DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) LITERATURA ARTÍSTICA Codi 12214113
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu general de l'assignatura és la presa de contacte de l'alumne amb la literatura artística, des de l'antiguitat fins als nostres dies. L'assignatura presenta dues vessants. Una, teòrica, familiaritza l'alumne amb les fonts literàries més destacades. L'altra, pràctica, l'adreça a la seva anàlisi.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració).
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana.
 A18 Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia.
 A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art al llarg de la història
Realitza comentaris de textos i assajos
Té visió de conjunt del pensament estètic
 A2 Té visió de conjunt del pensament estètic
Comprèn les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història
Realitza comentaris de textos i assaigs
 A5 Comprèn de les reflexions que s'han fet sobre l'art durant la història
 A6 Aprèn a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
Realitza comentaris de textos i assajos
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts literàries i la bibliografia fonamental
 A7 Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts literàries i la bibliografia fonamental
 A8 Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts literàries i la bibliografia fonamental
 A15 Elabora sintèticament els coneixements rebuts i els pot comunicar oralment i per escrit
 A16 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art durant la història
 A17 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art durant la història
 A18 Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts literàries i la bibliografia fonamental
 A19 Té visió de conjunt del pensament estètic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció Les fonts. Concepte i tipologia.
2.- L'Antiguitat El Pròxim Orient. Egipte, Mesopotàmia, Israel.
3.- L'herència clàssica Grècia i Roma.
4.- El món cristià. El primer art cristià i les fonts escrites. Textos artístics de l’Imperi Bizantí.
5.- L'Edat Mitjana. L’Imperi Carolingi. Les fonts del Romànic. Les fonts del Gòtic.
6.- El Renaixement Itàlia, Europa septentrional i Espanya en els segles XV i XVI.
7.- El Barroc Continuïtat i canvi en les fonts del Barroc. Itàlia, França, Europa septentrional i Espanya.
8.- L'època contemporània. Teories estètiques i tractats entre la Il•lustració i el Romanticisme. Manifestos i textos programàtics de l'art del segle XX.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A6
30 30 60
Presentacions / exposicions
A6
C3
C4
1 8 9
Pràctiques de camp/sortides
A15
5 0 5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A19
0 12 12
Proves de desenvolupament
A6
C3
C4
0 50 50
Proves pràctiques
A6
A7
A19
C3
C4
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral 1.- Examen de la literatura artística més destacada que informa sobre la producció artística des de l’antiguitat fins als nostres dies.
2.- Coneixement dels procediments d’interpretació i d’investigació que l’hi són aplicables.
3.- Comentaris de textos en què s’examinarà i s’interpretarà el contingut de determinades fonts.
Presentacions / exposicions 1.- Els alumnes, individualment, faran una ressenya d’una font escrita fonamental de la Història de l’Art, tot seguint unes pautes proporcionades prèviament.
2.- Els alumnes, en grups reduïts, treballaran al llarg del curs set fragments significatius de textos considerats fonts literàries de la història de l'art, tot seguint unes pautes prèvies, en què hauran d'analizar el contingut i posar-lo en relació amb la producció artística de l'època. Els grups faran la presentació del seu treball a classe.

Pràctiques de camp/sortides Una visita a un centre documental (arxiu, biblioteca, hemeroteca).

Atenció personalitzada
Descripció
L'elaboració dels treballs a presentar comporta un seguiment personalitzat del procés. Els possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura els podran consultar els alumnes de manera individualitzada al despatx de la professora, a l'horari de consulta establert, que se'ls comunicarà a l'inici del curs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A19
Dues preguntes breus 5%
Proves de desenvolupament
A6
C3
C4
Pregunta extensa 30 %
Proves pràctiques
A6
A7
A19
C3
C4
Comentari d'un text 5 %
Altres  

Assistència. Ressenya. Pràctiques. Visita.

60 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es valorarà: La claredat d'exposició. L'ortografia i la sintaxi.

La segona convocatòria consistirà en un examen. Si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada, la nota de l'examen (40%) se sumarà a la resta. Si no ha fet l'avaluació continuada, la nota serà fins a un màxim del 50%.


Fonts d'informació

Bàsica BRUYNE, E. de, La estética de la Edad Media. , Madrid: Visor, 1987
CALVO SERRALLER, F. i al. (eds.) , Ilustración y Romanticismo, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VII)., Barcelona: Gustavo Gili, 1982
CALVO SERRALLER, F., La teoría de la pintura en el siglo de Oro., Madrid: Cátedra, 1991
CALVO SERRALLER, F.; PORTÚS, J.,, Fuentes de la Historia del Arte II, (Conocer el Arte, 22). , Madrid: Historia 16, 2001
CHECA CREMADES, F.; GARCÍA FELGUERA, M.S.; MORAN TURINA, M., Guía para el estudio de la Historia del Arte, Madrid: Cátedra, 1980
CHIPP, H. B.; SELZ, P. (colab.); TAYLOR, J. C. (colab.),, Teorías del arte contemporáneo: fuentes artísticas y opiniones críticas, (Fuentes del arte, Serie Mayor, 12), Madrid: Akal, 1995
CIRLOT, L. (ed.), Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos, Barcelona: Labor, 1995
FERNÁNDEZ ARENAS, J. (ed.), Renacimiento y Barroco en España (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VI), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
FERNÁNDEZ ARENAS, J; BASSEGODA, J. , (eds.), Barroco en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, V), Barcelona: Gustavo Gili , 1983
FERNÁNDEZ ARENAS, J., F. Teoría y metodología de la Historia del Arte. , Barcelona: Anthropos, 1982
FREIXA, M., "La historia del arte como historia. Las técnicas de investigación y el problema de las fuentes", a Introducción a la Historia del Arte, p. 61-87., Barcelona: Barcanova, 1991
FREIXA, M. (ed.), Las vanguardias del siglo XIX, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VIII), Barcelona: Gustavo Gili , 1982
FREIXA, M.; MUÑOZ, J. M., Les fonts de la Història de l’Art d’època moderna i contemporània, (Textos Docents 157), Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona, Departament d’Història de l’Art, Divisió de Ciències H, 1999
GARRIGA I RIERA, J. (ed), Renacimiento en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, IV), Barcelona: Gustavo Gili, 1983
GONZÁLEZ GARCÍA, A.; CALVO SERRALLER, F.; MARCHAN FIZ, S., Escritos de arte de vanguardia. 1900-1945, Madrid: Turner / Fundación F. Orbegozo, 1979
HOLT, E. G., Storia documentaria dell’arte (1947), Milano: Feltrinelli, 1977
JOSÉ PITARCH, A. (ed.), Arte Antiguo. Próximo Oriente, Grecia y Roma, (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, I), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
MANGO, C., The Art of the Byzantine Empire 312-1453 (Sources and documents in the History of Art series) , New Jersey: Englewood Cliffs , 1972
MOLAS, J. (ed.), Manifestos d’avantguarda. Antologia, , Barcelona: Edicions 62, 1995
PATERA B., La letteratura sull’arte nell’antichità, Flaccovio: Palermo, 1975
POLLITT J. J., The Art of Ancient Greece, sources and Documents, , Cambridge: Cambridge University Press, 1992
SCHLOSSER, J. Von, La literatura artística. Manual de fuentes para la historia moderna del arte (1ª ed. Viena 1924) (Arte Cátedra. Grandes temas), Madrid: Cátedra, 1993 (4a ed.)
ÚBEDA DE LOS COBOS, A., Pensamiento artístico español del siglo XVIII. De Antonio Palomino a Francisco de Goya, (Colección Universitaria, 1), Madrid: Museo Nacional del Prado, 2001
WIEBENSON, D., Los tratados de arquitectura. De Alberti a Ledoux,, Madrid: Hermann Blume, 1988
YARZA LUACES J. (ed.), Arte Medieval I. Alta Edad Media y Bizancio, 1982 (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, II), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
YARZA LUACES J. (ed.), Arte Medieval II. Románico y Gótico (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, III), Barcelona: Gustavo Gili , 1982


Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA DE L'ART/12214112
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent