Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art. |
| A2 |
Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal. |
| A5 |
Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
| A8 |
Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art). |
| A9 |
Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
| A11 |
Conèixer els aspectes bàsics de la museologia i la museografia. |
| A12 |
Conèixer la documentació, la composició dels materials i les tècniques constructives dels béns artístics mobles i immobles. |
| A15 |
Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració). |
| A16 |
Conèixer els diferents períodes de la història universal. |
| A17 |
Conèixer a trets generals la geografia regional i humana. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
| B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
| B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
| B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà |
| B8 |
Sensibilització en temes mediambientals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni
| | A2 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
| | A5 |
Comprèn la història del Patrimoni
| | A8 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
| | A9 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
| | A11 |
Coneix els diversos factors que han afectat a l'evolució del Patrimoni
| | A12 |
És capaç de resoldre problemes vinculats a la gestió del Patrimoni
| | A15 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com recursos electrònics (TIC) vinculats al patrimoni
Adquireix el grau suficient d'habilitat en la metodologia científica
| | A16 |
Coneix els diversos factors que han afectat a l'evolució del Patrimoni
Comprèn la història del Patrimoni
| | A17 |
Comprèn la història del patrimoni
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’aprenentatge
| | B2 |
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Troba nous mètodes de fer les coses d’una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Reflexiona sobre el seu procés d’aprenentatge i necessitats d’aprenentatge
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
| | B6 |
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
| | B8 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
I.- Introducció |
Tema 1: Introducció a l'assignatura |
II.- Els Itineraris Patrimonials |
Tema 2: Els Itineraris Patrimonials. La Carta de l'ICOMOS. El Consell d'Europa |
III.- Disseny |
Tema 3: Disseny d'un Itinerari Patrimonial |
IV.- Principals Itineraris Patrimonials |
Tema 4: Itineraris Patrimonials de caràcter internacional. Itineraris Patrimonials principals a Espanya
Tema 5: Itineraris Patrimonials a Catalunya (1)
Tema 6: Itineraris Patrimonials a Catalunya (2). Les comarques de Tarragona |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
52 |
80 |
132 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
8 |
9 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
0 |
5 |
Treballs |
|
0 |
2 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: programa, calendari d'activitats, bibliografia |
Sessió Magistral |
Anàlisi del procès de gestació dels Itineraris Patrimonials, de les diferents interpretacions dels mateixos segons l'Unesco i segons l'UE, i del principals Itineraris Patrimonials al món, a Europa, a Espanya i a Catalunya. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes treballaran en grups reduïts sis exemples d'Itineraris Patrimonials |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a un centre documental on es gestioni un Itinerari Patrimonial |
Treballs |
Treball individual: cada alumne redactarà una proposta d'un Itinerari Patrimonial |
Atenció personalitzada |
Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé personalment, bé mitjançant una entrevista personal al despatx, bé per mitjans telemàtics. |
Descripció |
Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé personalment, bé mitjançant una entrevista personal al despatx, bé per mitjans telemàtics. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Assistència regular i participació a classe |
10 |
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions quinzenals en grups a classe |
30 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Visita a un centre documental |
10 |
Treballs |
|
Redacció d'un treball amb una proposta d'Itinerari Patrimonial |
50 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no assisteixin a classe, que no participin als grups de treball i que no presentin treball individual faran un examen escrit del total del programa de l'assignatura a la segona convocatòria, amb un pes del 100% de la nota. |
Bàsica |
Ballart Hernández, Josep; Juan Tresserras, Jordi, Gestión del Patrimonio Cultural, Barcelona: Ariel, 2005
Capel, Horacio, Las rutas culturales como patrimonio de la humanidad. El caso de las fortificaciones americanas del Pacífico. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, vol. X, núm. 562, Barcelona: Universitat de Barcelona, 2005
Clifford, J., Itinerarios transculturales, Barcelona: Gedisa, 1999
Hernández Ramírez, Javier, Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e itinerarios culturales. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 9, núm. 2, La Laguna: Universidad de La Laguna, 2011
Martorell Rosselló, Alberto, Itinerarios culturales y patrimonio mundial. El patrimonio como factor de interrrelación o conectividad cultural, Madrid: UNED, 2008
Morère Molinero, Nuria, Sobre rutas históricas e itinerarios culturales en el turismo. Revista de Análisis Turístico, num. 13, Barcelona, 2012
Querol, Maria Ángeles, Manual de Gestión del Patrimonio Cultural, Madrid: Akal, 2012
Roselló Cerezuela, David, Diseño y evaluación de proyectos culturales: de la idea a la acción, Barcelona: Ariel, 2007
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PATRIMONI I SOCIETAT/12214221 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RÈGIM JURÍDIC DEL PATRIMONI CULTURAL/12214235 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA I CONCEPTE DE PATRIMONI/12214118 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|