DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ANÀLISI SIMBÒLIC Codi 12214231
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Adreça electrònica roberto.roda@urv.cat
Professors/es
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d´introduir en un sistema metodològic que permet analitzar el llenguatge artístic en els seus aspectes simbòlics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Desenvolupa i assoleix els instruments d’interpretació semàntica i semiòtica de l’obra d’art al llarg de la història.
Assoleix una metodologia d’anàlisi dels sistemes complexos des d’una visió estètica multidisciplinària.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1. L'ELOQÜÈNCIA DEL SÍMBOL

1.1 El símbol i la seva interpretació.
1.2 Hermenèutiques reductives i
instauratives. Possibilitat de
convergència.
1.3 Representació de món i nivells de sentit.
2. LA TEORIA DEL SIMBOL I LA COMPRENSIÓ DE LES ARTS.

2.1 Warburg i el concepte de Kulturwissenschaft.
2.2 Panofsky i la sistematització de la iconologia.
2.3 Wind: L’harmonia de l´art amb la vida.
2.4 Gombrich: Art, símbol i significat.
3. EL SÍMBOL I L´EXPRESSIÓ ARTÍSTICA EN LA HISTÒRIA
3.1 Els orígens prehistòrics.
3.2 El simbolisme en l’extrem orient.
3.3 El món clàssic i els recursos expressius:
3.3.1 L’admiració com a origen de l’experiència.
3.3.2 La “kalokagathía” grega, entre anamnesi i mimesi.
3.3.3 Grècia i Roma en la gènesi d´Occident.
3.4 Monoteisme creacionista i missatge simbòlic de l´art medieval.
3.5 Renaixement i modernitat: la incidència del dubte.
3.6 El símbol en la contemporanietat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A8
C3
25 50 75
Presentacions / exposicions
B1
C3
4 8 12
Treballs
A8
B1
C3
10 22 32
Resolució de problemes, exercicis
B1
9 10 19
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves mixtes
A8
B1
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l´assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l´assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions És treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l´aula.
Treballs El treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l´alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis Presentació de resultats i resolució de preguntes suscitades.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l´assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l´assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A8
C3
S´avaluarà mitjançant l´elaboració de síntesis, amb les quals es demostri un bon seguiment dels temes exposats. 30%
Presentacions / exposicions
B1
C3
Avaluació dels diferents treballs realitzats. 15%
Treballs
A8
B1
C3
Redacció d´un assaig del curs. 30%
Resolució de problemes, exercicis
B1
Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs. 15%
Proves mixtes
A8
B1
Constatació del seguiment de curs 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per als no presentats a la primera convocatòria les condicions respecte a la segona són idèntiques.

Per tal de superar el curs en segona convocatòria, els suspesos en la primera hauran de revisar els punts insatisfactoriament resolts del treball final.


Fonts d'informació

Bàsica

AUERBACH, E.  Mimesis, F.C.E., México, 1975.

BARASCH, M.   Teorías del arte. De Platón a Winkelmann,  Alianza, Madrid, 1991.

BARTHES, R. Elementos de semiología, Comunicación, Madrid, 1970.

BARTHES, R. Mitologías, México, Siglo XXI, Madrid, 1980.

BENJAMÍN, W. “La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica” en Discursos Interrumpidos I, Taurus, Buenos Aires, 1989.

BEUCHOT, M. Las caras del símbolo: el ícono y el ídolo, Caparrós, Madrid, 1999.

CASSIRER, E. Esencia y efecto del concepto de símbolo, México, FCE, 1975.

CHARTIER, R. El mundo como representación, Gedisa, Barcelona 1993.

CHUECA GOITIA, F. Historia de la arquitectura occidental, Dossat, Madrid,1986.

DERRIDA, J. La verdad en pintura, Buenos Aires, Paidós, 2005.

DURAND, G. La imaginación simbólica, Amorrortu, 1968.

ECO, U. Los límites de la interpretación, Lumen, Barcelona,1984.

FOUCAULT, M Las palabras y las cosas, Siglo XXI, México, 1990.

FREUD S. “El Malestar en la cultura” en las Obras Completas, Editorial Biblioteca Nueva, Madrid,1973.

GADAMER, H.G. Elogio de la teoría, Barcelona, Península, 1993.

GOMBRICH, E. Norma y forma, Alianza, Madrid,1984.

GOODMAN, Nelson “¿Cuándo hay arte?” en Maneras de hacer mundos, Madrid, Visor, 1990.

GRIMAL, P. La mitología griega, Barcelona, Paidòs, 1991. (Introducción, Cap. 1 y 5 )

GUARDINI, R. El fin de los tiempos modernos, Sur, Bs.As., 1965.

HAUSER, A. Teorías del arte, Guadarrama, Barcelona, 1974.

HAUSER, A.  A. Introducción a la historia del arte, Madrid, Guadarama,1961.

HUYSSEN, A. “Lo otro evanescente: la cultura de masas” en Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, postmodernismo, Adriana Hidalgo, Bs. As., 2006.

HEIDEGGER, M. De camino al habla, Odós, Madrid,1987.

HUIZINGA, J. El otoño de la Edad Media, Barcelona, Madrid, Alianza, 1982.

JAMME, Ch. Introducción a la filosofía del mito en la época moderna y contemporánea. Paidós. Barcelona, 1998.

JAUSS, H. R. Experiencia estética y hermenéutica literaria, Madrid, Taurus, 1982.

JESI, F. Mito. Labor. Barcelona, 1976.

JUNG, C., Símbolos de transformación, Alianza, 1986.

KRISTEVA, J. Semiótica, Fundamentos, Madrid,1978.

LE GOFF, J. Lo maravilloso y lo cotidiano en el Occidente Medieval, Gedisa, Barcelona, 1996.

LOTMAN, Yuri y Escuela de Tartu: Semiótica de la cultura, Cátedra, Madrid, 1979.

ELIADE, M. Mito y realidad, Labor, 1994.?

PANOFSKY, E., El significado en las artes visuales, Alianza, Madrid, 1995 (selección)

PANOFSKY, E. Estudios sobre iconología, Alianza, 1972.

RICOEUR, P. "Explicar y comprender: texto, acción e historia", en Hermenéutica y acción, Ed. Docencia, 1985.

TATARKIEWICKZ, W.  Historia de la estética (3 v.), Akal, Madrid, 1970-91.

  “  . Hª. de  seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, mimesis, experiencia estética, Tecnos-Alianza, Madrid, 2002. 

VALVERDE, J.M.  Breve historia y antología de la estética.  Ariel. Barna, 1987

VATTIMO, G. Ética de la interpretación, Paidós, Buenos Aires, 1992.

VATTIMO, G. Hermenéutica y racionalidad, Grupo Editorial Norma, Bogotá, 1994.

VERNANT. Mito y pensamiento en la Grecia Antigua. Ariel. Barcelona, 1973.

WELLEK, R. y WARREN, A. Teoría literaria, Gredos, Madrid,1959.

WÖLFFLIN, H. Conceptos fundamentales en la historia del arte, Espasa Calpe, Madrid, 1947.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent