
TEMA V. ELS MODELS FORMALISTES. |
1. Adolf von Hildebrand.
2. Heinrich Wölfflin.
3. Henri Focillon. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Seminaris |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
|
Sessió Magistral |
Esposició dels continguts de l'assignatura.
|
Seminaris |
Analisi d'un text. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.
|
Descripció |
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. |
80 |
Proves pràctiques |
|
Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). |
10 |
Altres |
|
Anàlisi d'un text. |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann., Alianza., Madrid, 1991.
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
FREELAND,C., Pero, ¿ésto es arte? Una introducción a la teoría del arte., Cátedra., Madrid, 2003.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.
JIMÉNEZ,J., Teoría del arte., Tecnos/Alianza., Madrid, 2002.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.
|
|
Complementària |
|
Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|