DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ART CATALÀ MODERN I CONTEMPORANI Codi 12214116
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Adreça electrònica jorgeangel.carbonell@urv.cat
Professors/es
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Web http://jorgeangel.carbonell@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Estudi general de l'art produït a Catalunya al llarg de l'época moderna i contemporania.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic.
 A4 Interpretar els coneixements particulars i optatius de la història de l'art.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració).
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana.
 A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn l'evolució de l'Art espanyol des del romànic fins al segle XX
Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A2 Coneix els conceptes fonamentals aplicables a cadascun dels períodes del mateix
 A3 Comprèn l'evolució de l'Art espanyol des del romànic fins al segle XX
Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A4 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com els recursos electrònics (TIC)
 A5 Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A6 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com dels recursos electrònics (TIC)
 A7 Coneix els conceptes fonamentals aplicables a cadascun dels períodes del mateix
 A9 Realitza, a través d'una investigació que utilitzi les fonts bibliogràfiques corresponents i els recursos electrònics disponibles, un treball de síntesi sobre un artista o sobre una obra determinada
 A15 Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A17 Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A19 Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B4 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Renaixement -Les arts plàstiques
-L'arquitectura
Barroc -Les arts plàstiques
- Arquitectura i urbanisme
Segle XIX - L'academicisme
- El romanticisme
- El realisme
- El modernisme
Segle XX -El noucentisme
-Les primeres avantguardes
-La represa després de la Guerra civil
-L'art de la segona meïtat del segle XX
-Les darreres tendències

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A1
A2
A5
40 80 120
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A6
A7
8 0 8
Pràctiques de camp/sortides
A4
A5
A7
15 2 17
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries aprendre les especificitats de l'Art català
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Visites a Museus, Fundacions i galeries
Pràctiques de camp/sortides Plantejar problemes d'atribució d'algunes obres de l'art català.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Orientació a l'alumne de com afrontar els continguts de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A6
A7
Estudi directe de les obres 20% del total
Pràctiques de camp/sortides
A4
A5
A7
Resolució de dos casos pràctics 70% del total
Altres  

Participació de l'alumne a les classes.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És plantejaran una serie de treballs que els alumnes hauran de resoldre en equip i també individualment, a partir dels quals es valoraran les competències pertinents i el nivell de coneixement de l'alumne. Tanmateix també es podra fer un treball monogràfic per pujar nota.La segona convocatòria servirà per a avaluar als alumnes que no han seguit o no han superat l'avaluació continuada. La prova consistirà en un exàmen en el qual s'hauran de comentar un seguit d'obres d'Art, desenvolupar diversos conceptes i respondre varies questions.


Fonts d'informació

Bàsica AAVV, Ars cataloniae, Curial, 2001
AAVV, Història de l'Art català, ed.62, 1981
AAVV, Historia del Arte hispánico, Alhambra, 1987
AAVV, Summa Artis, Espasa Calpe, 1993

Només he ressenyat la bibliografia general, atès que la bilbliografia específica serà lliurada a l'alumne a l'inici de cada tema.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART CATALÀ MEDIEVAL/12214115

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART DEL RENAIXEMENT/12214106
ART DEL BARROC/12214107
ART DEL SEGLE XX/12214111
ART DEL SEGLE XIX/12214109
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent