Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8 |
Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8 |
Assimila la relació entre art, mite i religió des d’una perspectiva multicultural i multidisciplinària.
Assoleix eines i recursos que permetin elaborar un coneixement profund sobre el contingut espiritual de l’obra artística.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1. ART, RELIGIÓ I “MÓN DE LA VIDA”. |
1.1 El sagrat i el profà.
1.2 Mite, ritus, arquetip.
1.3 L'element místic i el coneixement.
1.4 Art, religió i visió de món.
|
2. ART, RELIGIÓ I HISTÒRIA: Fenomenologia d’un nexe cultural. |
2.1 Orígens prehistòrics i primeres manifestacions artístiques.
2.2 Expressió artística i absolut còsmic:
- Extrem orient.
- El món clàssic: art, mite i pensament.
2.3 El monoteisme creacionista: jueus i musulmans. La novetat cristiana.
2.4 L’especificitat del món occidental modern.
2.5 Religió i espiritualitat en l'art contemporani.
|
3. GÈNERES ARTÍSTICS I EXPRESSIÓ RELIGIOSA: Hermenèutica del signe. |
3.1 Arts plàstiques.
3.2 Literatura i poesia.
3.3 Música i sagrat.
3.4 El cinema.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Treballs |
|
15 |
40 |
55 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
5 |
15 |
Sessió Magistral |
|
30 |
40 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Esposició de conceptes i terminologia bàsica. |
Treballs |
Elaboració d'un assaig de curs. |
Presentacions / exposicions |
Avaluació d'un treball pràctic. |
Sessió Magistral |
Exposició del temari per part del professor. |
Atenció personalitzada |
Caldrà concertar concertar prèviament la cita. |
Descripció |
El professorat estarà sempre obert a una atenció tutorial.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Elaboració d’un assaig de curs. |
60% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició a classe de l'anàlisi d'un obra. |
20% |
Sessió Magistral |
|
Presentació d'una síntesi de cada tema. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
(1a convocatòria) AVALUACIÓ CONTINUADA: Resulta de la mitjana de l'assaig de curs, l'exposició, la síntesi dels temes i la prova de coneixements. L'avaluació continuada és exclusivament per als alumnes que assisteixen regularment a classe. D'acord amb això un 80% d'assistència a les classes és imprescindible. De no ser així l'alumne ha de seguir el sistema d'avaluació final. (2a convocatòria) AVALUACIÓ CONTINUADA O FINAL: Aquesta convocatòria és per a aquelles persones que no han superat l'avaluació continuada a la primera convocatòria o segueixen el sistema d'avaluació final. Aquells alumnes que han seguit el sistema d'avaluació continuada han de recuperar exclusivament aquelles parts que no han superat a la primera convocatòria: assaig de curs, l'exposició i la prova de coneixements. Per als alumnes que han seguit el sistema d'avaluació final, la segona convocatòria consisteix en un examen teòric de tots els continguts del curs. |
Bàsica |
|
CAPUTO, J."Helio
Oiticica: la experiencia sensible como trascendencia de lo sensible". Forma, revista
d'estudis comparatius, art literatura, pensament, Univ. Pompeu Fabra Vol. 1. Primavera p. 77- 88. http://www.upf.edu/forma/_pdf/vol01/forma_vol_01.pdf CIORAN. De
lágrimas y de santos, Tusquets, Barcelona 1988. ECHEVARRIA PLAZAAOLA, J. La
Finalidad del arte. La obra y el pensamiento de Joerge Oteiza: arte, estética y
religión. http://repositori.upf.edu/handle/10230/12124. consultat el 15 de
juny de 2014. GARBINI, L. Breve
storia della musica sacra, Il Saggiatore, 2005. |
Complementària |
|
Un cop obert el campus virtual s'ampliarà la bibliografia proposada en els camps específics de les diferents sessions |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12214010 |
|
|
Altres comentaris |
L'assignatura es proposa com un cicle de conferències-seminari, en format de jornades intensives i amb una clara voluntat d'obrir el ventall de participació a professorat convidat especialitzat en temes d'art, mitologia o religió. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|