Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix i assimila els fonaments teòrics de l’estructuralisme i el post-estructuralisme per aplicar-los a la crítica d’art.
Assoleix una metodologia d’anàlisi dels sistemes complexos aplicats a la crítica d’art des d’una visió multidisciplinària.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professorat
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció: El concepte de crítica en la Modernitat. |
Crítica, història de l'art i estètica. |
Tema 2. El segle XVIII. La crítica d’art i els salons. |
Denis Diderot. L'Enciclopèdia, els Salons.
|
Tema 3. El segle XIX
|
França. Charles Baudelaire. El Romanticisme. |
Tema 4. El segle XIX
|
Anglaterra. Ruskin i Morris. |
Tema 5. El segle XX
|
Les avantguardes. |
Tema 6. El segle XX.
|
La crítica nord-americana. Clement Greenberg i els seus seguidors. Estructuralisme i Postestructuralisme. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
12 |
24 |
Sessió Magistral |
|
41 |
67 |
108 |
Treballs |
|
4 |
10 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes de forma individual i en grup exposaran les idees bàsiques de les lectures assignades prèviament. |
Sessió Magistral |
Explicació dels temes del programa. |
Treballs |
Els alumnes de manera individual realitzaran tres crítiques sobre algunes de les exposicions realitzades a Tarragona, Valls, Reus o Barcelona. |
Atenció personalitzada |
La professorà rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs. |
Descripció |
El professor rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Realització de crítiques i comentari de textos. |
35% |
Treballs |
|
Els alumnes de manera individual realitzaran tres crítiques sobre algunes de les exposicions realitzades a Tarragona, Valls, Reus o Barcelona. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es valorarà el seguiment de les classes. En la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament (35%) i el treball de crítica (35%), s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text (30%). |
Bàsica |
Valeriano Bozal (editor), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 vol.), Visor, Madrid, 2000
Francisco Calvo Serraller, Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, Tusquets , Barcelona, 1993
Anna Maria Guash, La crítica de arte. Historia, teoría y praxis,, Ediciones del Serbal, Barcelona, 2003
Anna Maria Guash, La Critica discrepante, Cátedra, Madrid, 2012
Serge Guilbaut, De cómo Nueva Cork robó la idea de arte moderno, Tirant lo Blanch, Valencia, 2007
Lionello Venturi, Historia de la crítica de arte, Debolsillo, Madrid, 2004
|
El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|