DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA MÚSICA I DE L'ESPECTACLE Codi 12214120
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.tamarit@urv.cat
Professors/es
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura proposa un recorregut a través de la Història de la Música Occidental des del Renaixement fins a l'Edat Contemporània, incidint especialment en les diverses formes de les arts escèniques que lliguen contingut dramàtic i música. L'itinerari donarà relleu a aquells períodes o moments històrics on dramaturgs i compositors hagin aconseguit, a través de l'amalgama d'elements sonors i espectaculars, marcar noves pautes estètiques, establir les bases de nous gèneres o ampliar horitzons creatius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història
 A10 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, els criteris de restauració i la gestió del patrimoni historicoartístic i cultural
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Haver estructurat una visió panoràmica sobre la història de la música occidental
Reconèixer i saber situar obres musicals dins d'un període històric, establint relacions interdisciplinàries i aprenent a distingir els grans gèneres
Establir les bases necessàries per crear futurs consumidors directes de música formats en la matèria, integrant així la cultura musical en tota la seva diversitat al paquet competencial de graduat en Història de l'Art
 A2 Haver estructurat una visió panoràmica sobre la història de la música occidental
Reconèixer i saber situar obres musicals dins d'un període històric, establint relacions interdisciplinàries i aprenent a distingir els grans gèneres
Establir les bases necessàries per crear futurs consumidors directes de música formats en la matèria, integrant així la cultura musical en tota la seva diversitat al paquet competencial de graduat en Història de l'Art
 A5 Recòneixer i saber situar obres musicals dins d'un període històric, establint relacions interdisciplinàries i aprenent a distingir els grans gèneres
Ampliar la visió cultural amb una panoràmica sobre la història de l'espectacle i aprofundir en la relació entre la música i les arts escèniques
Reconèixer i saber situar obres musicals dins d'un període històric, establint relacions interdisciplinàries i aprenent a distingir els grans gèneres
Ampliar la visió cultural amb una panoràmica sobre la història de l'espectacle i aprofundir en la relació música-arts escèniques
Conèixer i interpretar les diverses formes de la relació entre text i música, especialment pel que fa al valor subjacent del mite com a generador de esquemes narratius, personatges i formes simbòliques per a les múltiples modalitats del espectacle i les arts escèniques
 A10 Reconèixer i saber situar obres musicals dins d'un període històric, establint relacions interdisciplinàries i aprenent a distingir els grans gèneres
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Música i contingut dramàtic: de la Polifonia del Renaixement al"Dramma per musica"

El contingut teatral dins l’obra artística: de la catarsi atmosfèrica a la catarsi afectiva.

De Josquin a Palestrina: música per amplificar la paraula

Contextualització: l’adveniment dels gèneres amb contingut teatral entre el Renaixement i el Barroc.

Commedia dell’Arte” versus “Dramma per musica”.

La paradoxa de la “Camerata fiorentina”: arqueologia musical i nous llenguatges.
TEMA 2. Arts escèniques, música i Barroc (segle XVII)

Claudio Monteverdi i el seu temps. Del "Dramma per musica" a l’Òpera.

Oratori i contingut dramàtic: dels Filipons a Giacomo Carissimi

Dona, música i Barroc: la Venècia de Barbara Strozzi i la Roma de les Basile

William Shakespeare: invenció de la persona humana.Versions operístiques de Henry Purcell a Giuseppe Verdi.

El gran teatre del món: realitat i somni en l’univers de Calderón. Música escènica al Segle d’Or.

.
TEMA 3. De l’or a les llums. L'època de Johann Sebastian Bach
Música religiosa luterana: símbol, ritus i teatralitat de Heinrich Schütz a Johann Sebastian Bach.

Georg F. Haendel: virtuosisme, espectacularitat i funcionalitat

La “Querelle des Bouffons” com a dialèctica de frontera.

Carlo Goldoni: tornant a inventar el teatre. Els llibrets i les seves versions musicals.

La reforma del llenguatge operístic de C.W. Gluck: contingut dramàtic i emoció dinàmica.
TEMA 4. Wolfgang A. Mozart i el seu temps.
El classicisme musical: precedents, evolució i característiques. De Franz J. Haydn a Ludwig v. Beethoven

Les òperes de Mozart: dramaticitat polièdrica. D' “Idomeneo” a “Die Zauberflöte”

Lorenzo da Ponte “en musica”:la trilogia mozartiana.

L' “Edat d'or de la música” com a avantsala del Romanticisme: Ludwig v. Beethoven
TEMA 5. El segle del Romanticisme. Una visió de conjunt

Herois, monstres i amants: passió, transgressió i mort en l’imaginari estètic del segle XIX.

Ludwig v. Beethoven: l'artista i l'entorn social

L'univers sonor de Franz Schubert , Robert Schumann i Johannes Brahms. Intimisme i grandesa en la música del segle XIX. El lied alemany i la música simfònica.

Música programàtica i música absoluta.
TEMA 6. Òpera: del Romanticisme al Verisme Òpera italiana i convenció:” belcanto” versus teatralitat. Del Barber de Gioacchino Rossini a Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti.

Giuseppe Verdi: individualisme, nacionalisme i escenografia “en música”.

Richard Wagner: l’obra d’art total.

Òperes nacionals: una visió de conjunt. França, Rússia, Txèquia. La Sarsuela espanyola: costumisme i grandesa.

Del Romanticisme al Verisme: drama musical i tempo psíquic en Giacomo Puccini.
TEMA 7. Música i espectacle al segle XX
Segle XX: nous llenguatges i cultura de masses. Revolucions sonores, recepció i espectacle.

La segona escola de Viena: Arnold Schönberg, compromís i radicalitat. Música i arts plàstiques.

El París de Ricard Vinyes. El grup dels sis. Música i pluridisciplinarietat. Igor Stravinsky versus Manuel de Falla.

Frederic Mompou i el seu temps: música callada. Una visió de conjunt.

Òpera: els nous formats escenogràfics i conceptuals. Kurt Weill, Alban Berg i Dimitri Shostakovitx a vol d’ocell.

Música o silenci?: de Dusapin a Cage

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
4 4 8
Sessió Magistral
A1
A2
A5
28 56 84
Fòrums de discussió
A1
A2
A5
A10
C4
3 6 9
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
A5
A10
C4
12 12 24
Atenció personalitzada
A1
A2
A5
A10
15 15 30
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Marc teòric amb pluja d'idees i propostes d'intervenció a l'aula
Sessió Magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició enregistrada
Fòrums de discussió Fòrums virtuals interdisciplinars lligats a les pràctiques externes i a una observació de camp basada en el consum continuat de música i espectacle
Pràctiques de camp/sortides Assitència periòdica a espectacles, exposicions o altres esdeveniments relacionats amb la música.




Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada, prèvia cita per correu electrònic i seguiment individualitzat de treballs relacionats amb l'assignatura o possibles línies d'investigació properes a la matèria.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A1
Participació en la pluja d'idees, aportacions en el debat generat a l'aula 5%
Sessió Magistral
A1
A2
A5
Prova sumativa de desenvolupament 40%
Fòrums de discussió
A1
A2
A5
A10
C4
Intercanvi continuat d'idees dins dels fòrums virtuals oberts relacionats amb les sortides. Es valoraran el contingut i l'expressió escrita. 25%
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
A5
A10
C4
Assistència a les sortides proposades (es facilitaran les dates durant el mes de setembre) 25%
Atenció personalitzada
A1
A2
A5
A10
Assistència a una tutoria 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 

IBLIOGRAFIA I

Roger AlierGUIA UNIVERSAL DE LA ÓPERA” ( en tres volums)

Eicions Robinbook,col. “Ma non Troppo”. Sta Perpètua de Mogoda (Barcelona)2002

 

R. Alier, M. Heilbronn. Fco. Sans HISTÒRIA DE L’OPERA ITALIANA

Ed. Empúries, Barcelona 1992

 

Xose Aviñoa(coord) Hº DE LA MÚSICA CATALANA, VALENCIANA I BALEAR

(Diccionari Enciclopèdic)

Edicons 62, Barcelona 2003

 

Pere Albert Balcells AUTORETRAT DE MOZART A TRAVÉS DE LA SEVA CORRESPONDÈNCIA

Edicions La Campana, Barcelona 1997

Héctor Berlioz BEETHOVEN

Ed. Espasa Calpe, Madrid 1979 (1ª ed. Castellà 1950)

 

Roland de Candé NUEVO DICCIONARIO DE LA MÚSICA”

Vol. I Términos musicales.

Vol.II Compositores

Ed. Robinbook, col.”Ma non Troppo”.Sta Perpètua de Mogoda( Barcelona) 2002

( 1º ED. ,” Editions du Seuil” 2000)

 

Anna Cazurra INTRODUCCIÓ A LA MÚSICA. De l’antiguitat als nostres dies

Quaderns Crema, Barcelona 2001

 

J.M. Corredor CONVERSES AMB PAU CASALS

Biblioteca selecta ,Barcelona 1974

 

Miquel Desclot L’EDAT D’OR DE LA MÚSICA”

Ed. Angle, Barcelona 2003

 

Enrico Fubini LA ESTÉTICA MUSICAL DESDE LA ANTIGÜEDAD HASTA EL SIGLO XX”

Ed. Alianza Música, Madrid 1988 (1ª ed. 1976)

 

Alfred Einstein LA MÚSICA EN LA ÉPOCA ROMÁNTICA”

Ed. Alianza Música, Madrid 1986,1991( 1ª ed. New York 1947)

 

J. Giralt i Radigals (ed.) MÚSICA PER A LA MORT(Fossas/Llorenç/Millet/Sauret/Matabosch)

Ed. Oikos.tau, Vilassar 2002

 

J. Giralt/F. Rovira/V. Solé GRAN ENCICLOPÈDIA DE LA MÚSICA

Ed. Enciclopèdia Catalana, Barcelona 1999

 

M. Carmen Gómez i Muntané EL LLIBRE VERMELL DE MONTSERRAT. Cants i danses

Els llibres de la frontera, S. Cugat del Vallès 2000

 

LA MÚSICA MEDIEVAL

Els llibres de la frontera, Barcelona 1983

 

Paul Henry Lang ( direcció i coordinació) HISTORIA DE LA MÚSICA DEL MUNDO OCCIDENTAL”

Edicions Akal S.A., Madrid 1992 ( 1ª ed. NewYork 1984)

I. Richard H. Hoppin

LA MÚSICA MEDIEVAL”

II .Leeman L. Perkins

LA MÚSICA DEL RENACIMIENTO”

III.George Buelow

LA MÚSICA BARROCA”

IV .Philip Downs

LA MÚSICA CLÁSICA”

V. Leon Plantinga

LA MÚSICA ROMÁNTICA”

VI.Robert P. Morgan

LA MÚSICA DEL SIGLO XX”

 

Gustave Kobbé TOUT L’OPÉRA”

Ed. R. Laffont, Paris 1982 (1ª 1976)

 

Ulrich Michels ATLAS DE MÚSICA” (1)

Ed. Alianza, Madrid 1989 (1ª ed.1977)

ATLAS DE MÚSICA” (2)

Madrid, 1992 (1º ed. 1985)

 

Oriol Martorell i Manuel Valls SÍNTESI HISTÒRICA DE LA MÚSICA CATALANA

Els llibres de la fronter, Barcelona 1985

 

Josep Roda Batlle MÚSICA I MÚSICS A CASA NOSTRA.Síntesi Històric

Ed. Teide, Barcelona 1993

 

Stanley Sadie i Alison Lathan GUÍA AKAL DE LA MÚSICA

Ediciones Akal, Madrid 2000 ( 1ª 1986)

 

Stanley Sadie (Editor i director) THE NEW GROVE DICTIONARY OF MUSIC AND MUSICIANS”

Ed. Macmillan, London 1988 ( 1ª 1878)

 

Societat Italiana de Musicologia HISTORIA DE LA MÚSICA”

Edicions Turner, Madrid 1986 ( 1ª ed. Torino 1977)

I. Giovanni Comotti

LA MÚSICA EN LA CULTURA GRIEGA Y ROMANA”

II.Giulio Cattin

EL MEDIOEVO”

III.Alberto Gallo

EL MEDIOEVO II”

IV.Claudio Gallico

LA ÉPOCA DEL HUMANISMO Y DEL RENACIMIENTO”

V. Lorenzo Bianconi

EL SIGLO XVII”

VI.Alberto Basso

LA EPOCA DE BACH Y HAENDEL”

VII.Giorgio Pestelli

LA EPOCA DE MOZART Y BEETHOVEN”

VIII.Renato di Benedetto

EL SIGLO XIX (I)”

IX.Claudio Casini

EL SIGLO XIX (II)

X.Giulio Salvetti

EL SIGLO XX (I)”

XI.Gianfranco Vinay

EL SIGLO XX (II)”

XII.Andrea Lanza

EL SIGLO XX(III)”

 

Igor Stravinsky POÈTICA MUSICAL

Ed. Taurus, Madrid 1987

 

Joan Úbeda i Comas LÈXIC MUSICAL ( Els noms de la música)

Ed. Oiko-.tau ,Vilassar de Mar ,1998

 

Manuel Valls Gorina PER COMPRENDRE LA MÚSICA

Edicions Destino, Barcelona 1985

 

Iannis Xenakis MÚSICA I ARQUITECTURA

Edicions d’Antoni Bosch, Barcelona 1982 ( 1ª 1976)

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES/12214117

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART DEL RENAIXEMENT/12214106
ART DEL BARROC/12214107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12214006
ART GÒTIC/12214104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent