DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ART DEL SEGLE XX A ESPANYA Codi 12214216
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant Estudio general de la Historia del Arte en España en el siglo XX. (desde les vanguardias hasta nuestros días)

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic.
 A4 Interpretar els coneixements particulars i optatius de la història de l'art.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana.
 A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes fonamentals aplicables a cada un dels períodes d'aquest
 A2 Té una visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A3 Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A4 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com els recursos electrònics (TIC)
 A5 Coneix els conceptes fonamentals aplicables a cada un dels períodes d'aquest
 A6 Realitza, a través d'una investigació que utilitzi les fonts bibliogràfiques corresponents i els recursos electrònics disponibles, un treball de síntesi sobre un artista o sobre una obra determinada
 A9 Realitza, a través d'una investigació que utilitzi les fonts bibliogràfiques corresponents i els recursos electrònics disponibles, un treball de síntesi sobre un artista o sobre una obra determinada
 A16 Comprèn l'evolució de l'Art espanyol des del romànic fins al segle XX
Té una visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A17 Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A19 Realitza, a través d'una investigació que utilitzi les fonts bibliogràfiques corresponents i els recursos electrònics disponibles, un treball de síntesi sobre un artista o sobre una obra determinada
Amplia els coneixements per a la recerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com els recursos electrònics (TIC)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
És capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’afrontar-lo
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
 B5 Identifica els objectius col•lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
 B6 En les seves presentacions utilitza medis de suport
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
 B7 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. El arte español de vanguardia. Pablo Picasso. Julio González. Pintores españoles de la "escuela de París"" Juan Gris, María Blanchard. La pintura surrealista. Joan Miró. Salvador Dalí. Catalunya: La figura de Josep Dalmau, Picabia “391”, Joaquin Torres García, Rafael Barradas. GATEPAC. Fernando Mercadal, J.Lluis Sert, ADLAN. Un artista particular. José Gutierrez Solana
2. La Segunda República y la Guerra Civil. Alberto Sánchez y Benjamin Palencia. El surrealismo en Tenerife: Gaceta de Arte, Oscar Domínguez. El cartel republicano. El Pabellón del 37

3. El arte de Posguerra.
El grupo "Dau al Set": Antoni Tapies, Cuixart. El grupo "El paso".: Manuel Millares, Antonio Saura, Canogar, Feito, Viola, Rivera. El Grupo parapalló . El Equipo 57 La escultura. Jorge de Oteiza, Eduardo Chillida..
4. Figuració i Realisme Estampa Popular. Equipo Crónica. Equipo Realidad. La "Escuela de Madrid". Nuevos realismos: Antonio López García, Carmen Laffon, Amalia Avia, el escultor Julio López Hernández. José Hernández
5. El arte conceptual Catalunya. El Grup de Treball; F. Abad, J. Benito, A. Muntades, Francesc Torres, etc.
Madrid. Antecedentes: Grupo Zaj. Nuevos Comportamientos artísticos: Juan Manuel Bonet, Alberto Corazón, Nacho Criado, Simón Marchan, etc.
6. El Arte Actual. El arte de los ochenta y de los noventa. Nuevas propuestas figurativas. La Vigencia de la abstracción. Escultura e Instalación .La Fotografia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
B6
1 0 1
Treballs
A3
A9
B3
B5
C2
C4
2 37 39
Presentacions / exposicions
B3
B4
B5
C2
C4
15 31 46
Pràctiques de camp/sortides
A19
B1
B6
B7
15 0 15
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A9
45 0 45
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prsesentación del programa. Descripción general del desarrollo del curso y de las actividades a realizar
Treballs Realización de dos trebajos en equipo
Presentacions / exposicions Los trabajos realizados en equipo han de ser expuestos posteriormente en clase
Pràctiques de camp/sortides Asistencia a exposiciones , visitas a museus i centros de arte.
Sessió Magistral Explicación con las imágenes correspondientes de las obras de arte seleccioandas para cada uno de los temas del programa

Atenció personalitzada
Descripció
Se orientará al alumno en la realización de los trabajos y de las actividades prácticas. Se le estimulará a trabajar en equipo y a aplicar el pensamiento lógico y creativo

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A3
A9
B3
B5
C2
C4
Dos trabajos en equipo. sobre un tema propuesto por el profesor y otro de libre selección 60 %
Presentacions / exposicions
B3
B4
B5
C2
C4
Exposiciones en equipo de cada uno de los trabajos realizados. 25 %
Pràctiques de camp/sortides
A19
B1
B6
B7
Visitas guiadas a diferentes museos y centros de arte 15 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segunda convocatoria es una pruena total de la asignatura. Está dirigida a los estudiantes que no han superado la evaluación


Fonts d'informació

Bàsica

AA.VV. Dossier Cataluña ½ artistas y ensayos, Barcelona, Ars nova,2002

AA.VV. Dossier Cataluña 2/2Espacios pùblicos, Barcelona, Ars nova,2002
A.A.V.V. El Noucentisme, Barcelona,Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1987
AA.VV. Pintura Española de vanguardia(1950-1990) Madrid, Fundación Argentariaq, Visor, 1998

AA.VV. Dossier Galícia, 2000,Barcelona, Ars nova,2000
BARROSO VILLAR, Julia, Grupos dePintura y Grabado en España 1939 -1969,Gijon, Departamento de Arte, Universidadde Oviedo, 1979
BOZAL, Valeriano, Arte del Siglo XX en España, Madrid, Espasa Calpe, 1995.
BRIHUEGA, Jaime, Las vanguardias artísticas en España,1909-1936, Madrid, itsmo,1981
CALVO SERRALLER, Francisco, España,medio siglo de arte de Vanguardia, 1939, 1985, 2 vols, Madrid, Minsterio deCultura, Fundación Santillana, 1985.
------------------------------------------- Del futuro al pasado, Vanguardia y tradición en el arte español, contemporáneo,Madrid, Alianza, 1988. Catálogo, Avantguardes a Catalunya,1906 –1939, Barcelona, Olimpiada Cultura, Fundació Caixa de catalunya, Juliol –setembre 1992.
Catálogo Cien años de CulturaCatalana, 1880-1980,Madrid, Palacio de Velázquez, Parque del Retiro, Ministerio de Cultura, Junio - octubre, 1980.
Catálogo, El Noucentisme,un projecte de modernitat, Barcelona, Generalitat de Catalunya, Enciclopèdia catalana, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, Desembre 1994 – març1995.
Catálogo, Escultura Española1900-1938, Madrid, Palacio de Velázquez, Palacio de Cristal, Parque del Retiro,Mayo – julio. 1985. Catálogo, Surrealisme a Catalunya(1924-1936), Barcelona, Centre d’Art Santa Mònica, Generalitat de Catalunya,maig-juny, 1988.
Catálogo, Homenatge a Barcelona. La ciutat i les seves arts (188-1936) Ajuntament de Barcelona, Àmbit serveis editorials, 1992. Catálogo, Un nuevo ideal figurativo, Escultura en España, 1900-1936, Madrid, Fundación cultural Mapfre Vida. Noviembre - enero 2002.
CORREDOR-MATHEOS, J., Història del’Art Català, Vol. IX, Barcelona, Ed.62, 1996
FONTBONA,F i MIRALLES, F. Història de l'Art Català, Vol.VII, Barcelona, Ed.62, 1985
JARDI, Enric, El Novecentismo Catalan, Barcelona, Aymà,1980
JULIAN, Inmaculada, Les Avantguardes Pictòriques a Catalunya al segle XX, Barcelona, Els llibres dela Frontera,1986 --------------------------- El Cartel republicano enla Guerra Civil Española, Madrid, Ministerio de Cultura,Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, 1993.
MARIN MEDINA, J. La escultura española contemporánea, (1800 – 1978)Historia y evolución crítica, Madrid,Edarcón, 1978 MIRALLES, Francesc, Història del'Art Català, Vol.VIII, Barcelona, Ed.62, 1983
PUIG, Arnau, Les Avantguardes Artístiques Catalanes, Barceloba, Barcanova, 1993
SALCEDO MILIANI, Antonio, L’Art delSegle XX a les comarques de Tarragona, Tarragona, Diputació de Tarragona,Ajuntament de Tarragona, Port e Tarragona, Arola Editors, 2001.
UREÑA, Gabriel, Las vanguardias artísticas en la postguerra española, Madrid, Itsmo, 1982

Complementària , , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent