DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) CRÍTICA DE L'ART Codi 12214218
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant Principals moments de la història de la critica des de la seva fonamentació al segle XVIII fins a la situació actual des de una vessant teòrica i practica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A7 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia).
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració).
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana.
 A18 Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia.
 A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: filosofia, llengües antigues, lingüística, semiòtica, història del teatre i la literatura, història de la música, mitologia clàssica, història de les grans religions, sociologia i antropologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Té visió de conjunt del pensament estètic
Ha d'apendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
 A2 Té visió de conjunt del pensament estètic
Comprèn les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història
 A5 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art al llarg de la història
Realitza comentaris de textos i assaigs
Ha d'apendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
 A6 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art al llarg de la història
Realitza comentaris de textos i assajos
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts literàries i la bibliografia fonamental
 A7 Realitza comentaris de textos i assajos
Ha d'apendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
 A8 Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període historicoartístic modern
 A15 Comprèn les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història
Ha d'apendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
 A16 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art durant la història
Ha d'apendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
 A17 Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art durant la història
 A18 Ha d'apendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
 A19 Realitza comentaris de textos i assajos
Té visió de conjunt del pensament estètic
Comprèn les reflexions que s'han fet sobre l'art al llarg de la història
Ha d'apendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
És capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’afrontar-lo
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B3 Experimenta amb procediments nous
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d'acord amb una sistemàtica
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
 B5 Identifica els objectius col•lectius del grup amb els seus propis
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Fa presentacions interessants i convincents
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
 B7 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.
Introducció
Crítica, història de l'art i estètica. La figura del crític entre mercat i universitat . La indústria cultural
Tema 2.
El segle XVIII
Denis Diderot, L'Enciclopèdia, els Salons: la crítica d'art pren posició.
Entre Neoclassicisme i pre-romanticisme

Tema 3.
El segle XIX
França. El Romanticisme, Baudalaire, El Realisme
Tema 4
El segle XIX
Anglaterra. Ruskin i Morris
Tema 5
El siglo XX
Teoría de la pura visualitat i avantguardes
Tema 6
El segle XX
La crítica nord-americana. Clement Greenberg i els ¡seus seguidors. Estructuralisme i Postestructuralismo
Tema 7
La crítica d'art a Espanya
La critica d'art al segle XIX. Debat entre Tradició i avantguarda. La critica d'art Durant la dictadura de Franco. Anys cinquanta. Finals del Segle XX.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A7
A19
B7
35 0 35
Sessió Magistral
A7
B3
C4
45 0 45
Treballs
A7
B2
B3
15 0 15
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Informació sobre el sistema de classes i pràctiques i la evaluació corresponent.
Presentacions / exposicions Els alumnes de forma individual i en grup expondran les idees bàsiques de les lectures assignades previament.
Sessió Magistral Explicació dels temes del programa.
Treballs Els alumnes de manera individual realitzaran tres crítiques sobre algunes de les exposicions realitzades a Tarragona, Valls, Reus o Barcelona.
Atenció personalitzada El professor rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
A19
B7
60
Treballs
A7
B2
B3
40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Tema 1.

 

Bibliografía

Francisco Calvo Serraller, La Crítica de Arte, en Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, ed. Francisco Calvo Serraller, Tusquets editores, 1993, Barcelona,15-73

Jean Bernieer, “El mercato del arte”, en Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, ed. Francisco Calvo Serraller, Tusquets editores, 1993, Barcelona, p.99-109

Maria Dolores Jiménez-Blanco, “Los museos de arte contemporáneo”, en Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, ed. Francisco Calvo Serraller, Tusquets editores, 1993, Barcelona, p. 135-160

 

Tema 2.

Bibliografía

Rocío de la Villa, “El origen de la crítica de arte y los salones”, en La crítica de arte. Historia, teoría y praxis, ed. Anna Maria Guash, Ediciones del Serbal, Barcelona 2003, p. 23-61

 

Tema 3.

Bibliografía

Lionello Venturi, Historia del la crítica de arte, capitulo sobre la crítica de arte en Francia en el siglo XIX

Isabel Valverde, “La crítica de arte en el siglo XIX: practicas, funciones, discursos”, en La crítica de arte. Historia, teoría y praxis, ed. Anna Maria Guash, Ediciones del Serbal, Barcelona 2003, p. 63-107

Guillermo Solana, “Crítica y modernidad”, en Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, ed. Valeriano Bozan, vol. I, A. Machado Libros, Madrid 2004, p. 333-345

 

Tema 4

Bibliografía

Tonia Raquejo, “Ruskinismo, Prerrafaelismo y Decadentismo”, en Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, ed. Valeriano Bozan, vol. I, A. Machado Libros, Madrid 2004,p. 416-436

 

Tema 5

Bibliografía

Lionello Venturi, Historia del la crítica de arte, capitulo sobre Crítica de arte y puta visualidad

Guillermo Solana, “Teorías de la pura visualidad”, en Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, ed. Valeriano Bozan, vol. II, A. Machado Libros, Madrid 2004, p. 274-291

 

Tema 6

Bibliografía

Anna Maria Guasch, “La situación de la crítica de arte en Norteamérica. De Clement Greenberg a Hal Foster (1948-1985)”, en La crítica de arte. Historia, teoría y praxis, ed. Anna Maria Guash, Ediciones del Serbal, Barcelona 2003, p. 109-146

Serge Guilbaut, De cómo Nueva Cork robó la idea de arte moderno (1983), Tirant lo Blanch, Valencia 2007

 

Tema 7

Bibliografía

Joan M. Minguet Batllori, “La critica de arte en España”, en La crítica de arte. Historia, teoría y praxis, ed. Anna Maria Guash, Ediciones del Serbal, Barcelona 2003, p. 147-208

Julián Diaz Sanchez Angel Llorente Hernández, La crítica de arte en España (1939-1976), Istmo, Barcelona, 2004.

 

Tema 8.

Bibliografía

GUASCH, Anna Maria, La Critica Discrepante, (entrevistas sobre arte y pensamiento actual (2000 - 2011), Madrid, Ensayoa Arte Cátedra,, 2012.

 

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent