DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ART LLATINOAMERICÀ CONTEMPORANI Codi 12214205
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de l'Art Llatinoamericà des dels primers moviments del Segle XX fins el moment actual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
Analitza interpretativament les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles que tractem
 A6 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
 A7 Analitza interpretativament les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles que tractem
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en el temps previst
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals

Continguts
Tema Subtema
1.Inicios de la Modernidad 1.1 El Muralismo mexicano y sus antecedentes.
1.2 Proyección del Muralismo en América Latina
1.3 Las figuras de Rufino Tamayo y Carlos Mérida.
1.4 El Modernismo Brasileño
1.5 El Movimiento Martí nfierrista en Argentina.
1.6 Cuba y la Revista de Avance
1.7 El Universalismo constructivo en Uruguay.
1.8 E1 Círculo de Bellas Artes en Venezuela. La Figura de Armando Reverón.
2. Arte Surrealista 2.1 México. Presencia De Frida Kahio.
2.2. Argentina: El grupo Orion.
2.3 Cuba. Wifredo Lam
2.4 Chile. R.S. Matta.
3. La Abstracción 3.3 Argentina: La Revista Arturo. El Grupo Madí. El Arte Concreto
3.2 Brasil: Lygia Clark
3.3. Venezuela. El Grupo de Los Disidentes.
3.4. El Arte Cinético: Argentina y Venezuela.
3.5. Otras abstracciones
4. El retorno a la figuración 4.1 La Nueva Figuración en Argentina.
4.2 La figura de José Luis Cuevas
4.3 Colombia y Fernando Botero
4.4. La Neofíguración en Venezuela
5. El Arte Actual 51. El cuerpo como territorio
5.2.Vertiente socio – política
5.2.1. La Ausencia
5.3 Política e identidad
5.4 Cultura Popular
5.5. Presencias ancestrales
5.6 Lo público y lo privado
5.7. Nuevas tecnologías, La presencia del objeto
5.8 Apropiacionismo
6. La Arquitectura en América Latina 6.1. La ciudad Universitaria de México.
6.2. La Ciudad Universitaria de Caracas
6.3. Brasilia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A6
A7
B1
B3
45 45 90
Presentacions / exposicions
A7
B3
B5
C2
15 0 15
Treballs
A6
B4
B5
C2
5 30 35
Fòrums de discussió
A6
B4
B5
C2
4 0 4
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació general del programa, dels treballs i activitats a desenvolupar i del sistema d'avaluació
Sessió Magistral Explicació amb les imatges corresponents de les obres d'art seleccionades per a cadascun dels temes del programa
Presentacions / exposicions Cada grup (integrat per tres alumnes)ha de realitzar tres exposicions, en les que es tindrà en compte, el coneixement del tema en qüestió, l’originalitat del tractament visual de l’exposició i el domini del llenguatge artístic
Treballs 3 Treballs en equip.

A partir d'un llistat de temes aportat pel professor, cada grup ha d'escollir tres .
Fòrums de discussió Després de cada exposició realitzada per cadascun del grups es motivarà als alumnes per encetar una discussió sobre el tema exposat.
Atenció personalitzada Una vegada cada grup ha escollit els seus temes de treballs, han d'estar en contacte constant amb el professor, tant per la realització del treball escrit, com per les exposicions i la manera d'enfocar-les

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà als estdudiants de forma individual i en grup per tal de resoldre les dubtes i qüestions en relació al desenvolupament delscurs i als treballs i exposicions plantejades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
B3
B5
C2
Es valorarà el llenguatge utilitzat. La selecció d'imatges, l'originalitat de la presentació i el contingut de l'exposició 40%
Treballs
A6
B4
B5
C2
Es tindrà en compte la originalitat del plantejament, les fonts utilitzades, la redacció i la presentació.
El treball ha de ser obligatòriament redactat en equip
50 %
Fòrums de discussió
A6
B4
B5
C2
Es valorarà l'actitud critica i l'ús del llenguatge 10 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Presentacions / exposicions

Cada grup (integrat per tres alumnes)ha de realitzar tres exposicions, en les que es tindrà en compte, el coneixement del tema en qüestió, l'originalitat del tractament visual de l'exposició i el domini del llenguatge artístic

40 %

Treballs

Els alumnes hauran de fer tres treballs en equip, sobre punts concrets del programa, en els que es tindrà en compte, l'originalitat del plantejament i el rigor en els aspectes metodològics

50%

Fòrums de discussió

Una vegada finalitzada cada torn d'exposicions es farà una posada en comú del temes tractats, en el que es tindrà en compte el sentit autocrític i la capacitat de valorar objectivament als altres companys

10 %


Fonts d'informació

Bàsica

AA.VV. . América Latina en su Arquitectura .México, S.XXI, 1975

AA.VV. América Latina en sus Artes .México,S.XXI, 1974.

AA.VV. Arte en Iberoamérica 1820-1980 , MadridMinisterio de Cultura, 1990.

AA.VV. Arte Latinoamericano del siglo XX ,Madrid, Nerea,1996.

AA.VV. De La Antropofagia, Brasil, J920- 950 ,Valencia, IVAM Centre Julio González, 2000-2001

AA.VV. El Final del Eclipse. El arte de la América Latinaen la transición al siglo XXI , Madrid, Fundación telefónica, 2001.

AA:VV, Heretopías, Medio siglo sin lugar, 1918 -1968 ,Madrid, Museo nacional centro de Arte Reina Sofía, 2000-2001

AA.VV. Horizontes del Arte latinoamericano ,Madrid, Tecnos, 1999.

AA.VV. Imágenes y Visiones, Arte mexicano, entre lavanguardia y la actualidad . Centro Gallego de Arte Contemporáneo, 1995.

AA.VV. Masallá del Documento, Madrid, Museo nacional centro de Arte Reina Sofía,2000-2001

AA.VV. Eztetyka del sueño , Madrid, Palacio deCristal/Palacio de Velázquez, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía., 2001

AA.VV. Voces de Ultramar, Arte de América Latina:1910-1960 , Madrid, Casa de América, 1993

BAYON, Damián, Aventura Plástica de Hispanoamérica ,México, Fondo de Cultura Económica, 1974.

BAYON, D yGASPARIN, P , Panorámica de laArquitectura Latinoamericana , Barcelona, Blume, 1977.

CARDOZA YARAGÓN , La pintura Contemporánea deMéxico , México, Era, 1974.

GARCÍACANCLINI, E., C ulturas híbridas, estrategiaspara entrar y salir de la modernidad, México, Grijalbo, 1989

GARCÍACANCLINI, E., La Globalización imaginada .Buenos Aires, Raidos, 1999 GUTIÉRREZ, Ramón, Arquitecturay Urbanismo en Iberoamérica , Madrid, Cátedra, 1983. CÓRDOBAITURBURU, 80 años de Pintura Argentina ,Buenos Aires Ediciones librería de la Ciudad,, 1978

GUTIERREZ,R y GUTIERREZ VIÑUALES, R., Historiadel Arte Iberoamericano , (coordinadores), Barcelona, Lunwerg, 2000

GUTIERREZVIÑUALES, Rodrigo (director) ArteLatinoamericano del Siglo XX,otras historias de la historia , Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005

OLIVARES, rosa, (ed), Artistas Latinoamericanos 100, Madrid, Exzis Publicacions,23006

SALCEDO MILIANI, Antonio . Armando Reverón y su época , Mérida.Universidad de los Andes, Fundación Armando Reverón, 2000

SEBASTIAAN, A. C.,  BERGER, WINKLER,A.  Cuba Arte Contemporéo. Ceiba publications. La Habana, 2012

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent