DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TEORIA DE L'ART Codi 12214112
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les principals orientacions teòriques en l'analisi del fenomen artístic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aprèn a analitzar textos
Aprèn a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'una obra artística
Elabora sistemàticament els coneixements rebuts i els pot comunicar ordenadament i per escrit
Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art al llarg de la història
 A2 Aprèn a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'un obra artística
Elabora sintèticament els coneixements rebuts i els pot comunicar ordenadament i per escrit
 A5 Elabora sintèticament els coneixements rebuts i els pot comunicar ordenadament i per escrit
 A6 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art al llarg de la història
Aprèn a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'un obra artística
Aprèn a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
 A8 Aprèn a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'un obra artística
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Troba la solució adequada
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMA I. INTRODUCCIÓ. 1. Art: història d'un concepte.
2. Art definicions antiga i moderna.
3. Reflexions sobre la indefinició contemporània.
TEMA II. LA BIOGRAFIA DE L'ARTISTA: VASARI. 1. La teoria de l'art al Renaixement.
2. Presentació de "Les vides dels més excel·lents arquitectes, pintors i escultors italians des de Cimabue als nostres dies".
3. Les "edats" segons Vasari.
4. Conceptes claus: maniera, disegno, grazia.
TEMA III. LA TEORIA DE L'ART DE LA IL·LUSTRACIÓ. 1. Antecedents: la teoria de l'art al segle XVII. Classicisme i Acadèmia.
2. Estètica, Història de l'art i crítica d'art: Baumgarten, Winckelmann i Diderot.
3. Winckelmann-Lessing.
4. L'estètica empirista.
TEMA IV. J. C. BURCKHARDT I L’ESCOLA DE VIENA.

1. J. C. Burckhardt.
2. M. Dvôrak.
3. A. Riegl.
TEMA V. ICONOGRAFIA I ICONOLOGIA. 1. La formulació del mètode iconològic: A. Warburg.
2. E. Panofsky: “Iconografia i iconologia”.
3. E. H. Gombrich: “Objectius i límits de la iconologia”.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A5
1 0 1
Sessió Magistral
A5
45 45 90
Seminaris
A1
A5
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A5
B1
10 10 20
Atenció personalitzada
A5
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A5
B1
2 2 4
Proves pràctiques
A1
A5
B1
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Anàlisi d'un text.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
A5
B1
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80
Proves pràctiques
A1
A5
B1
Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10
Altres  

Anàlisi d'un text.

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És imprescindible aprovar la prova de desenvolupament (examen) per a poder fer mitja amb les altres activitats del curs.


Fonts d'informació

Bàsica BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann., Alianza., Madrid, 1991.
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
FREELAND,C., Pero, ¿ésto es arte? Una introducción a la teoría del arte., Cátedra., Madrid, 2003.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.
JIMÉNEZ,J., Teoría del arte., Tecnos/Alianza., Madrid, 2002.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.

 

Complementària

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent