DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) CRÍTICA DE L'ART Codi 12214218
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant Principals moments de la història de la critica des de la seva fonamentació al segle XVIII fins a la situació actual des de una vessant teòrica i practica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix i assimila els fonaments teòrics de l’estructuralisme i el post-estructuralisme per aplicar-los a la crítica d’art.
Assoleix una metodologia d’anàlisi dels sistemes complexos aplicats a la crítica d’art des d’una visió multidisciplinària.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professorat
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.
Introducció
Crítica, història de l'art i estètica. La figura del crític entre mercat i universitat . La indústria cultural
Tema 2.
El segle XVIII
Denis Diderot, L'Enciclopèdia, els Salons: la crítica d'art pren posició.
Entre Neoclassicisme i pre-romanticisme

Tema 3.
El segle XIX
França. El Romanticisme, Baudalaire, El Realisme
Tema 4
El segle XIX
Anglaterra. Ruskin i Morris
Tema 5
El siglo XX
Teoría de la pura visualitat i avantguardes
Tema 6
El segle XX
La crítica nord-americana. Clement Greenberg i els ¡seus seguidors. Estructuralisme i Postestructuralismo
Tema 7
La crítica d'art a Espanya
La critica d'art al segle XIX. Debat entre Tradició i avantguarda. La critica d'art Durant la dictadura de Franco. Anys cinquanta. Finals del Segle XX.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
35 0 35
Sessió Magistral
45 0 45
Treballs
15 0 15
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Informació sobre el sistema de classes i pràctiques i la evaluació corresponent.
Presentacions / exposicions Els alumnes de forma individual i en grup exposaran les idees bàsiques de les lectures assignades prèviament.
Sessió Magistral Explicació dels temes del programa.
Treballs Els alumnes de manera individual realitzaran tres crítiques sobre algunes de les exposicions realitzades a Tarragona, Valls, Reus o Barcelona.
Atenció personalitzada El professor rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
60
Treballs
40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Tema 1.

 

Bibliografía

Francisco Calvo Serraller, La Crítica de Arte, en Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, ed. Francisco Calvo Serraller, Tusquets editores, 1993, Barcelona,15-73

Jean Bernieer, “El mercato del arte”, en Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, ed. Francisco Calvo Serraller, Tusquets editores, 1993, Barcelona, p.99-109

Maria Dolores Jiménez-Blanco, “Los museos de arte contemporáneo”, en Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, ed. Francisco Calvo Serraller, Tusquets editores, 1993, Barcelona, p. 135-160

 

Tema 2.

Bibliografía

Rocío de la Villa, “El origen de la crítica de arte y los salones”, en La crítica de arte. Historia, teoría y praxis, ed. Anna Maria Guash, Ediciones del Serbal, Barcelona 2003, p. 23-61

 

Tema 3.

Bibliografía

Lionello Venturi, Historia del la crítica de arte, capitulo sobre la crítica de arte en Francia en el siglo XIX

Isabel Valverde, “La crítica de arte en el siglo XIX: practicas, funciones, discursos”, en La crítica de arte. Historia, teoría y praxis, ed. Anna Maria Guash, Ediciones del Serbal, Barcelona 2003, p. 63-107

Guillermo Solana, “Crítica y modernidad”, en Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, ed. Valeriano Bozan, vol. I, A. Machado Libros, Madrid 2004, p. 333-345

 

Tema 4

Bibliografía

Tonia Raquejo, “Ruskinismo, Prerrafaelismo y Decadentismo”, en Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, ed. Valeriano Bozan, vol. I, A. Machado Libros, Madrid 2004,p. 416-436

 

Tema 5

Bibliografía

Lionello Venturi, Historia del la crítica de arte, capitulo sobre Crítica de arte y puta visualidad

Guillermo Solana, “Teorías de la pura visualidad”, en Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, ed. Valeriano Bozan, vol. II, A. Machado Libros, Madrid 2004, p. 274-291

 

Tema 6

Bibliografía

Anna Maria Guasch, “La situación de la crítica de arte en Norteamérica. De Clement Greenberg a Hal Foster (1948-1985)”, en La crítica de arte. Historia, teoría y praxis, ed. Anna Maria Guash, Ediciones del Serbal, Barcelona 2003, p. 109-146

Serge Guilbaut, De cómo Nueva Cork robó la idea de arte moderno (1983), Tirant lo Blanch, Valencia 2007

 

Tema 7

Bibliografía

Joan M. Minguet Batllori, “La critica de arte en España”, en La crítica de arte. Historia, teoría y praxis, ed. Anna Maria Guash, Ediciones del Serbal, Barcelona 2003, p. 147-208

Julián Diaz Sanchez Angel Llorente Hernández, La crítica de arte en España (1939-1976), Istmo, Barcelona, 2004.

 

Tema 8.

Bibliografía

GUASCH, Anna Maria, La Critica Discrepante, (entrevistas sobre arte y pensamiento actual (2000 - 2011), Madrid, Ensayoa Arte Cátedra,, 2012.

 

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent