Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic. |
| A4 |
Interpretar els coneixements particulars i optatius de la història de l'art. |
| A5 |
Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
| A9 |
Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
| A17 |
Conèixer a trets generals la geografia regional i humana. |
| A19 |
Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
| B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
| B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
| | A4 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com els recursos electrònics (TIC)
| | A5 |
Coneix els conceptes fonamentals aplicables a cada un dels períodes d'aquest
| | A9 |
Realitza, a través d'una investigació que utilitzi les fonts bibliogràfiques corresponents i els recursos electrònics disponibles, un treball de síntesi sobre un artista o sobre una obra determinada
| | A17 |
Comprèn l'evolució de l'Art espanyol des del romànic fins al segle XX
| | A19 |
Realitza, a través d'una investigació que utilitzi les fonts bibliogràfiques corresponents i els recursos electrònics disponibles, un treball de síntesi sobre un artista o sobre una obra determinada
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
| | B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
| | B5 |
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
| | B6 |
En les seves presentacions utilitza medis de suport
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
1. Conceptes primaris. |
1.1. Cronologia.
1.2. Recerca filmogràfica.
1.3. Conservació de pel.lícules. |
2. Pioners del cinema espanyol (1898-1910). |
2.1. Arribada del cinema a Espanya.
2.2. Primera pel.lícula espanyola.
2.3. Barraques de fira: públic i expansió.
2.4. Primers temes de les pel.lícules.
2.5. Grans noms (Chomón, Marró, Banys i Altres) |
3. Industrialització (1911-1930). |
3.1. Noves sales i nou públic.
3.2. Noves pel lícules.
3.3. Pols industrials: Madrid-Barcelona-València.
3.4. Nous directors. |
4. El cinema sonor durant la II ª República. |
4.1. Arribada del sonor.
4.2. Infraestructures industrials.
4.3. Directors.
4.4. Gèneres.
4.5. El cinema durant la Guerra Civil.
|
5. El cinema de la autarquia franquista. |
5.1. Control franquista.
5.2. Reconstrucció de la indústria.
5.3. Models temàtics.
5.4. Realitzadors del règim. |
6. Els intents de recuperació (1950-1961). |
6.1. El cas de "Solcs".
6.2. Bardem i Berlanga.
6.3. Les Converses de Salamanca
6.4. Models temàtics i nous directors.
|
7. Del desenvolupisme a l'actualitat. |
7.1. El "Nou cinema espanyol"
7.2. Presència internacional del cinema espanyol
7.3.El cinema com a arma ideològica.
7.4. La transició.
7.5. El cinema espanyol actual. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
33 |
33 |
66 |
Treballs |
|
1 |
10 |
11 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
12 |
12 |
24 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
8 |
8 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
19 |
0 |
19 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El professor introduirà el programa de l'assignatura i donarà les pautes a seguir durant el curs. |
Sessió Magistral |
S'aprofundirà en els temes que corresponen al programa del curs. |
Treballs |
Es realitzaran petits treballs o comentaris sobre gestió de la informació audiovisual o sobre crítica cinematogràfica. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es visionaran els films més significatius dels diferents períodes tractats. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
S'assistirà a exposicions complementàries als temes tractats sobre cinema que es realitzen durant el curs i també s'haurà de assistir a Festivals o manifestacions cinematogràfiques que es realitzen durant el curs. |
Atenció personalitzada |
S'atendran i resoldran tots els dubtes i problemes plantejats pels alumnes sobre el temari de l'assignatura i els treballs pràctics tant en hores de despatx com a l'aula. |
Descripció |
El professor resoldrà en hores de tutoria al despatx totes les dubtes relacionades amb el programa, aixó com totes les consultes que es realitzin per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Es valoraran els comentaris sobre els audiovisuals projectats a classe i els treballs que es demanin. |
25% |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
Es valorarà els comentaris que es realitzin sobre les visites a les exposicions i assistències a esdeveniments audiovisuals realitzats a la província. |
5% |
Proves objectives de tipus test |
|
Es realitzarà una prova consistent en 50 preguntes sobre els temes tractats a classe. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria es realitzarà de la mateixa manera que la primera: una prova objectiva de tipus test més els comentaris. |
Bàsica |
|
GARCIA ESCUDERO,
J.M.: Cine Español, Madrid, Rialp, 1962 GARCIA FERNÁNDEZ,
E.C.: Historia ilustrada del cine español,
Barcelona, Plaza & Janés, 1988. GASCA, Luis: Un
siglo de cine español, Barcelona, Planeta, 1998. GUBERN, R. et al.: Historia
del cine español, Madrid, Cátedra, 1995. GUBERN, R.
(coord.): Un siglo de cine español, Madrid,
Cuadernos de la Academia, 1997. MENDEZ LEITE, F.: Historia
del cine español, Madrid, Rialp, 1965, 2 vol. VV.AA.: Cine
español. Una historia por autonomías, Barcelona,
PPU, 1998, 2 vol. VV.AA.:
Historia del cine español, Madrid,Cátedra (Col. Signo e imágen),
1995.
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA DEL CINEMA I ALTRES ARTS AUDIOVISUALS/12214108 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
LLENGUATGES ARTÍSTICS/12214001 | LITERATURA I SOCIETAT/12214011 | SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12214105 | ART DEL SEGLE XX A ESPANYA/12214216 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|