DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) MUSEOLOGIA I Codi 12214119
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosamaria.ricoma@urv.cat
Professors/es
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura que presenta una introducció al coneixement teòric de la Museologia i la Museografia

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
 A6 Aplicar els coneixements i aspectes bàsics de la museologia i la museografia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Estableix bases teòriques sobre Museologia que permetin endinsar-se en les professions relacionades amb el món de la gestió artística.
 A6 Assoleix una visió panoràmica i multicultural dels espais museístics, la seva història i el seu paper en la societat actual.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La museologia i els Museus

Tema 1.1.Què és la Museologia?
Tema 1.2.Què és un Museu?
Tema 1.3. La Llei de Museus de Catalunya.
Tema 1.4. L’ICOM (International Council of Museums)
Tema 2. Els Museus i la gestió dels seus fons patrimonials. Tema 2.1. Composició i formes d’adquisició dels fons patrimonials.
Tema 2.2. La documentació dels fons patrimonials.
Tema 3. Els Museus i la conservació dels seus fons patrimonials. Tema 3.1. Degradació i destrucció dels fons: causes naturals i humanes.
Tema 3.2. La conservació preventiva i La restauració.
Tema 4.Els edificis dels Museus. Tema 4.1. Història i evolució de l’arquitectura dels Museus.
Tema 4.2. Edificis reutilitzats versus edificis de nova planta.
Tema 5.Les activitats dels Museus. Tema 5.1. Activitats dels museus. Tipologia
Tema 5.2. L'avaluació de les activitats de les exposicions
Tema 6.Els usuaris dels museus. Tema 6.1. El museu inclusiu.
Tema 6.2. Població i visitants dels museus.
Tema 6.3. Estudis de públic: metodologies.
Tema 7. Les exposicions Tema 5.1. Les exposicions. Tipologies
Tema 5.2. El projecte d’una exposició. Tema 5.3. Els elements de l'exposició.
Tema 8. Les Noves tecnologies als Museus Tema 8.1. Les TIC. Tipologies
Tema 8.2. Anàlisis dels usos de les TIC Tema 8.3. Bones pràctiques dels Museus en relació a les TIC

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
30 60 90
Pràctiques de camp/sortides
8 8 16
Treballs
3 24 27
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, amb l'anàlisi dels continguts i de la bibliografia suggerida
Sessió Magistral Transmissió tèorica de coneixement
Pràctiques de camp/sortides Visites a museus i exposicions
Treballs Anàlisi de documents bibliogràfics sobre museologic
Atenció personalitzada Seguiment de les qüestions que puguin aparèixer al llarg del curs

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment personalitzat de totes les activitats; resolució de qüestions, indicacions de recerca bibliogràfica complementària de les Fonts Documentals suggerides

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
Assistència a classe 10 %
Pràctiques de camp/sortides
Visites concertades a Museus i exposicions 10%
Treballs
Elaboració d'anàlisis de textos bibliogràfics sobre Museologia 70 %
Altres  

Conèixer i analitzar un Museu a partir de la seva web

10 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Donat que l'assignatura es desenvoluparà com un treball continuat, només es preveu una segona convocatòria per la presentació dels comentaris de text. Els terminis de presentació es comunicaran a través del Moodle.


Fonts d'informació

Bàsica

Bàsica:

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, F.: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, 1978;

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;


D'interès:

AADD: Exposiciones Temporales: Organización, gestión, comunicación. Ministerio de Cultura. Secretaría General Tècnica. Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, Madrid 2006.

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

Ascaso, Marí: El lenguaje visual. Paidós, Arte y educación , 11, Barcelona, 2006

Asensio, M.; Pol, E. Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Aique, Buenos Aires, 2002.

Calaf, R.; Fontal, O. – coords.-: Comunicación educativa del patrimonio, referentes, modelos y ejemplos. Trea, Gijón, 2004.

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

García Fernández, Isabel María: La conservación preventiva y la exposición de objetos y obras de arte,  Editorial KR, Murcia 1998

González Varas, Ignacio: Conservación de los bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid 1999.

Hernández Hernández, Francisca: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, Francisca: Planteamientos teóricos de la museología, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Hooper-Greenhill, E.: Los museos y sus visitantes, Ed. Trea, Gijón, 1998

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, Ed. Cátedra, 1978;

Montaner, J.M.: Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura, 1990; 

Rico,J.C.: Museos, arquitectura, arte. Los espacios expositivos, Sílex, 1994;

Rico, J.C.: Montaje de exposiciones: museos, arquitectura y arte, Sílex,  1994;

Rico, J.C.: Manual práctico de museología, museografía y técnicas expositivas. Ed. Sílex, Madrid, 2006

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;

Santacana, J.; Serrat, N.: Museografía Didàctica, Ariel, Barcelona, 2005

Santacana Mestre, J. / Hernández Cardona, F.X.: Museología Crítica, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Serota, N.: Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art, 1996.

Valdés, M.C.: La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público, Ed. Tra, Gijón, 1999.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MUSEOLOGIA II/12072114
PRÀCTIQUES EXTERNES/12214501


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent