IDENTIFYING DATA 2011_12
Subject (*) HISTORY OF THE CINEMA IN SPAIN Code 12214217
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional Second
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
E-mail josecarlos.suarez@urv.cat
Lecturers
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Web
General description and relevant information Study the history of Spanish cinema, its evolution from its birth until today.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic.
 A4 Interpretar els coneixements particulars i optatius de la història de l'art.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana.
 A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
 A4 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com els recursos electrònics (TIC)
 A5 Coneix els conceptes fonamentals aplicables a cada un dels períodes d'aquest
 A9 Realitza, a través d'una investigació que utilitzi les fonts bibliogràfiques corresponents i els recursos electrònics disponibles, un treball de síntesi sobre un artista o sobre una obra determinada
 A17 Comprèn l'evolució de l'Art espanyol des del romànic fins al segle XX
 A19 Realitza, a través d'una investigació que utilitzi les fonts bibliogràfiques corresponents i els recursos electrònics disponibles, un treball de síntesi sobre un artista o sobre una obra determinada
Type B Code Learning outcomes
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
 B6 En les seves presentacions utilitza medis de suport
Type C Code Learning outcomes
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.

Contents
Topic Sub-topic
1. Primary concepts. 1.1. Chronology.
1.2. Research filmmaking.
1.3. Conservation films.
2. Pioneers of Spanish cinema (1898-1910). 2.1. Arrival of cinema in Spain.
2.2. First Spanish film.
2.3. Sideshow: Public and expansion.
2.4. First subjects of the films.
2.5. Big names (Chomón, Marr, Bathrooms and Others)
3. Industrialization (1911-1930).
3.1. New venues and new audiences.
3.2. New movies.
3.3. Industrial centers: Madrid-Barcelona-Valencia.
3.4. New directors.
4. The talkies in the Second Republic. 4.1. Advent of sound.
4.2. Industrial infrastructures.
4.3. Directors.
4.4. Genres.
4.5. The cinema during the Civil War.
5. The cinema of the Franco autarchy. 5.1. Franco Control.
5.2. Reconstruction of the industry.
5.3. Thematic models.
5.4. Filmmakers of the regime.
6. Attempts to recover (1950-1961). 6.1. The case of "grooves".
6.2. I Bardem Berlanga.
6.3. Salamanca Talks
6.4. Thematic models and new directors.
7. Development at present. 7.1. The "New Spanish Cinema"
7.2. International presence of Spanish cinema
7.3.El cinema as an ideological weapon.
7.4. The transition.
7.5. Current Spanish cinema.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
A3
A4
A5
A9
A17
A19
33 33 66
Assignments
B3
B4
B5
C3
1 10 11
Practicums/Case studies
A19
B3
C3
12 12 24
Scientific and/or public events
A4
B3
B6
C3
8 8 16
Personal tuition
A4
A9
B1
19 0 19
 
Objective multiple-choice tests
A3
A4
A5
A9
A17
A19
B1
B3
B5
C3
2 10 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities The teacher will introduce the curriculum and provide guidelines to follow during the course.
Lecture Deepen the topics that relate to the course syllabus.
Assignments There will be small jobs or comments on management of audiovisual and information about film criticism.
Practicums/Case studies We view the most significant films of different periods covered.
Scientific and/or public events They attend exhibitions on subjects complementary to film being made during the course and must attend film festivals or events taking place during the course.

Personalized attention
Description
The teacher resolved in hours of tutoring in the office all the questions about the program, that as all queries sent by email.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
B3
B4
B5
C3
We appreciate comments on the planned lectures and audio-visual work that is requested. 25%
Scientific and/or public events
A4
B3
B6
C3
We appreciate the comments made ??about visits to exhibitions and events in audiovisual assistance made ??in the province. 5%
Objective multiple-choice tests
A3
A4
A5
A9
A17
A19
B1
B3
B5
C3
There will be a test consisting of 50 questions on the topics discussed in class. 70%
Others  
 
Other comments and second exam session

The second call will be held in the same way as the first: a test of objective type test more comments.


Sources of information

Basic

GARCIA ESCUDERO, J.M.: Cine Español, Madrid, Rialp, 1962

GARCIA FERNÁNDEZ, E.C.: Historia ilustrada del cine español, Barcelona, Plaza & Janés, 1988.

GASCA, Luis: Un siglo de cine español, Barcelona, Planeta, 1998.

GUBERN, R. et al.: Historia del cine español, Madrid, Cátedra, 1995.

GUBERN, R. (coord.): Un siglo de cine español, Madrid, Cuadernos de la Academia, 1997.

MENDEZ LEITE, F.: Historia del cine español, Madrid, Rialp, 1965, 2 vol.

VV.AA.: Cine español. Una historia por autonomías, Barcelona, PPU, 1998, 2 vol.

VV.AA.: Historia del cine español, Madrid,Cátedra (Col. Signo e imágen), 1995. 
Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
HISTORY OF THE CINEMA AND OTHER AUDIOVISUALS ARTS/12214108

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ARTISTIC LANGUAGES/12214001
LITERATURE AND SOCIETY/12214011
CONTEMPORARY SOCIETY AND CULTURE/12214105
20TH CENTURY SPANISH ART/12214216

(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.