DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ÚLTIMES TENDÈNCIES ARTÍSTIQUES Codi 12214206
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Adreça electrònica josecarlos.suarez@urv.cat
Professors/es
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Un apropament a l'art contemporani des de la fi de la segona Guerra Mundial fins a l'actualitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
Coneix detalladament l'art produït a Europa al llarg dels segles XVII, XVIII, XIX, XX i començament del segle XXI
 A6 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi de les obres d'art
 A7 Analitza interpretativament les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles que tractem
 A8 Analitza interpretativament les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles que tractem
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l'art de la segona meitat del segle xx. 1.1 De la modernitat a la postmodernitat
2. L'autonomia del gest i la matèria: 2.1. expressionisme abstracte/informalisme
3. Nova figuració i recuperació de l'objecte
3.1. La Nova figuració
3.2 New dada
4. Art pop (pop-art) i figuració narrativa 4.1. Nord-Amèrica
4.2. Europa
5. L'autonomia del color i la forma 5.1. Abstracció postpictòrica
5.2. Art neoconcret
6. Entre la tecnologia i l'art 6.1. Art cinètic
6.2. Art òptic (op-art)
7. Màxim ordre amb els mínims elements 7.1.Minimal art
8. Experiències més enllà de l'objecte 8.1. environment, happening, performance.
9. De la desmaterialització de l'objecte cap al concepte
9.1. Art pobre (arte povera)
9.2. Art conceptual
10. Del concepte a la pintura 10.1. Hiperrealisme
10.2. Support-surface
11. El retorn a la llibertat expressiva absoluta 11.1. Cap a tot tipus de neos
12. Arquitectura des de 1945
12.1. Epigons del Moviment Modern
12.2. La posmodernitat
13. Nous comportaments 13.1. Videoart, videoinstal•lacions i art digital
14. L'art en el canvi de segle 14.1. Mes enllà de la posmodernitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
40 40 80
Pràctiques de camp/sortides
A5
15 30 45
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A5
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la primera classe s'introduiran els grans temes de l'assignatua.
Sessió Magistral Al llarg del curs s'aprofundirà en els temes de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Es ralitzaran sortides per veure exposicions temporals d'art contemporani i també un viatge amb contingut artístic a una ciutat puntera o con gran interés en els temes tractats, amb museus importants
Atenció personalitzada El professor resoldrà totes les dubtes que puguin sorgir, ho farà en horari de atenció a l'alumne. També contestará per e-mail.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor resoldrà totes les dubtes que puguin sorgir, ho farà en horari de atenció a l'alumne. També contestará per e-mail.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A5
Es realitzaran sortides per veure exposicions i s'harà de fer una ressenya sobre algun tema relacionat amb ella 40%
Proves objectives de preguntes curtes
A5
Es realizarà una prova de 20 preguntes curtes sobre el contingut tractat a classe 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria serà igual que la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

CROW, Thomas, El esplendor de los sesenta, Madrid, Akal, 2001.

DANTON, Arthur C., Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia, Barcelona, Paidós, 1999.

GUASCH, Anna Mª. (ed), Los manifiestos del arte posmoderno, Madrid, Akal, 2000.

GUASCH, Anna Mª., El arte último del siglo XX, Madrid.Alianza, 2000.

MARCHAN FIZ, Simón, Del arte objetual al arte de concepto, Madrid, Akal, 1994.  RAMÍREZ, Juan Antonio y CARRILLO, Jesús (eds),Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del siglo XXI, Madrid, Cátedra, 2004.

TAYLOR, Brandon, Arte hoy, Madrid, Akal, 2000.

WELLIS, Brian /ed), Arte después de la modernidad, Madrid, Akal, 2001.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent