DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TEORIA DE L'ART Codi 12214112
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les principals orientacions teòriques en l'analisi del fenomen artístic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Assoleix una base teòrica global sobre les diferents teories i corrents estètics des de l’Antiguitat fins a la contemporaneïtat.
Assimila a la investigació històrica en Art les bases teòriques del pensament occidental per tal de desenvolupar un discurs coherent i lúcid.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMA I. INTRODUCCIÓ. 1. Art: història d'un concepte.
2. Art definicions antiga i moderna.
3. Reflexions sobre la indefinició contemporània.
TEMA II. LA BIOGRAFIA DE L'ARTISTA: VASARI. 1. La teoria de l'art al Renaixement.
2. Presentació de "Les vides dels més excel·lents arquitectes, pintors i escultors italians des de Cimabue als nostres dies".
3. Les "edats" segons Vasari.
4. Conceptes claus: maniera, disegno, grazia.
TEMA III. LA TEORIA DE L'ART DE LA IL·LUSTRACIÓ. 1. Antecedents: la teoria de l'art al segle XVII. Classicisme i Acadèmia.
2. Estètica, Història de l'art i crítica d'art: Baumgarten, Winckelmann i Diderot.
3. Winckelmann-Lessing.
4. L'estètica empirista.
TEMA IV. J. C. BURCKHARDT I L’ESCOLA DE VIENA.

1. J. C. Burckhardt.
2. M. Dvôrak.
3. A. Riegl.
TEMA V. ICONOGRAFIA I ICONOLOGIA. 1. La formulació del mètode iconològic: A. Warburg.
2. E. Panofsky: “Iconografia i iconologia”.
3. E. H. Gombrich: “Objectius i límits de la iconologia”.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
B3
C3
C4
43 73 116
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
B3
13 15 28
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
B3
C3
C4
1 1 2
Proves pràctiques
A7
B3
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.
Atenció personalitzada Entrevista amb l'estudiant.

Atenció personalitzada
Descripció
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A7
B3
C3
C4
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80%
Proves pràctiques
A7
B3
Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10%
Altres  

Anàlisi d'un text.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prova de desenvolupament té un pes del 80 % sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitja amb les altres activitats.

En la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text.


Fonts d'informació

Bàsica BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann., Alianza., Madrid, 1991.
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
FREELAND,C., Pero, ¿ésto es arte? Una introducción a la teoría del arte., Cátedra., Madrid, 2003.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.
JIMÉNEZ,J., Teoría del arte., Tecnos/Alianza., Madrid, 2002.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.

 

Complementària

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES/12214117


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA/12214012
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent