DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ITINERARIS PATRIMONIALS Codi 12214223
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
 A11 Conèixer els aspectes bàsics de la museologia i la museografia.
 A12 Conèixer la documentació, la composició dels materials i les tècniques constructives dels béns artístics mobles i immobles.
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració).
 A16 Conèixer els diferents períodes de la història universal.
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
 B8 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
 A2 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A5 Comprèn la història del Patrimoni
 A8 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A9 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
 A11 Coneix els diversos factors que han afectat a l'evolució del Patrimoni
 A12 És capaç de resoldre problemes vinculats a la gestió del Patrimoni
 A15 Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
 A16 Coneix els diversos factors que han afectat a l'evolució del Patrimoni
Comprèn la història del Patrimoni
 A17 Comprèn la història del patrimoni
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’aprenentatge
 B2 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Troba nous mètodes de fer les coses d’una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Reflexiona sobre el seu procés d’aprenentatge i necessitats d’aprenentatge
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
I.- Introducció Tema 1: Introducció a l'assignatura
II.- Els Itineraris Patrimonials Tema 2: Els Itineraris Patrimonials. La Carta de l'ICOMOS. El Consell d'Europa
III.- Disseny Tema 3: Disseny d'un Itinerari Patrimonial
IV.- Principals Itineraris Patrimonials Tema 4: Itineraris Patrimonials de caràcter internacional. Itineraris Patrimonials principals a Espanya

Tema 5: Itineraris Patrimonials a Catalunya (1)

Tema 6: Itineraris Patrimonials a Catalunya (2). Les comarques de Tarragona

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A9
52 80 132
Presentacions / exposicions
C3
C4
1 8 9
Pràctiques de camp/sortides
A1
5 0 5
Treballs
B2
0 2 2
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: programa, calendari d'activitats, bibliografia
Sessió Magistral Anàlisi del procès de gestació dels Itineraris Patrimonials, de les diferents interpretacions dels mateixos segons l'Unesco i segons l'UE, i del principals Itineraris Patrimonials al món, a Europa, a Espanya i a Catalunya.
Presentacions / exposicions Els alumnes treballaran en grups reduïts sis exemples d'Itineraris Patrimonials
Pràctiques de camp/sortides Visita a un centre documental on es gestioni un Itinerari Patrimonial
Treballs Treball individual: cada alumne redactarà una proposta d'un Itinerari Patrimonial
Atenció personalitzada Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé personalment, bé mitjançant una entrevista personal al despatx, bé per mitjans telemàtics.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé personalment, bé mitjançant una entrevista personal al despatx, bé per mitjans telemàtics.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
A9
Assistència regular i participació a classe 10
Presentacions / exposicions
C3
C4
Presentacions quinzenals en grups a classe 30
Pràctiques de camp/sortides
A1
Visita a un centre documental 10
Treballs
B2
Redacció d'un treball amb una proposta d'Itinerari Patrimonial 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no assisteixin a classe, que no participin als grups de treball i que no presentin treball individual faran un examen escrit del total del programa de l'assignatura a la segona convocatòria, amb un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Ballart Hernández, Josep; Juan Tresserras, Jordi, Gestión del Patrimonio Cultural, Barcelona: Ariel, 2005
Capel, Horacio, Las rutas culturales como patrimonio de la humanidad. El caso de las fortificaciones americanas del Pacífico. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, vol. X, núm. 562, Barcelona: Universitat de Barcelona, 2005
Clifford, J., Itinerarios transculturales, Barcelona: Gedisa, 1999
Hernández Ramírez, Javier, Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e itinerarios culturales. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 9, núm. 2, La Laguna: Universidad de La Laguna, 2011
Martorell Rosselló, Alberto, Itinerarios culturales y patrimonio mundial. El patrimonio como factor de interrrelación o conectividad cultural, Madrid: UNED, 2008
Morère Molinero, Nuria, Sobre rutas históricas e itinerarios culturales en el turismo. Revista de Análisis Turístico, num. 13, Barcelona, 2012
Querol, Maria Ángeles, Manual de Gestión del Patrimonio Cultural, Madrid: Akal, 2012
Roselló Cerezuela, David, Diseño y evaluación de proyectos culturales: de la idea a la acción, Barcelona: Ariel, 2007

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PATRIMONI I SOCIETAT/12214221

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
RÈGIM JURÍDIC DEL PATRIMONI CULTURAL/12214235

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA I CONCEPTE DE PATRIMONI/12214118
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent