DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PATRIMONI I SOCIETAT Codi 12214221
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Adreça electrònica annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant S'estudiaran els vincles existents entre les múltiples manifestacions patrimonials i el seu reflexe a la societat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
 B8 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els diversos factors que han afectat a l'evolució del Patrimoni
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
 B8 Fa una estimació de l’eficàcia i l’eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. PATRIMONI. CONCEPTE I CLASSIFICACIÓ 1.1. Definició.
1.2 El naixement del Patrimoni Cultural.
1.3. Tipologies de Patrimoni.
1.4. Protecció legislativa.
2. EL PATRIMONI COM A FORMA DE CONSCIÈNCIA HISTÒRICA 2.1. El naixement de la consciència patrimonial: el reconeixement del patrimoni com a valor històric. Evolució històrica
3. L’ÚS SOCIAL I TURÍSTIC DEL PATRIMONI 3.1. Antecedents històrics del turisme cultural
3.2. Els consumidors del patrimoni: turisme en busca de patrimoni.
3.3. Conseqüències del turisme cultural.
3.4. La població local com a eix del desenvolupament patrimonial
3.5. La rendibilitat del patrimoni
4. EL PATRIMONI COM A FORMA D’INTEGRACIÓ SOCIAL 4.1. El patrimoni com a símbol de la identitat d’un poble
4.2. Moviments socials i Patrimoni Cultural
5. EDUCACIÓ I PATRIMONI A LA CIUTAT 5.1. La ciutat: escenari patrimonial modern
5.2. La ciutat com a portadora de nous missatges patrimonials, artístics, socials i formatius
5.3. Estructures i espais urbans: alè multicultural
5.4. Les escoles com a espais de valoració de la història patrimonial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
B6
45 21 66
Presentacions / exposicions
A2
2 54 56
Pràctiques de camp/sortides
A2
B8
6 24 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A2
Es realitzaran dos treballs i les seves exposicions a classe. Cada treball tindrà un 30% de la nota final. 60%
Pràctiques de camp/sortides
A2
B8
Les pràctiques i les resenyes seran avaluables. 20%
Altres  

L'assistència serà molt valorada

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

AADD. Patrimoni i societat, Catàleg exposició, Universitat de València, València, 2004.

 

AADD. Repertorio de Textos Internacionales del Patrimonio Cultural. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Granada, 2004.

 

AADD. Patrimonio inmaterial y gestión de la diversidad. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Consejería de Cultura, Cádiz, 2005.

 

ALCALDE, Gabriel/ SAÑA, Maria. Patrimoni arqueològic i espais d’interès natural, Institut del Patrimoni Cultural de la Universitat de Girona, Girona, 2006.

 

BALLART HERNANDEZ, Josep/ JUAN TRESSERRAS, Jordi. Gestión del Patrimonio Cultural, Ariel, Barcelona, 2005.

 

CALAF MASACHS, Roser. (Coord.). Arte para todos. Miradas para enseñar y aprender el patrimonio, Trea, Gijón, 2003.

 

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca. El patrimonio cultural: la memoria recuperada, Trea, Gijón, 2002.

 

GUTIÉRREZ ROBLEDO, J.L. (Coord.). Del ayer para el mañana. Medidas de Protección del Patrimonio, Fundación del Patrimonio Histórico de Castilla y León, Valladolid, 2004.

 

JUANOLA TERRADELLAS, Roser/ CALBÓ ANGRILL, Muntsa/ VALLÈS VILLANUEVA, Joan. Educació del patrimoni: visions interdisciplinàries. Arts, cultures, ambient, Institut del Patrimoni Cultural de la Universitat de Girona, Girona, 2006.

 

PLANAS, Rosa/ TUGORES, Francesca. Introducción al patrimonio cultural, Trea, Gijón, 2006.

 

Al llarg del curs s’anirà aportant bibliografia específica per cada apartat estudiat.

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent