Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art |
| A2 |
Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal |
| A5 |
Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història |
| A6 |
Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art |
| A7 |
Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia) |
| A8 |
Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art) |
| A15 |
Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració) |
| A16 |
Conèixer els diferents períodes de la història universal |
| A17 |
Conèixer a trets generals la geografia regional i humana |
| A18 |
Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia |
| A19 |
Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprensió de les reflexions que s'han fet sobre l'art al llarg de la història
Realització de comentaris de textos i assajos
Visió de conjunt del pensament estètic
| | A2 |
Visió de conjunt del pensament estètic
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història
Realització de comentaris de textos i assaigs
| | A5 |
Comprensió de les reflexions que s'han fet sobre l'art durant la història
| | A6 |
Realització de comentaris de textos i assajos
Realització de treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts literàries i la bibliografia fonamental
L'alumne ha d'aprendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
| | A7 |
Realització de treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts literàries i la bibliografia fonamental
| | A8 |
Realització de treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts literàries i la bibliografia fonamental
| | A15 |
L'alumne ha d'aprendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
| | A16 |
Comprensió de les reflexions que s'han fet sobre l'art durant la història
| | A17 |
Comprensió de les reflexions que s'han fet sobre l'art durant la història
| | A18 |
Realització de treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts literàries i la bibliografia fonamental
| | A19 |
Visió de conjunt del pensament estètic
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1.- Introducció |
Les fonts. Concepte i tipologia. |
2.- L'Antiguitat |
Egipte, Mesopotàmia, Israel. |
3.- L'herència clàssica |
Grècia i Roma. Textos artístics en el món clàssic. |
4.- El món cristià. Bizanci. |
El primer art cristià i les fonts escrites. Textos artístics de l’imperi Bizantí. |
5.- Alta Edat Mitjana i Romànic. |
L’Imperi Carolingi i l’eclosió del Romànic. |
6.- El Gòtic |
Les fonts del Gòtic. |
7.- Renaixement |
Itàlia, Europa septentrional i Espanya en els segles XV i XVI. |
8.- Barroc |
Continuïtat i canvi en les fonts del Barroc. Itàlia, França, Europa septentrional, Espanya. |
9.- Il·lustració, Neoclassicisme i Romanticisme. |
Teories estètiques i tractats entre la Il•lustració i el Romanticisme
|
10.- El segle XX |
Manifestos i textos programàtics de l’art del segle XX. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
8 |
9 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
0 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0 |
12 |
12 |
Proves de desenvolupament |
|
0 |
50 |
50 |
Proves pràctiques |
|
0 |
12 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
1.- Examen de la literatura artística més destacada que informa sobre la producció artística des de l’antiguitat fins als nostres dies.
2.- Coneixement dels procediments d’interpretació i d’investigació que l’hi són aplicables.
3.- Comentaris de textos en què s’examinarà i s’interpretarà el contingut de determinades fonts.
|
Presentacions / exposicions |
1.- Els alumnes, individualment, faran una ressenya d’una font escrita fonamental de la Història de l’Art, tot seguint unes pautes proporcionades prèviament. Faran la presentació dels seus treballs a classe.
2.- Els alumnes, en grups reduïts, treballaran un dossier d’imatges (una per tema) en què hauran de posar en relació l’obra reproduïda a la fitxa amb la font literària en què s’ha basat o bé que hi fa al•lusió. Faran la presentació del seu treball a classe.
|
Pràctiques de camp/sortides |
Una visita a un centre documental (arxiu, biblioteca, hemeroteca). |
Descripció |
Seguiment personalitzat del procés de preparació de les ressenyes i del dossier d’imatges. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Quatre preguntes breus |
0-1 |
Proves de desenvolupament |
|
Pregunta extensa |
0-3 |
Proves pràctiques |
|
Comentari d'un text |
0-1 |
Altres |
|
Assistència. Ressenya. Pràctica. Visita. |
0-5 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es valorarà: La claredat d'exposició. L'ortografia i la sintaxi. |
Bàsica |
BRUYNE, E. de, La estética de la Edad Media. , Madrid: Visor, 1987
CALVO SERRALLER, F. i al. (eds.) , Ilustración y Romanticismo, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VII)., Barcelona: Gustavo Gili, 1982
CALVO SERRALLER, F., La teoría de la pintura en el siglo de Oro., Madrid: Cátedra, 1991
CALVO SERRALLER, F.; PORTÚS, J.,, Fuentes de la Historia del Arte II, (Conocer el Arte, 22). , Madrid: Historia 16, 2001
CHECA CREMADES, F.; GARCÍA FELGUERA, M.S.; MORAN TURINA, M., Guía para el estudio de la Historia del Arte, Madrid: Cátedra, 1980
CHIPP, H. B.; SELZ, P. (colab.); TAYLOR, J. C. (colab.),, Teorías del arte contemporáneo: fuentes artísticas y opiniones críticas, (Fuentes del arte, Serie Mayor, 12), Madrid: Akal, 1995
CIRLOT, L. (ed.), Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos, Barcelona: Labor, 1995
FERNÁNDEZ ARENAS, J. (ed.), Renacimiento y Barroco en España (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VI), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
FERNÁNDEZ ARENAS, J; BASSEGODA, J. , (eds.), Barroco en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, V), Barcelona: Gustavo Gili , 1983
FERNÁNDEZ ARENAS, J., F. Teoría y metodología de la Historia del Arte. , Barcelona: Anthropos, 1982
FREIXA, M., "La historia del arte como historia. Las técnicas de investigación y el problema de las fuentes", a Introducción a la Historia del Arte, p. 61-87., Barcelona: Barcanova, 1991
FREIXA, M. (ed.), Las vanguardias del siglo XIX, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VIII), Barcelona: Gustavo Gili , 1982
FREIXA, M.; MUÑOZ, J. M., Les fonts de la Història de l’Art d’època moderna i contemporània, (Textos Docents 157), Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona, Departament d’Història de l’Art, Divisió de Ciències H, 1999
GARRIGA I RIERA, J. (ed), Renacimiento en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, IV), Barcelona: Gustavo Gili, 1983
GONZÁLEZ GARCÍA, A.; CALVO SERRALLER, F.; MARCHAN FIZ, S., Escritos de arte de vanguardia. 1900-1945, Madrid: Turner / Fundación F. Orbegozo, 1979
HOLT, E. G., Storia documentaria dell’arte (1947), Milano: Feltrinelli, 1977
JOSÉ PITARCH, A. (ed.), Arte Antiguo. Próximo Oriente, Grecia y Roma, (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, I), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
MANGO, C., The Art of the Byzantine Empire 312-1453 (Sources and documents in the History of Art series) , New Jersey: Englewood Cliffs , 1972
MOLAS, J. (ed.), Manifestos d’avantguarda. Antologia, , Barcelona: Edicions 62, 1995
PATERA B., La letteratura sull’arte nell’antichità, Flaccovio: Palermo, 1975
POLLITT J. J., The Art of Ancient Greece, sources and Documents, , Cambridge: Cambridge University Press, 1992
SCHLOSSER, J. Von, La literatura artística. Manual de fuentes para la historia moderna del arte (1ª ed. Viena 1924) (Arte Cátedra. Grandes temas), Madrid: Cátedra, 1993 (4a ed.)
ÚBEDA DE LOS COBOS, A., Pensamiento artístico español del siglo XVIII. De Antonio Palomino a Francisco de Goya, (Colección Universitaria, 1), Madrid: Museo Nacional del Prado, 2001
WIEBENSON, D., Los tratados de arquitectura. De Alberti a Ledoux,, Madrid: Hermann Blume, 1988
YARZA LUACES J. (ed.), Arte Medieval I. Alta Edad Media y Bizancio, 1982 (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, II), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
YARZA LUACES J. (ed.), Arte Medieval II. Románico y Gótico (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, III), Barcelona: Gustavo Gili , 1982
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|