DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ART I RELIGIÓ Codi 12214203
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
MAR MEDINA, RICARDO
Adreça electrònica ricardo.mar@urv.cat
josecarlos.suarez@urv.cat
antonio.salcedo@urv.cat
mariarosa.tamarit@urv.cat
Professors/es
MAR MEDINA, RICARDO
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant L'element sagrat forma part, sovint, de l'essència de l'obra d'art. Religió, espiritualitat o mite esdevenen un ingredient que acompanya o esdevé motor, element rítmic, de tot allò que té a veure amb el ritus, la constant repetició, l'etern retorn a l'elemet més primigeni, a l'origen de l'existència. Aquesta assignatura es proposa com un mosaic de recorreguts interdisciplinaris, amb un sol denominador comú: l'ingredient sagrat que podem descobrir en l'art visual, el cinema, la literatura, l'arquitectura o la música.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Assimila la relació entre art, mite i religió des d’una perspectiva multicultural i multidisciplinària.
Assoleix eines i recursos que permetin elaborar un coneixement profund sobre el contingut espiritual de l’obra artística.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Mite i expressió artística Sagrat i profà: elements primigenis

L'etern retorn: mite, ritus, arquetip.

Introducció a la història de les religions.

Divinitats femenines, divinitats masculines. Cadenes mítiques.
Art i espiritualitat a l'antiguitat El mite o l'etern retorn: gènesi, ritus, arquetip.

Arqueologia: vestigis i creences, un recorregut a través de l'art clàssic i de les civilitzacions antigues

L'element mistèric a les rutes de la seda





Música i transcendència Música i èxtasi: l'element sonor com a espai de trànsit.

Maria Magdalena: iconografia i música. Cadenes mítiques de les divinitats femenines.

Catedrals sonores. Música religiosa de Tomàs Luis de Victoria a Johann Sebastian Bach.

Richard Wagner: dramatúrgia i espiritualitat.

Música callada: apunts sobre Frederic Mompou
Art. religió i espiritualitat en l'Art contemporani

Art i espiritualitat a Europa. Chillida, Oteiza, Tàpies i Beuys. Wolfang Laib, Anish Kapoor , Bill Viola, Rufino Mesa.

Art i religió a L'Amèrica Llatina. Juan Francisco Elso, Anna Mendieta, Marta Maria Perez Bravo, Jose Bedia, Manuel Mendive, Helio Oiticica, Ligia Clark, Mario Cravo Neto, José Medeiros, Christian Neto, Maruch Santiz, Nahum Zenil .
Cinema i espiritualitats Llenguatge cinematogràfic i elements mistèrics.

Cinema, tecnologies i representacions de l'element sagrat.

Cinema fantàstic i religió: recreant monstres.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Seminaris
B6
20 30 50
Fòrums de discussió
B6
3 10 13
Pràctiques de camp/sortides
A8
B6
15 5 20
Pràctiques de camp/sortides
A8
15 5 20
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Conferències magistrals sobre conceptes i terminologia bàsica.
Seminaris Les sessions es plantejaran en forma de jornades o seminaris presencials on l'alumnat haurà d'aportar debat i reflexió
Fòrums de discussió El campus virtual de l'assignatura tindrà oberts diversos espais (fòrums) on hi haurà d'aportar coneixements i reflexió l'alumnat.

Els fòrums també recolliran l'activitat de les pràctiques externes
Pràctiques de camp/sortides S'organitzaran diverses sortides visitant exposicions, concerts o altres esdeveniments culturals relacionats amb l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides En cas de no poder assistir per raons justificades de salut o minusvalia a les pràctiques externes proposades, hi ha la possibilitat de trobar una altra modalitat d'avaluació de les pràctiques externes
Atenció personalitzada Caldrà concertar una tutoria amb un dels professors de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
El professorat estarà sempre obert a una atenció tutorial professorat implicat: mariarosa.tamarit@urv.cat antonio.salcedo@urv.cat ricardo.mar@urv.cat josecarlos.suarez@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Conferències magistrals sobre conceptes i terminologia bàsica. 5%
Seminaris
B6
Les sessions es plantejaran en forma de jornades o seminaris presencials on l'alumnat haurà d'aportar debat i reflexió 20%
Fòrums de discussió
B6
El campus virtual de l'assignatura tindrà oberts diversos espais (fòrums) on hi haurà d'aportar coneixements i reflexió l'alumnat.

Els fòrums també recolliran l'activitat de les pràctiques externes
15%
Pràctiques de camp/sortides
A8
B6
S'organitzaran diverses sortides visitant exposicions, concerts o altres esdeveniments culturals relacionats amb l'assignatura 10%
Pràctiques de camp/sortides
A8
En cas de no poder assistir per raons justificades de salut o minusvalia a les pràctiques externes proposades, hi ha la possibilitat de trobar una altra modalitat d'avaluació de les pràctiques externes 0%
Atenció personalitzada
Caldrà concertar una tutoria amb un dels professors de l'assignatura 5%
Altres  

Prova sumativa final

45%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es pot avaluar amb una prova escrita única a la segona convocatòria però cal tenir en compte que per les característiques dels continguts específics de l'assignatura, es recomana la presencialitat i seguir el sistema d'avaluació continuada


Fonts d'informació

Bàsica

AGUIRRE MARTINEZ, Guillermo, "Natura devorans - natura devorata: Cosmovisión en la obra de Anish Kapoor y Jose Angel Valente".  Fedro , revista de Estética y teoria de las Artes, N. 11, abnril de 2012, p. 91-104

AA.VV-, Cuba siglo XX, Modernidad y sincretismo; , Centro Atlántico de Arte Moderno (Las Palmas de Gran Canaria), 16 de abril-9 de junio de 1996, Fundació "La Caixa" (Palma) 2 de julio-1 de septiembre de 1996, Centre d'Art Santa Mònica (Barcelona), octubre-diciembre de 1996

AA.VV. El Corazon Samgrante, , The Institute of Contemporary Art, Boston Massachusetts., 1991.

AA.VV. El Instante Eterno, Castelló, Espai d'Art Contentemporani de Castelló, , 2001,

CAPUTO, J, Alessandra F, "Helio Oiticica: la experiencia sensible como trascendencia de lo sensible". Forma, revista d'estudis compartaiur, arft litgeratura,pensament, Univ. Pompeu Fabra Vol o1.  Primavera  p. 77,-88 http://www.upf.edu/forma/_pdf/vol01/forma_vol_01.pdf

CIORAN, De lágrimas y de santos, Tusquets, Barcelona 1988

GARBINI, Luigi, Breve storia della musica sacra, Il Saggiatore,  2005, 

ECHEVARRIA PLAZAAOLA, Jon, La Finalida del arte, La obra y el pensamiento de Joerge Oteiza: arte, estética y religión,. http://repositori.upf.edu/handle/10230/12124. consultat el 15 de juny de 2014.

ELIADE, Mircea, Mito y realidad, Editorial Labor, barcelona 1991

                      El mito del eterno retorno, Emecé, Buenos Aires 2001

LAB, Wolfang, Without place -  Withou time -Withou body. Actes sud, Musée de Grenoble, Grenoble, 2008

OROZCO, Emilio, Mística, plástica y barroco. Cupsa, Madrid 1977

TAMARIT SUMALLA, Rosa, María Magdalena "ecce mulier", Música, plor i èxtasi en l'adveniment del Barroc, Arola editors, Tarragona 2010

 

Complementària

Un cop obert el campus virtual s'ampliarà la bibliografia proposada en els camps específics de les diferents sessions

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12214010
 
Altres comentaris
L'assignatura es proposa com un cicle de conferències-seminari, en format de jornades intensives i amb una clara voluntat d'obrir el ventall de participació a professorat convidat especialitzat en temes d'art, mitologia o religió.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent