DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) MUSEOLOGIA II Codi 12214222
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosamaria.ricoma@urv.cat
Professors/es
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura que combina coneixements teòrics avançats de la Museologia i pràctica de Museografia

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic.
 A10 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, els criteris de restauració i la gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
 A13 Conèixer la gestió de col·leccions d'art: inventari, documentació, catalogació, exposicions i difusió d'art.
 A18 Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
 A10 És capaç de resoldre problemes vinculats a la gestió del Patrimoni
 A13 Amplia els coneixements per a la recerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al Patrimoni
 A18 Comprèn la història del Patrimoni
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
 B4 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Què és una exposició? Tema 1.1. Concepte d'exposició.
Tema 1.2. Plantejament d'un projecte d'exposició
Tema 1.3. Idees a difondre, Objectius a assolir
Tema 1.4. Fases de l'exposició
Tema 1.5 Selecció d'objectes
Tema 2. Fase 1 de l'exposició. La investigació Tema 2.1. Recerca d'informació
Tema 2.2. Les obres i els seus autors
Tema 2.3. La contextualitazció de l'obra d'art
Tema 3. Fase 2 de l'exposició. El discurs expositiu Tema 3.1. El préstec d'obres i la seva gestió
Tema 3.2. La conservació preventiva
Tema 3.3. El transport i l'assegurança de les obres
Tema 3.4. Els elements del discurs expositiu: significants directes i indirectes.
Tema 4. Fase 3 de l'exposició. Les activitats pedagògiques Tema 4.1. Tipologies de públic
Tema 4.2. El Museu com a eina didàctica
Tema 4.3. El Servei Pedagògic d'un Museu. Tipologia d'activitats
Tema 5. Fase 4 de l'exposició. La Difusió Tema 5.1. Abans de l'exposició
Tema 5.2. Durant l'exposició
Tema 5.3. Després de l'exposició
Tema 5.4. L'acte protocolari
Tema 6. Fase 4 de l'exposició. L'avaluació Tema 6.1. Elaboració d'un protocol
Tema 6.2. Els sistemes quantitatius
Tema 6.3. Els sistemes qualitatius

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A3
A10
A13
A18
15 15 30
Treballs
A3
A10
A13
A18
B2
B4
15 45 60
Resolució de problemes, exercicis
A3
A10
A13
A18
B2
B4
10 30 40
Pràctiques de camp/sortides
A10
A13
A18
8 6 14
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Trasmissió de coneixements teòrics
Treballs Elaboració d'un projecte d'exposició: aspectes conceptuals i aspectes museogràfics
Resolució de problemes, exercicis Presentació en Powerpoint de l'exposició
Pràctiques de camp/sortides Sortides per a la visita d'exposicions i discusió a classe
Atenció personalitzada Atenció a les necessitats dels alumnes per al seguiment i desnvolupament de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada als alumnes en el seguiment i desenvolupament de l'assignatura per tal d'atendre possibles dubtes, consultes o altres questions que puguin sorgir als alumnes. El dia i hora d'atenció a l'alumnat es comunicarà pel Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
A10
A13
A18
Assistència a classe 10%
Treballs
A3
A10
A13
A18
B2
B4
Presentació Power Point de l'exposició realitzada i lliurament del dossier de presentació 20%
Resolució de problemes, exercicis
A3
A10
A13
A18
B2
B4
Elaboració d'un projecte d'exposició: aspectes conceptuals i aspectes museogràfics 60%
Pràctiques de camp/sortides
A10
A13
A18
Visites a exposicions i discusions a l'aula 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Donat que l'assignatura es desnvoluparà com un treball continuat, només es preveu una segons convocatòria per la presentació del dossier del contingut del Power Point.


Fonts d'informació

Bàsica

AADD: Exposiciones Temporales: Organización, gestión, comunicación. Ministerio de Cultura. Secretaría General Tècnica. Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, Madrid 2006.

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

Ascaso, Marí: El lenguaje visual. Paidós, Arte y educación , 11, Barcelona, 2006

Asensio, M.; Pol, E. Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Aique, Buenos Aires, 2002.

Calaf, R.; Fontal, O. – coords.-: Comunicación educativa del patrimonio, referentes, modelos y ejemplos. Trea, Gijón, 2004.

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

García Fernández, Isabel María: La conservación preventiva y la exposición de objetos y obras de arte,  Editorial KR, Murcia 1998

González Varas, Ignacio: Conservación de los bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid 1999.

Hernández Hernández, Francisca: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, Francisca: Planteamientos teóricos de la museología, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Hooper-Greenhill, E.: Los museos y sus visitantes, Ed. Trea, Gijón, 1998

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, Ed. Cátedra, 1978;

Montaner, J.M.: Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura, 1990; 

Rico,J.C.: Museos, arquitectura, arte. Los espacios expositivos, Sílex, 1994;

Rico, J.C.: Montaje de exposiciones: museos, arquitectura y arte, Sílex,  1994;

Rico, J.C.: Manual práctico de museología, museografía y técnicas expositivas. Ed. Sílex, Madrid, 2006

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;

Santacana, J.; Serrat, N.: Museografía Didàctica, Ariel, Barcelona, 2005

Santacana Mestre, J. / Hernández Cardona, F.X.: Museología Crítica, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Serota, N.: Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art, 1996.

Valdés, M.C.: La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público, Ed. Tra, Gijón, 1999.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTIQUES EXTERNES/12073233


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MUSEOLOGIA I/12071110
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent