DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MUSEOLOGIA I Codi 12214119
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosamaria.ricoma@urv.cat
Professors/es
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura que presenta una introducció al coneixement teòric de la Museologia i la Museografia

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal
 A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia)
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art)
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions
 A10 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, els criteris de restauració i la gestió del patrimoni historicoartístic i cultural
 A11 Conèixer els aspectes bàsics de la museologia i la museografia
 A12 Conèixer la documentació, la composició dels materials i les tècniques constructives dels béns artístics mobles i immobles
 A13 Conèixer la gestió de col·leccions d'art: inventari, documentació, catalogació, exposicions i difusió d'art
 A14 Conèixer el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració)
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana
 A18 Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprensió de la història del patrimoni
 A2 Comprensió de la història del patrimoni
 A3 Coneixement dels diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
 A5 Identificació dels principis que regeixen l'estudi del patrimoni
 A7 Ampliació dels coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A8 Adquisició del grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
Ampliació dels coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A9 Adquisició del grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
 A10 Coneixement dels diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
Capacitació per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A11 Adquisició del grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
 A12 Capacitació per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A13 Identificació dels principis que regeixen l'estudi del patrimoni
Capacitació per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A14 Capacitació per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A15 Ampliació dels coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A16 Coneixement dels diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
 A17 Comprensió de la història del patrimoni
 A18 Ampliació dels coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Visió històrica del Museu.

Tema 1.1. El Col·leccionisme i el Museus.
Tema 1.2. Organització i sistema de gestió del Museus.
Tema 1.3. Formació dels Museus a Catalunya.
Tema 1.4. La Llei de Museus de Catalunya.
Tema 1.5. L’ICOM.
Tema 1.6. La Museologia com a ciència.
Tema 2. Els Museus i la gestió dels seus fons patrimonials. Tema 2.1. Composició i formes d’adquisició dels fons patrimonials.
Tema 2.2. La documentació dels fons patrimonials.
Tema 3. Els Museus i la conservació dels seus fons patrimonials. Tema 3.1. Degradació i destrucció dels fons: causes naturals i humanes.
Tema 3.2. La conservació preventiva i La restauració.
Tema 4.Els edificis dels Museus. Tema 4.1. Història i evolució de l’arquitectura dels Museus.
Tema 4.2. Edificis reutilitzats.
Tema 4.3. Edificis de nova planta. Tema 4.4. Els Museus del segle XXI.
Tema 5.Les activitats dels Museus. Tema 5.1. Les exposicions.
Tema 5.2. El projecte d’una exposició. Tema 5.3. Tècniques expositives. Tema 5.4. Activitats diverses dels museus.
Tema 6.Els usuaris dels museus. Tema 6.1. La imatge dels Museus. Tema 6.2. Població i visitants dels museus.
Tema 6.3. Estudis de públic: metodologies.
Tema 6.4. La didàctica als museus. Tema 6.5. Museus: desenvolupament social i econòmic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A11
2 2 4
Sessió Magistral
A11
A13
A14
C4
30 60 90
Pràctiques de camp/sortides
A11
A13
A14
C4
8 8 16
Treballs
A11
A13
A14
C4
3 24 27
Atenció personalitzada
A11
1 0 1
 
Proves pràctiques
A11
A13
C4
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, amb l'anàlisi dels continguts i de la bibliografia suggerida
Sessió Magistral Transmissió tèorica de coneixement
Pràctiques de camp/sortides Visites a museus i exposicions
Treballs Anàlisi de documents bibliogràfivs sobre museologia

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment personalitzat de totes les activitats; resolució de qüestions, indicacions de recerca bibliogràfica complementària de les Fonts Documentals suggerides

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A11
A13
A14
C4
Assistència a classe 10 %
Pràctiques de camp/sortides
A11
A13
A14
C4
Visites cobcertades a Museus i exposicions 10%
Treballs
A11
A13
A14
C4
Elaboració d'anàlisis de textos cicbliogràfics sobre Museologia 65 %
Atenció personalitzada
A11
Seguiment de les qüestions que puguin aparèixer al llarg de curs 5 %
Proves pràctiques
A11
A13
C4
Presentació d'anàlisis de textos bibliogràfics sobre Museologia 10 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, F.: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, 1978;

Montaner, J.M.: Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura, 1990;

Rico,J.C.: Museos, arquitectura, arte. Los espacios expositivos, 1994;

Rico, J.C.: Montaje de exposiciones: museos, arquitectura y arte, 1994;

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;

Serota, N.: Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art, 1996.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MUSEOLOGIA II/12072114
INTERPRETACIÓ DEL PATRIMONI ARTÍSTIC/12073218


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent