DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ANÀLISI SIMBÒLIC Codi 12214231
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Adreça electrònica roberto.roda@urv.cat
Professors/es
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d´introduir en un sistema metodològic que permet analitzar el llenguatge artístic en els seus aspectes simbòlics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A29 Conèixer i comprendre les relacions ideològiques i estètiques entre la literatura i la societat.
 A30 Utilitzar el vocabulari tècnic bàsic per entendre els processos i les estructures de la creació literària i aplicar aquests coneixements a través d'anàlisis crítiques argumentades amb propietat oralment i per escrit.
 A31 Comprendre la literatura com una experiència cultural i estètica i com un espai de debat ideològic mitjançant diversos recursos creatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A29 Adquireix coneixements literaris i culturals
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Adquireix coneixements i conceptes per comprendre la importància social i política de la literatura en relació a les preocupacions i ideals estètics
 A30 Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics fonamentals per entendre la literatura
Fa activitats pràctiques por poder exposar, oralment o per escrit, anàlisis crítiques sobre produccions literàries
 A31 Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Adquireix coneixements i conceptes per comprendre la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Té en compte a qui i com afecta la innovació
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’acord amb una sistemàtica
 B5 Identifica els objectius col•lectius del grup amb els seus propis
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B7 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. INTERPRETACIONS DEL SIMBOL

1.1 Representació de món i nivells de sentit: senyal, concepte, al·legoria i símbol.
1.2 Tensió entre hermenèutiques reductives i instauratives. Possibilitat de convergència.
1.3 Les funcions de la imaginació Simbòlica.
2. LA VIDA DEL SÍMBOL EN LA HISTÒRIA

2.1 Els orígens prehistòrics.
2.2 El simbolisme en l´ extrem orient.
2.3 El món clàssic i els recursos expressius.
2.4 El monoteisme creacionista i missatge simbòlic del art medieval.
2.5 Renaixement i modernitat.
2.6 La especificitat del món occidental contemporani.
3. ELS SÍMBOLS I L´ARQUETIP


3.1 L´ésser humà.
3.2 L’espai i el temps.
3.3 El món i l’invisible.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A29
A30
A31
B3
B7
C1
C5
25 50 75
Presentacions / exposicions
A29
A30
A31
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C4
C5
4 8 12
Treballs
A29
A30
A31
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C4
C5
10 22 32
Resolució de problemes, exercicis
A29
A30
B3
B7
C2
9 10 19
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves mixtes
A29
A30
A31
B3
B7
C4
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l´assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l´assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions És treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l´aula.
Treballs El treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l´alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis Presentació de resultats i resolució de preguntes suscitades.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l´assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l´assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A29
A30
A31
B3
B7
C1
C5
S´avaluarà mitjançant l´elaboració de síntesis, amb les quals es demostri un bon seguiment dels temes exposats. 30%
Presentacions / exposicions
A29
A30
A31
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C4
C5
Avaluació dels diferents treballs realitzats. 15%
Treballs
A29
A30
A31
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C4
C5
Redacció d´un assaig del curs. 30%
Resolució de problemes, exercicis
A29
A30
B3
B7
C2
Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs. 15%
Proves mixtes
A29
A30
A31
B3
B7
C4
Constatació del seguiment de curs 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per als no presentats a la primera convocatòria les condicions respecte a la segona són idèntiques.

Per tal de superar el curs en segona convocatòria, els suspesos en la primera hauran de revisar els punts insatisfactoriament resolts del treball final.


Fonts d'informació

Bàsica

AUERBACH, E.  Mimesis, F.C.E., México, 1975.

BARASCH, M.   Teorías del arte. De Platón a Winkelmann,  Alianza, Madrid, 1991.

BARTHES, R. Elementos de semiología, Comunicación, Madrid, 1970.

BARTHES, R. Mitologías, México, Siglo XXI, Madrid, 1980.

BENJAMÍN, W. “La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica” en Discursos Interrumpidos I, Taurus, Buenos Aires, 1989.

BEUCHOT, M. Las caras del símbolo: el ícono y el ídolo, Caparrós, Madrid, 1999.

CASSIRER, E. Esencia y efecto del concepto de símbolo, México, FCE, 1975.

CHARTIER, R. El mundo como representación, Gedisa, Barcelona 1993.

CHUECA GOITIA, F. Historia de la arquitectura occidental, Dossat, Madrid,1986.

DERRIDA, J. La verdad en pintura, Buenos Aires, Paidós, 2005.

DURAND, G. La imaginación simbólica, Amorrortu, 1968.

ECO, U. Los límites de la interpretación, Lumen, Barcelona,1984.

FOUCAULT, M Las palabras y las cosas, Siglo XXI, México, 1990.

FREUD S. “El Malestar en la cultura” en las Obras Completas, Editorial Biblioteca Nueva, Madrid,1973.

GADAMER, H.G. Elogio de la teoría, Barcelona, Península, 1993.

GOMBRICH, E. Norma y forma, Alianza, Madrid,1984.

GOODMAN, Nelson “¿Cuándo hay arte?” en Maneras de hacer mundos, Madrid, Visor, 1990.

GRIMAL, P. La mitología griega, Barcelona, Paidòs, 1991. (Introducción, Cap. 1 y 5 )

GUARDINI, R. El fin de los tiempos modernos, Sur, Bs.As., 1965.

HAUSER, A. Teorías del arte, Guadarrama, Barcelona, 1974.

HAUSER, A.  A. Introducción a la historia del arte, Madrid, Guadarama,1961.

HUYSSEN, A. “Lo otro evanescente: la cultura de masas” en Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, postmodernismo, Adriana Hidalgo, Bs. As., 2006.

HEIDEGGER, M. De camino al habla, Odós, Madrid,1987.

HUIZINGA, J. El otoño de la Edad Media, Barcelona, Madrid, Alianza, 1982.

JAMME, Ch. Introducción a la filosofía del mito en la época moderna y contemporánea. Paidós. Barcelona, 1998.

JAUSS, H. R. Experiencia estética y hermenéutica literaria, Madrid, Taurus, 1982.

JESI, F. Mito. Labor. Barcelona, 1976.

JUNG, C., Símbolos de transformación, Alianza, 1986.

KRISTEVA, J. Semiótica, Fundamentos, Madrid,1978.

LE GOFF, J. Lo maravilloso y lo cotidiano en el Occidente Medieval, Gedisa, Barcelona, 1996.

LOTMAN, Yuri y Escuela de Tartu: Semiótica de la cultura, Cátedra, Madrid, 1979.

ELIADE, M. Mito y realidad, Labor, 1994.?

PANOFSKY, E., El significado en las artes visuales, Alianza, Madrid, 1995 (selección)

PANOFSKY, E. Estudios sobre iconología, Alianza, 1972.

RICOEUR, P. "Explicar y comprender: texto, acción e historia", en Hermenéutica y acción, Ed. Docencia, 1985.

TATARKIEWICKZ, W.  Historia de la estética (3 v.), Akal, Madrid, 1970-91.

  “  . Hª. de  seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, mimesis, experiencia estética, Tecnos-Alianza, Madrid, 2002. 

VALVERDE, J.M.  Breve historia y antología de la estética.  Ariel. Barna, 1987

VATTIMO, G. Ética de la interpretación, Paidós, Buenos Aires, 1992.

VATTIMO, G. Hermenéutica y racionalidad, Grupo Editorial Norma, Bogotá, 1994.

VERNANT. Mito y pensamiento en la Grecia Antigua. Ariel. Barcelona, 1973.

WELLEK, R. y WARREN, A. Teoría literaria, Gredos, Madrid,1959.

WÖLFFLIN, H. Conceptos fundamentales en la historia del arte, Espasa Calpe, Madrid, 1947.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent