Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art |
| A2 |
Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal |
| A3 |
Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic |
| A5 |
Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història |
| A7 |
Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia) |
| A8 |
Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art) |
| A9 |
Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions |
| A10 |
Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, els criteris de restauració i la gestió del patrimoni historicoartístic i cultural |
| A11 |
Conèixer els aspectes bàsics de la museologia i la museografia |
| A12 |
Conèixer la documentació, la composició dels materials i les tècniques constructives dels béns artístics mobles i immobles |
| A13 |
Conèixer la gestió de col·leccions d'art: inventari, documentació, catalogació, exposicions i difusió d'art |
| A14 |
Conèixer el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge |
| A15 |
Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració) |
| A16 |
Conèixer els diferents períodes de la història universal |
| A17 |
Conèixer a trets generals la geografia regional i humana |
| A18 |
Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprensió de la història del patrimoni
| | A2 |
Comprensió de la història del patrimoni
| | A3 |
Coneixement dels diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
| | A5 |
Identificació dels principis que regeixen l'estudi del patrimoni
| | A7 |
Ampliació dels coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
| | A8 |
Adquisició del grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
Ampliació dels coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
| | A9 |
Adquisició del grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
| | A10 |
Coneixement dels diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
Capacitació per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
| | A11 |
Adquisició del grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
| | A12 |
Capacitació per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
| | A13 |
Identificació dels principis que regeixen l'estudi del patrimoni
Capacitació per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
| | A14 |
Capacitació per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
| | A15 |
Ampliació dels coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
| | A16 |
Coneixement dels diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
| | A17 |
Comprensió de la història del patrimoni
| | A18 |
Ampliació dels coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Visió històrica del Museu.
|
Tema 1.1. El Col·leccionisme i el Museus.
Tema 1.2. Organització i sistema de gestió del Museus.
Tema 1.3. Formació dels Museus a Catalunya.
Tema 1.4. La Llei de Museus de Catalunya.
Tema 1.5. L’ICOM.
Tema 1.6. La Museologia com a ciència.
|
Tema 2. Els Museus i la gestió dels seus fons patrimonials. |
Tema 2.1. Composició i formes d’adquisició dels fons patrimonials.
Tema 2.2. La documentació dels fons patrimonials. |
Tema 3. Els Museus i la conservació dels seus fons patrimonials. |
Tema 3.1. Degradació i destrucció dels fons: causes naturals i humanes.
Tema 3.2. La conservació preventiva i La restauració. |
Tema 4.Els edificis dels Museus. |
Tema 4.1. Història i evolució de l’arquitectura dels Museus.
Tema 4.2. Edificis reutilitzats.
Tema 4.3. Edificis de nova planta. Tema 4.4. Els Museus del segle XXI. |
Tema 5.Les activitats dels Museus. |
Tema 5.1. Les exposicions.
Tema 5.2. El projecte d’una exposició. Tema 5.3. Tècniques expositives. Tema 5.4. Activitats diverses dels museus. |
Tema 6.Els usuaris dels museus. |
Tema 6.1. La imatge dels Museus. Tema 6.2. Població i visitants dels museus.
Tema 6.3. Estudis de públic: metodologies.
Tema 6.4. La didàctica als museus. Tema 6.5. Museus: desenvolupament social i econòmic. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
8 |
16 |
Treballs |
|
3 |
24 |
27 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
12 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, amb l'anàlisi dels continguts i de la bibliografia suggerida |
Sessió Magistral |
Transmissió tèorica de coneixement |
Pràctiques de camp/sortides |
Visites a museus i exposicions |
Treballs |
Anàlisi de documents bibliogràfivs sobre museologia |
Descripció |
Seguiment personalitzat de totes les activitats; resolució de qüestions, indicacions de recerca bibliogràfica complementària de les Fonts Documentals suggerides |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Assistència a classe |
10 % |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Visites cobcertades a Museus i exposicions |
10%
|
Treballs |
|
Elaboració d'anàlisis de textos cicbliogràfics sobre Museologia |
65 % |
Atenció personalitzada |
|
Seguiment de les qüestions que puguin aparèixer al llarg de curs |
5 % |
Proves pràctiques |
|
Presentació d'anàlisis de textos bibliogràfics sobre Museologia |
10 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999; García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998; Hernández Hernández, F.: El Museo como espacio de comunicación, 1998; León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, 1978; Montaner, J.M.: Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura, 1990; Rico,J.C.: Museos, arquitectura, arte. Los espacios expositivos, 1994; Rico, J.C.: Montaje de exposiciones: museos, arquitectura y arte, 1994; Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993; Serota, N.: Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art, 1996. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
MUSEOLOGIA II/12072114 | INTERPRETACIÓ DEL PATRIMONI ARTÍSTIC/12073218 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|