DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ART DEL RENAIXEMENT A ESPANYA Codi 12214213
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aproximació a la producció artística espanyola (arquitectura, escultura, pintura) del segle XVI.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Comprèn l'evolució de l'Art espanyol des del romànic fins al segle XX
Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A6 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com dels recursos electrònics (TIC)
 A7 Coneix els conceptes fonamentals aplicables a cadascun dels períodes del mateix
 A9 Realitza, a través d'una investigació que utilitzi les fonts bibliogràfiques corresponents i els recursos electrònics disponibles, un treball de síntesi sobre un artista o sobre una obra determinada
 A16 Té una visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: LA INTRODUCCIÓ DEL RENAIXEMENT A ESPANYA. L’ARQUITECTURA, LA PINTURA I L’ESCULTURA ESPANYOLES DEL SEGLE XV. 1.1 Panorama històric i social de la Península al final del segle XV. Els regnes peninsulars i les relacions comercials i dinàstiques de la Península Ibèrica amb els centres urbans del nord d’Europa.
1.2 Patronatge i promoció artística. Les col·leccions reials. El mercat d’importació de productes sumptuaris i la instal·lació a la Península d’artistes estrangers. L’estil hispano-flamenc o estil Reis Catòlics.
1.3 L’arquitectura durant el regnat dels Reis Catòlics: l’estil internacional i el substrat hispà. Tipologies: el temple, el palau i l’hospital. Enrique Egas i els hospitals reials. El focus de Burgos: Juan de Colonia. El focus de Valladolid: Simón de Colonia i Juan Guas. El focus de Toledo: Juan Guas i l’obra de San Juan de Los Reyes. Enrique Egas, arquitecte reial.
1.4 L’escultura. Els nous gèneres. L’escultura funerària. El retaule monumental. Els cadirats de cor i els seus programes iconogràfics. L’escultor reial Gil de Siloé.
1.5 La pintura espanyola entre Itàlia i Flandes. Dos pintors dels Reis Catòlics: Juan de Flandes i Pedro Berruguete. El cosmopolitisme pictòric de Berruguete: biografia, formació i estudi de les seves obres principals.
1.6 La introducció del Renaixement a Catalunya
Tema 2: L'ARQUITECTURA, LA PINTURA, I L’ESCULTURA A ESPANYA DURANT EL REGNAT DE CARLES I 2.1 Panorama històric i social de la Península en el regnat de Carles I. Les guerres d’Itàlia i la penetració del classicisme en la primera meitat del segle.
2.2 Els comitents i els gèneres artístics. El col·leccionisme reial i nobiliari. Els centres artístics i les escoles. Els artistes: formació, viatges, qualificació social. Organització professional, sistema gremial i lluites pel lliure exercici de l’activitat. Els artistes estrangers i el mercat d’importació.
2.3 L’arquitectura del Protorenaixement hispà. L’adopció del llenguatge clàssic decoratiu i l’estil plateresc. Orígens, significació i difusió del grutesc. Les Medidas del Romano de Diego de Sagredo. Altres tractats d’arquitectura espanyols. El patronat dels Mendoza: Lorenzo Vázquez de Segovia. L’estil nacional i les pervivències estructurals tardogòtiques: Rodrigo Gil de Hontañón, Juan de Álava (o Ibarra) i fra Martín de Santiago. Les catedrals i els edificis conventuals. El regnat de Carles I i l’arquitectura imperial: Pedro Machuca i Alonso de Covarrubias. Toledo i Granada, ciutats imperials. El classicisme: Diego de Siloé i Andrés de Vandelvira. L’arquitectura nobiliària. Altres escoles.
2.4 L’escultura. Gèneres: el monument funerari, el retaule, els cadirats i l’escultura integrada. Materials i tècniques policromes. Els mestres italians. Les obres importades. Els italianitzants: Felipe Bigarny, Vasco de la Zarza, Bartolomé Ordóñez, Diego de Siloé i Juan de Valmaseda. El focus de Valladolid. Alonso Berruguete: formació, producció i estil. Juan de Juni. L’escola aragonesa: Damià Forment. Altres focus de producció escultòrica.
2.5 La pintura. L’assimilació del classicisme. La pintura castellana en el primer terç del segle: Juan de Borgoña. Alonso Berruguete, pintor: estades a Florència i Roma. La pintura valenciana: Paolo de San Leocadio. El leonardisme: Fernando de Llanos i Fernando Yáñez de la Almedina. El manierisme: Vicent i Joan Macip (Joan de Joanes). La pintura andalusa: Alejo Fernández, Pedro Machuca, Luis de Vargas i Pedro de Campaña. Els pintors classicistes del focus toledà: Juan Correa de Vivar i Juan Soreda. Altres mestres i escoles.
2.6 L’arquitectura, l’escultura i la pintura a Catalunya en la primera meitat del segle XVI.
Tema 3: L’ARQUITECTURA, LA PINTURA, I L’ESCULTURA A ESPANYA DURANT EL REGNAT DE FELIP II 3.1 L’arquitectura classicista en el darrer terç del segle XVI. Juan Bautista de Toledo i Felip II. L’obra d’El Escorial: projectes, significat i realitzacions. Les descripcions i escrits contemporanis referents a El Escorial. Juan de Herrera: biografia, producció i escrits. L’arquitectura herreriana i l’estètica contrareformista. Deixebles i seguidors d’Herrera fins 1630. Altres arquitectes i focus regionals.
3.2 L’escultura manierista. El “romanisme” de Gaspar Becerra: formació, producció i estil. Seguidors i imitadors: Juan de Anchieta. L’escola castellana del darrer terç del segle XVI: Esteban Jordán, Juan de Herrera i el retaule classicista fins 1630. L’escola andalusa. L’escultura àulica: Leone i Pompeo Leoni: biografia, producció i estil. Els escultors d’El Escorial: Juan Bautista Monegro.
3.3 La pintura manierista. El gust artístic de Felip II. La Col·lecció reial. Ticià i altres adquisicions. El “romanisme” miquelangelesc de Gaspar Becerra. El venecianisme: Navarrete “el Mudo”. Els pintors d’El Escorial: Luca Cambiaso, Federico Zuccaro i Pellegrino Tibaldi. Els retratistes de cort: els deixebles d’Antonio Moro: Alonso Sánchez Coello i Juan Pantoja de la Cruz. Els pintors provincials: Luis de Morales. Domenico Theotocopuli, “el Greco”: biografia, producció, estil.
3.4 L’arquitectura, l’escultura i la pintura a Catalunya en la segona meitat del segle XVI.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A6
A16
30 30 60
Treballs
A6
A9
B4
0 64 64
Presentacions / exposicions
A6
B1
1 24 25
Pràctiques de camp/sortides
A6
B1
0 0 0
Atenció personalitzada
A3
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Les classes teòriques es dedicaran a l’exposició i l’anàlisi dels diferents temes explicitats al temari, de les obres de cada període històric, dels trets característics de cadascun d’elles, i a l’estudi de les aportacions més qualificades dels artistes de cada moment, així com a la valoració i la interpretació d’una selecció d’obres. Igualment es procedirà a l’explicació monogràfica (biografia, producció, estil) d’alguns artistes, la transcendència dels quals ho fa aconsellable. A banda de la bibliografia general annexa, els alumnes rebran un llistat amb una bibliografia desenvolupada, específica per a cadascun dels tres temes del programa. Les classes teòriques es complementaran amb el visionat dels documents gràfics adients.
Treballs Els treballs es realitzaran en grups reduïts. Consistiran en la recerca d'informació d'un dels artistes estudiats a l'assignatura, tant a la bibliografia com mitjançant l'ús de les TIC. Els alumnes, d'acord amb el Pla de Treball, faran set treballs al llarg del quadrimestre, que presentaran i defensaran en seqüència quinzenal.
Presentacions / exposicions Els grups faran amb la seqüència indicada al Pla de Treball una exposició oral sobre el tema assignat. Es valoraran la claredat d’exposició, la metodologia i l’ordre expositiu, així com les fonts emprades
Pràctiques de camp/sortides Visita i estudi d'elements arquitectònics, escultòrics i pictòrics d'època del Renaixement, a determinar.

Atenció personalitzada
Descripció
L'elaboració del treball a presentar comporta un seguiment personalitzat del procés. Els possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura els podran consultar els alumnes de manera individualitzada al despatx de la professora, a l'horari de consulta establert, que se'ls comunicarà a l'inici del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
A6
A16
S'avaluarà l'assistència de l'alumne a classe. 10%
Treballs
A6
A9
B4
S'avaluarà el contingut del treball respecte als següents punts:
* Metodologia
* Fonts bibliogràfiques
* Claredat d'exposició
70%
Presentacions / exposicions
A6
B1
S'avaluarà la presentació pública del treball d'acord amb els següents paràmetres:
* Metodologia
* Claredat d'exposic
10%
Pràctiques de camp/sortides
A6
B1
S'avaluarà l'assistència de l'alumne a les pràctiques externes 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en la presentació d'un treball realitzat segons els paràmetres establerts per la professora. Si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada, la nota del treball (70%) se sumarà a la resta. Si no ha fet l'avaluació continuada, la nota serà fins a un màxim del 70%


Fonts d'informació

Bàsica ANGULO IÑIGUEZ, D., Pintura del Renacimientoi (Ars Hispaniae, XII), Madrid: Plus Ultra, 1954
AZCÁRATE RISTORI, M. , Escultura del siglo XVI (Ars Hispaniae, XIII), Madrid: Plus Ultra, 1958
CAMÓN AZNAR, J., La arquitectura y la orfebrería españolas en el siglo XVI (Summa Artis, XVII), Madrid: Espasa-Calpe, 1978
CAMÓN AZNAR, J., La escultura y rejería españolas en el siglo XVI (Suimma Artis, XIV), Madrid: Espasa Calpe, 1979
CARBONELL I BUADES, M., L'Escola del Camp en l'arquitectura del Renaixement a Catalunya, Tarragona: Diputació, 1986
CHECA CREMADES, F. , Pintura y Escultura del Renacimiento en España. 1450-1600, Madrid: Cátedra, 1983
CHUECA GOITIA, F. , Arquitectura del siglo XVI (Ars Hispaniae, XI), Madrid: Plus Ultra, 1953
KUBLER, G., La obra del Escorial, Madrid: Alianza, 1983
MARÍAS, F. , El largo siglo XVI. Los usos artísticos del Renacimiento español, Madrid: Taurus, 1989
MORÁN, M.; CHECA CREMADES, F., El coleccionismo en España: de la cámara de maravillas a la galería de pinturas, Madrid: Cátedra, 1985
NIETO ALCALDE, V.; MORALES, A.; CHECA CREMADES, F., Arquitectura del Renacimiento en España. 1488-1599, Madrid: Cátedra, 1989
SEBASTIÁN, S. (coord.), El Renacimiento (Historia del Arte Hispánico, III), Madrid: Alhambra, 1986
VV. AA., Ars Cataloniae/ Art de Catalunya. vol. 5, 7, 8, 9, Barcelona: L'isard, 1997-2000

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART BARROC ESPANYOL/12073205

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART DEL RENAIXEMENT/12071005

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART MEDIEVAL D'ESPANYA II/12073203
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent