Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Assimila una visió panoràmica sobre literatura artística a través de la Història de les Cultures.
Assoleix les eines bàsiques en relació al fet literari per establir vectors entre diferents disciplines artístiques.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B5 |
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
tema |
Subtema |
1.- Introducció |
Les fonts. Concepte i tipologia. |
2.- L'Antiguitat |
El Pròxim Orient. Egipte, Mesopotàmia, Israel. |
3.- L'herència clàssica |
Grècia i Roma. |
4.- El món cristià. |
El primer art cristià i les fonts escrites. Textos artístics de l’Imperi Bizantí. |
5.- L'Edat Mitjana. |
L’Imperi Carolingi. Les fonts del Romànic. Les fonts del Gòtic. |
6.- El Renaixement |
Itàlia, Europa septentrional i Espanya en els segles XV i XVI. |
7.- El Barroc |
Continuïtat i canvi en les fonts del Barroc. Itàlia, França, Europa septentrional i Espanya. |
8.- L'època contemporània. |
Teories estètiques i tractats entre la Il·lustració i el Romanticisme. Manifestos i textos programàtics de l'art del segle XX.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Fòrums de debat |
|
60 |
70 |
130 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
9 |
12 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
1 |
1 |
2 |
Treballs |
|
1 |
1 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. |
Fòrums de debat |
Assistència a les classes
Participació
1.- Examen de la literatura artística més destacada que informa sobre la producció artística des de l’antiguitat fins als nostres dies.
2.- Coneixement dels procediments d’interpretació i d’investigació que l’hi són aplicables.
3.- Comentaris de textos en què s’examinarà i s’interpretarà el contingut de determinades fonts.
|
Presentacions / exposicions |
1.- Els alumnes, individualment, faran una ressenya d’una font escrita fonamental de la Història de l’Art, tot seguint unes pautes proporcionades prèviament.
2.- Els alumnes, en grups reduïts, treballaran al llarg del curs tres fragments significatius de textos considerats fonts literàries de la història de l'art, tot seguint unes pautes prèvies, en què hauran d'analizar el contingut i posar-lo en relació amb la producció artística de l'època. Els grups faran la presentació del seu treball a classe.
|
Pràctiques de camp/sortides |
Una visita a un centre documental (arxiu, biblioteca, hemeroteca). |
Treballs |
Ressenya individual d'una font literària |
Atenció personalitzada |
Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé personalment en entrevistes al despatx, bé per mitjà telemàtic. |
descripción |
Els possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura els podran consultar els alumnes de manera individualitzada al despatx de la professora, a l'horari de consulta establert, que se'ls comunicarà a l'inici del curs |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Fòrums de debat |
|
Assistència i participació regular a classe |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions en grups a classe
|
30% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Visita a un centre documental |
10% |
Treballs |
|
Ressenya d'una font literària |
10% |
Otros |
|
Prova. Examen que consta de: - una pregunta breu - comentari d'un text - desenvolupament d'una pregunta de caràcter transversal |
40% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els alumnes que es presenten a la segona convocatòria són els que no han seguit l'avaluació continuada. |
Bàsica |
YARZA LUACES J. (ed.), Arte Medieval II. Románico y Gótico (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, III), Barcelona: Gustavo Gili , 1982
YARZA LUACES J. (ed.), Arte Medieval I. Alta Edad Media y Bizancio, 1982 (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, II), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
WIEBENSON, D., Los tratados de arquitectura. De Alberti a Ledoux,, Madrid: Hermann Blume, 1988
ÚBEDA DE LOS COBOS, A., Pensamiento artístico español del siglo XVIII. De Antonio Palomino a Francisco de Goya, (Colección Universitaria, 1), Madrid: Museo Nacional del Prado, 2001
SCHLOSSER, J. Von, La literatura artística. Manual de fuentes para la historia moderna del arte (1ª ed. Viena 1924) (Arte Cátedra. Grandes temas), Madrid: Cátedra, 1993 (4a ed.)
POLLITT J. J., The Art of Ancient Greece, sources and Documents, , Cambridge: Cambridge University Press, 1992
PATERA B., La letteratura sull’arte nell’antichità, Flaccovio: Palermo, 1975
MOLAS, J. (ed.), Manifestos d’avantguarda. Antologia, , Barcelona: Edicions 62, 1995
MANGO, C., The Art of the Byzantine Empire 312-1453 (Sources and documents in the History of Art series) , New Jersey: Englewood Cliffs , 1972
JOSÉ PITARCH, A. (ed.), Arte Antiguo. Próximo Oriente, Grecia y Roma, (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, I), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
HOLT, E. G., Storia documentaria dell’arte (1947), Milano: Feltrinelli, 1977
GONZÁLEZ GARCÍA, A.; CALVO SERRALLER, F.; MARCHAN FIZ, S., Escritos de arte de vanguardia. 1900-1945, Madrid: Turner / Fundación F. Orbegozo, 1979
GARRIGA I RIERA, J. (ed), Renacimiento en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, IV), Barcelona: Gustavo Gili, 1983
FREIXA, M.; MUÑOZ, J. M., Les fonts de la Història de l’Art d’època moderna i contemporània, (Textos Docents 157), Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona, Departament d’Història de l’Art, Divisió de Ciències H, 1999
FREIXA, M. (ed.), Las vanguardias del siglo XIX, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VIII), Barcelona: Gustavo Gili , 1982
FREIXA, M., "La historia del arte como historia. Las técnicas de investigación y el problema de las fuentes", a Introducción a la Historia del Arte, p. 61-87., Barcelona: Barcanova, 1991
FERNÁNDEZ ARENAS, J., F. Teoría y metodología de la Historia del Arte. , Barcelona: Anthropos, 1982
FERNÁNDEZ ARENAS, J; BASSEGODA, J. , (eds.), Barroco en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, V), Barcelona: Gustavo Gili , 1983
FERNÁNDEZ ARENAS, J. (ed.), Renacimiento y Barroco en España (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VI), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
CIRLOT, L. (ed.), Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos, Barcelona: Labor, 1995
CHIPP, H. B.; SELZ, P. (colab.); TAYLOR, J. C. (colab.),, Teorías del arte contemporáneo: fuentes artísticas y opiniones críticas, (Fuentes del arte, Serie Mayor, 12), Madrid: Akal, 1995
CHECA CREMADES, F.; GARCÍA FELGUERA, M.S.; MORAN TURINA, M., Guía para el estudio de la Historia del Arte, Madrid: Cátedra, 1980
CALVO SERRALLER, F.; PORTÚS, J.,, Fuentes de la Historia del Arte II, (Conocer el Arte, 22). , Madrid: Historia 16, 2001
CALVO SERRALLER, F., La teoría de la pintura en el siglo de Oro., Madrid: Cátedra, 1991
CALVO SERRALLER, F. i al. (eds.) , Ilustración y Romanticismo, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VII)., Barcelona: Gustavo Gili, 1982
BRUYNE, E. de, La estética de la Edad Media. , Madrid: Visor, 1987
HELLWIG, K., La literatura artística española en el siglo XVII, Madrid: Visor, 1999
GARCÍA MELERO; J. E., Literatura española sobre artes plásticas, Madrid: Encuentro, 2002
|
|
Complementària |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
ART DEL RENAIXEMENT/12214106 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ART DEL SEGLE XIX/12214109 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|