DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MUSEOLOGIA I Codi 12214119
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosamaria.ricoma@urv.cat
Professors/es
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura que presenta una introducció al coneixement teòric de la Museologia i la Museografia

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
 A10 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, els criteris de restauració i la gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
 A11 Conèixer els aspectes bàsics de la museologia i la museografia.
 A12 Conèixer la documentació, la composició dels materials i les tècniques constructives dels béns artístics mobles i immobles.
 A13 Conèixer la gestió de col·leccions d'art: inventari, documentació, catalogació, exposicions i difusió d'art.
 A14 Conèixer el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge.
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració).
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana.
 A18 Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B8 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn la història del patrimoni
 A2 Comprèn la història del patrimoni
 A3 Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
 A5 Identifica els principis que regeixen l'estudi del patrimoni
 A7 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A8 Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A9 Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
 A10 Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A11 Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
 A12 Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A13 Identifica els principis que regeixen l'estudi del patrimoni
Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A14 Té capacitat per a la resolució de problemes vinculats a la gestió del patrimoni
 A15 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A16 Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
 A17 Comprèn la història del patrimoni
 A18 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B2 Troba la solució adequada
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La museologia i els Museus

Tema 1.1.Què és la Museologia?
Tema 1.2.Què és un Museu?
Tema 1.3. La Llei de Museus de Catalunya.
Tema 1.4. L’ICOM (International Council of Museums)
Tema 2. Els Museus i la gestió dels seus fons patrimonials. Tema 2.1. Composició i formes d’adquisició dels fons patrimonials.
Tema 2.2. La documentació dels fons patrimonials.
Tema 3. Els Museus i la conservació dels seus fons patrimonials. Tema 3.1. Degradació i destrucció dels fons: causes naturals i humanes.
Tema 3.2. La conservació preventiva i La restauració.
Tema 4.Els edificis dels Museus. Tema 4.1. Història i evolució de l’arquitectura dels Museus.
Tema 4.2. Edificis reutilitzats versus edificis de nova planta.
Tema 5.Les activitats dels Museus. Tema 5.1. Activitats dels museus. Tipologia
Tema 5.2. L'avaluació de les activitats de les exposicions
Tema 6.Els usuaris dels museus. Tema 6.1. El museu inclusiu.
Tema 6.2. Població i visitants dels museus.
Tema 6.3. Estudis de públic: metodologies.
Tema 7. Les exposicions Tema 5.1. Les exposicions. Tipologies
Tema 5.2. El projecte d’una exposició. Tema 5.3. Els elements de l'exposició.
Tema 8. Les Noves tecnologies als Museus Tema 8.1. Les TIC. Tipologies
Tema 8.2. Anàlisis dels usos de les TIC Tema 8.3. Bones pràctiques dels Museus en relació a les TIC

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A11
2 2 4
Sessió Magistral
A11
A13
A14
C4
30 60 90
Pràctiques de camp/sortides
A11
A13
A14
C4
8 8 16
Treballs
A11
A13
A14
C4
3 24 27
Atenció personalitzada
A11
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1
A11
C4
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, amb l'anàlisi dels continguts i de la bibliografia suggerida
Sessió Magistral Transmissió tèorica de coneixement
Pràctiques de camp/sortides Visites a museus i exposicions
Treballs Anàlisi de documents bibliogràfics sobre museologic

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment personalitzat de totes les activitats; resolució de qüestions, indicacions de recerca bibliogràfica complementària de les Fonts Documentals suggerides

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A11
A13
A14
C4
Assistència a classe 10 %
Pràctiques de camp/sortides
A11
A13
A14
C4
Visites concertades a Museus i exposicions 10%
Treballs
A11
A13
A14
C4
Elaboració d'anàlisis de textos bibliogràfics sobre Museologia 70 %
Altres  

Conèixer i analitzar un Museu a partir de la seva web

10 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Donat que l'assignatura es desenvoluparà com un treball continuat, només es preveu una segona convocatòria per la presentació dels comentaris de text. Els terminis de presentació es comunicaran a través del Moodle.


Fonts d'informació

Bàsica

Bàsica:

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, F.: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, 1978;

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;


D'interès:

AADD: Exposiciones Temporales: Organización, gestión, comunicación. Ministerio de Cultura. Secretaría General Tècnica. Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, Madrid 2006.

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

Ascaso, Marí: El lenguaje visual. Paidós, Arte y educación , 11, Barcelona, 2006

Asensio, M.; Pol, E. Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Aique, Buenos Aires, 2002.

Calaf, R.; Fontal, O. – coords.-: Comunicación educativa del patrimonio, referentes, modelos y ejemplos. Trea, Gijón, 2004.

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

García Fernández, Isabel María: La conservación preventiva y la exposición de objetos y obras de arte,  Editorial KR, Murcia 1998

González Varas, Ignacio: Conservación de los bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid 1999.

Hernández Hernández, Francisca: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, Francisca: Planteamientos teóricos de la museología, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Hooper-Greenhill, E.: Los museos y sus visitantes, Ed. Trea, Gijón, 1998

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, Ed. Cátedra, 1978;

Montaner, J.M.: Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura, 1990; 

Rico,J.C.: Museos, arquitectura, arte. Los espacios expositivos, Sílex, 1994;

Rico, J.C.: Montaje de exposiciones: museos, arquitectura y arte, Sílex,  1994;

Rico, J.C.: Manual práctico de museología, museografía y técnicas expositivas. Ed. Sílex, Madrid, 2006

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;

Santacana, J.; Serrat, N.: Museografía Didàctica, Ariel, Barcelona, 2005

Santacana Mestre, J. / Hernández Cardona, F.X.: Museología Crítica, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Serota, N.: Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art, 1996.

Valdés, M.C.: La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público, Ed. Tra, Gijón, 1999.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MUSEOLOGIA II/12072114
PRÀCTIQUES EXTERNES/12214501


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent