DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) NOVES TECNOLOGIES APLICADES A LES CIÈNCIES HUMANES Codi 12214114
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Adreça electrònica joseignacio.fiz@urv.cat
ethelann.allue@urv.cat
Professors/es
FIZ FERNÁNDEZ, JOSÉ IGNACIO
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura és adquirir els coneixements metodològics de les noves tecnologies per la realització de treballs de recerca en el camp de les Ciències humanes. En aquesta assignatura es prepararà a l’alumne per que pugui aplicar les noves tecnologies per a la preparació i presentació de treballs. Els objectius d’aquesta assignatura és preparar i donar a l’alumne aquelles aptituds necessàries per escriure i presentar treballs recerca, utilitzar les eines de cerca, organitzar dades i bases de dades (bibliogràfiques i de continguts) utilitzant les noves tecnologies a l’abast. El treball del curs està dirigit majoritàriament a una aplicació pràctica dels diferents temes tractats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A18 Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia.
 A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia.
 A20 Conèixer la història general i del territori.
 A22 Conèixer els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
 B8 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A6 Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A18 Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A19 Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A20 Coneix i utilitza correctament tot tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A22 Coneix i utilitza correctament tot tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Accepta i compleix les normes del grup
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a les Noves tecnologies aplicades a les ciències humanes: del cinzell al processador de textos
2. La (re)cerca 2.1. Biblioteques i catàlegs virtuals

2.2. Arxius i hemeroteques: documents-e, llibres-e, revistes-e i arxius-e

2.3. Les bases de dades

2.4. Diccionaris i enciclopèdies: termcat, viquipèdia i altres

2.5. Llocs i localitzacions a través de la xarxa: google earth i altres fonts

2.6. La memòria externa
3.L’organització de les dades i la informació 3.1. Organització de les bases de dades bibliogràfiques: refworks, endnote i altres

3.2. Organització de dades científiques
4.La presentació de les dades 4.1. els processadors de textos

4.2. els processadors d’imatges. Tractament i maquetació d’imatges.

4.3. les eines de dibuix, la fotogrametria.

4.4. els correctors de textos, diccionaris i altres eines

4.5. les presentacions orals amb suports tecnològics

4.6 els Sistemes d’Informació Geogràfica (GIS) aplicats a la Arqueologia.
5. Normes del treball científic 5.1. normes de publicació i normes de presentació de treballs
5.2. protecció de dades, registre d’imatges i altres lleis
5.3. Els perills del copiar/enganxar: plagis i altres paranys tecnològics
6.El treball científic 6.1. Discussions científiques en línia: skype i fòrums.

6.2. Conferències virtuals i treball en equip a través de la xarxa

6.3. Les correccions i revisions dels treballs

6.4. Compartir el coneixement científic: revistes, llibres, presentacions i blogs
7.Noves tecnologies aplicades a l’historia de l’art, l'arqueologia i la historiografía 7.1. Tècniques per l’estudi de l’historia de l’art

7.2. Tècniques de recuperació i estudi de restes arqueològiques. Eines estadistiques i paquets d’anàlisi dels GIS.

7.3. Tècniques per l'estudi de documents històrics

8. La Socialització del coneixement científic i la didàctica de les ciencies socials a traves de noves tecnologies 8.1 Internet com eina de difusió del coneixement.

8.2 La realitat virtual. Mètodes, eines i la ètica de la recreació dels mons pretèrits. Estudis de casos.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
C2
15 0 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
A10
B5
B6
B8
C2
45 0 45
Presentacions / exposicions
B6
1 15 16
Treballs
A6
A10
B5
B6
B8
C2
2 68 70
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts del curs, la planificació i avaluació incidint en la forma de treballar
Sessió Magistral Introducció teòrica als diferents continguts tractats en l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització dels treballs pràctics. Primer es farà una breu presentació de la pràctica i després de manera individual o en grup es realitzarà la pràctica.
Presentacions / exposicions Presentació a l'aula dels treballs pràctics realitzats i del treball de curs
Treballs Realització d'un dossier de pràctiques i un treball de curs

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme durant sessions individuals o en grups per tal de discutir els objectius dels treballs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
A10
B5
B6
B8
C2
Realització i lliurament d'un dossier de pràctiques 35%
Presentacions / exposicions
B6
Presentació oral del treball 10%
Treballs
A6
A10
B5
B6
B8
C2
Lliurament del treball 30%
Altres  

Prova pràctica

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per la segona convocatòria es realitzarà un examen


Fonts d'informació

Bàsica , http://www.cervantesvirtual.com/, ,
, https://www.refworks.com, ,
, www.urv.cat, ,
, http://www.wdl.org/es/, ,

A més a més d'aquests recursos electrònics cada apartat del temari constarà amb diverses fonts d'informació

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent