DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES Codi 12214117
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant - Conèixer la història del pensament estètic i de les idees artístiques. - Comprendre els conceptes fonamentals dels autors estudiats. - Anàlisi de textos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
 A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia.
 A32 Manejar la terminologia bàsica de l’antropologia social i cultural.
 A33 Conèixer i comprendre a un nivell elemental els sistemes socials (parentesc, religió i visió del món, política, economia, gènere, art, etc.) i les seves dinàmiques dins de cultures específiques.
 A34 Conèixer i comprendre els processos contemporanis de multiculturalisme, interculturalitat i diversitat cultural.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art al llarg de la història
 A2 Comprèn les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història
 A5 Té visió de conjunt del pensament estètic
 A6 Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts literàries i la bibliografia fonamental
 A16 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art durant la història
 A19 Realitza comentaris de textos i assajos
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts bibliogràfiques fonamentals
 A32 Elabora sintèticament els coneixements rebuts i els pot comunicar oralment o per escrit
 A33 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art al llarg de la història
 A34 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art al llarg de la història
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
 B2 Troba la solució adequada
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. L'ESTÈTICA ANTIGA GREGA. 1.1. Plató.
1.2. Aristòtil.
TEMA 2. L'ESTÈTICA MODERNA. 2.1. Kant.
2.2. Hegel.
TEMA 3. L'ESTÈTICA CONTEMPORÀNIA. 3.1. Pensament crític i estètica: Benjamin i Adorno.
3.2. Estètica i Hermenèutica: Gadamer.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A5
1 0 1
Sessió Magistral
A5
45 45 90
Seminaris
A1
A5
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A5
10 10 20
Atenció personalitzada
A5
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A5
B1
2 2 4
Proves pràctiques
A1
A5
B1
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Anàlisi d'un text.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.
Atenció personalitzada Entrevista amb l'estudiant.

Atenció personalitzada
Descripció
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
A5
B1
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80%
Proves pràctiques
A1
A5
B1
Presentació a l'aula dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10%
Altres  

Presentació per escrit del comentaris de text que s'indiquin

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal aprovar l'examen per a poder fer mitja amb les altres activitats.

En la segona convocatòria, en cas de no haver fet un seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text.


Fonts d'informació

Bàsica BOSANQUET, B. , Història de l’estètica (2 vol.). , Edicions 62/Diputació de Barcelona, Barcelona, 1986
BOZAL, V. , Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas. (2 vol.) , Ed. Visor. , Madrid, 2000.
TATARKIEWICZ, W. , Historia de la estética (3 vol.)., Akal., Madrid, 2000.
VALVERDE, J.M. , Breve historia y antología de la estética.., Ariel, Barcelona, 1987.
, , ,
GIVONE, S. , Historia de la estética. , Tecnos. , Madrid, 1999.

Per cada tema del programa es lliurarà a l'estudiant una bibliografia específica.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent