Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art. |
| A2 |
Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal. |
| A3 |
Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic. |
| A5 |
Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
| A7 |
Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia). |
| A8 |
Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art). |
| A9 |
Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
| A10 |
Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, els criteris de restauració i la gestió del patrimoni historicoartístic i cultural. |
| A11 |
Conèixer els aspectes bàsics de la museologia i la museografia. |
| A12 |
Conèixer la documentació, la composició dels materials i les tècniques constructives dels béns artístics mobles i immobles. |
| A13 |
Conèixer la gestió de col·leccions d'art: inventari, documentació, catalogació, exposicions i difusió d'art. |
| A14 |
Conèixer el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge. |
| A15 |
Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració). |
| A16 |
Conèixer els diferents períodes de la història universal. |
| A17 |
Conèixer a trets generals la geografia regional i humana. |
| A18 |
Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
| B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
| B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
| B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn la història del patrimoni
Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
| | A2 |
Comprèn la història del patrimoni
Coneix els diversos factors que han afectat a l'evolució del Patrimoni
| | A3 |
Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
| | A5 |
Identifica els principis que regeixen l'estudi del patrimoni
| | A7 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
| | A8 |
Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
| | A9 |
Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
| | A10 |
Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
| | A11 |
Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
| | A12 |
Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
| | A13 |
Identifica els principis que regeixen l'estudi del patrimoni
Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
| | A14 |
Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
| | A15 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
| | A16 |
Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
| | A17 |
Comprèn la història del patrimoni
| | A18 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
| | B3 |
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
| | B5 |
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
| | B6 |
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B7 |
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Bloc I |
EL PATRIMONI: UN LLEGAT VIU
Introducció: en busca de la identitat cultural i patrimonial d’un poble
El concepte de Patrimoni Cultural. Marc conceptual. Precisions
El desenvolupament de la consciència patrimonial. Preservar el patrimoni
Debats actuals sobre la definició de Patrimoni Cultural
Valor patrimonial
Gestionar i comunicar el patrimoni
Tipologies patrimonials i la seva vertebració
|
Bloc II |
EL NAIXEMENT DE LA CONSCIÈNCIA PATRIMONIAL: DE LES ANTIGUES CIVILITZACIONS AL NAIXEMENT DELS MUSEUS |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
45 |
70 |
115 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
15 |
19 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
0 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Anàlisi de casos |
20% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Es visiten diversos espais patrimonials de la ciutat |
20% |
Proves mixtes |
|
Es faran dues proves amb un valor del 30% cadascuna |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria es farà un únic examen amb un valor del 100%. |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
AADD. El acceso al patrimonio cultural: retos y debates. Universidad Pública de Navarra, Navarra, 2008.
CALAF MASACHS, Roser. Didáctica del patrimonio: epistemología, metodología y estudio de casos. Ediciones Trea, Gijón, 2009.
MACARRÓN MIGUEL, Ana Maria. Conservación del Patrimonio Cultural. Madrid, 2008.
RUIZ BERRIO, Julio (dir.). El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio. Biblioteca Nueva, Madrid, 2010.
UBIETO ARTETA, Agustín. Propuesta metodológica y didàctica para el estudio del patrimonio. Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2007. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|