DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) HISTÒRIA I CONCEPTE DE PATRIMONI Codi 12214118
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Adreça electrònica annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura vol ser un estudi del naixement i valorització del patrimoni al llarg de les diferents èpoques històriques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
 A10 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, els criteris de restauració i la gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
 A11 Conèixer els aspectes bàsics de la museologia i la museografia.
 A12 Conèixer la documentació, la composició dels materials i les tècniques constructives dels béns artístics mobles i immobles.
 A13 Conèixer la gestió de col·leccions d'art: inventari, documentació, catalogació, exposicions i difusió d'art.
 A14 Conèixer el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge.
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració).
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana.
 A18 Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn la història del patrimoni
Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
 A2 Comprèn la història del patrimoni
Coneix els diversos factors que han afectat a l'evolució del Patrimoni
 A3 Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
 A5 Identifica els principis que regeixen l'estudi del patrimoni
 A7 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A8 Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A9 Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
 A10 Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A11 Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
 A12 Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A13 Identifica els principis que regeixen l'estudi del patrimoni
Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A14 Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A15 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A16 Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
 A17 Comprèn la història del patrimoni
 A18 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Bloc I EL PATRIMONI: UN LLEGAT VIU
Introducció: en busca de la identitat cultural i patrimonial d’un poble
El concepte de Patrimoni Cultural. Marc conceptual. Precisions
El desenvolupament de la consciència patrimonial. Preservar el patrimoni
Debats actuals sobre la definició de Patrimoni Cultural
Valor patrimonial
Gestionar i comunicar el patrimoni
Tipologies patrimonials i la seva vertebració

Bloc II EL NAIXEMENT DE LA CONSCIÈNCIA PATRIMONIAL: DE LES ANTIGUES CIVILITZACIONS AL NAIXEMENT DELS MUSEUS

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
B3
45 70 115
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
B4
4 15 19
Pràctiques de camp/sortides
A5
B1
8 0 8
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
B4
Anàlisi de casos 20%
Pràctiques de camp/sortides
A5
B1
Es visiten diversos espais patrimonials de la ciutat 20%
Proves mixtes
A5
Es faran dues proves amb un valor del 30% cadascuna 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es farà un únic examen amb un valor del 100%.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

AADD. El acceso al patrimonio cultural: retos y debates. Universidad Pública de Navarra, Navarra, 2008.

CALAF MASACHS, Roser. Didáctica del patrimonio: epistemología, metodología y estudio de casos. Ediciones Trea, Gijón, 2009.

MACARRÓN MIGUEL, Ana Maria. Conservación del Patrimonio Cultural. Madrid, 2008.

RUIZ BERRIO, Julio (dir.). El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio. Biblioteca Nueva, Madrid, 2010.

UBIETO ARTETA, Agustín. Propuesta metodológica y didàctica para el estudio del patrimonio. Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2007.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent