DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) EL CINEMA DE TERROR I LES SEVES MITOLOGIES Codi 12214238
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Adreça electrònica josecarlos.suarez@urv.cat
Professors/es
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura farem un apropament al cinema de terror incidint especialment en els grans mites dels que es nodreix i la seva procedència literària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
 A7 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
Assoleix les eines bàsiques en relació al fet literari per establir vectors entre diferents disciplines artístiques.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
 A2 Estableix vectors entre el rerefons mític i la representació visual.
 A5 Aplica i assimila una visió global sobre la Història de les Arts audiovisuals amb especial incidència sobre la Història del Cinema.
Aplica i assimila una visió global sobre la multiculturalitat en relació amb l’art i la seva història.
Assimila les principals estructures narratives de les tradicions mítiques del món clàssic per a la utilització en l’estudi i la interpretació de la iconografia en l’àmbit europeu.
Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica en el camp de la Mitologia.
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials.
 A7 Aplica i assimila una visió global sobre la Història de les idees estètiques, des d’una perspectiva multicultura.
Té una visió de conjunt del pensament modern i contemporani.
 A8 Assimila la relació entre art, mite i religió des d’una perspectiva multicultural i multidisciplinària.
Comprèn els conceptes fonamentals de l'antropologia social i cultural.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Té en compte a qui i com afecta la innovació
 B5 Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
1. El terror, com a gènere cinematogràfic.
2. Els grans mites del terror.
3. Les seves fonts literàries: Dels seus orígens fins la literatura gòtica del s. XIX.
4. Frankentein o el modern Prometeo, Mary Shelley (1818)
5. Dràcula, Bram Stoker (1897)
6. Adaptacions cinematogràfiques i altres mites.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
B3
29 35 64
Treballs
A5
1 15 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
B3
10 14 24
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A1
A5
8 10 18
Atenció personalitzada
9 0 9
 
Proves objectives de tipus test
A1
B3
2 16 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor introduirà el programa de l'assignatura i donarà les pautes a seguir durant el curs.
Sessió Magistral S'aprofundirà en els temes que corresponen al programa del curs.
Treballs S'assistirà a diverses projeccions i debats que es faran durant aquell quatrimestre d'entre la programació de l'Aula de Cinema, justificant l'assistència.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es visionaran els films més significatius dels diferents períodes tractats.
Esdeveniments científics i/o divulgatius S'assistirà a exposicions complementàries als temes tractats sobre cinema que es realitzen durant el curs i també s'haurà de assistir a Festivals o manifestacions cinematogràfiques que es realitzen durant el curs.
Atenció personalitzada S'atendran i resoldran tots els dubtes i problemes plantejats pels alumnes sobre el temari de l'assignatura i els treballs pràctics tant en hores de despatx com a l'aula.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor resoldrà en hores de tutoria al despatx tots els dubtes relacionats amb el programa, així com totes les consultes que es realitzin per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
Es faran unes ressenyes en relació a unes pel·lícules visionades sobre la temàtica de l'assignatura. 25%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A1
A5
Es valorarà els comentaris que es realitzin sobre les visites a les exposicions i als esdeveniments audiovisuals relacionats amb la temàtica de l'assignatura. 5%
Proves objectives de tipus test
A1
B3
Es realitzarà una prova consistent en 28 preguntes sobre els temes tractats a classe. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria es realitzarà de la mateixa manera que la primera: una prova objectiva de tipus test, on hi haurà preguntes sobre el temari i els esdeveniments científics als que s'assisteixi (70%) més els comentaris (30%).


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía

 

- GUBERN, Roman, PRATS, Joan, Las raices del miedo, antropología del cine de terror, Tusquets, Barcelona, 1979

- LENNE, Gérard, El cine “fantástico” y sus mitologías, Anagrama, Barcelona, 1974.

- Lord Byron, Mary Shelley, P.B. Shelley, J.W. Polidori, Fantasmagoriana, El Aleph, Barcelona, 2007.

- METZ, Christian, Psicoanalisis y cine. El significante imaginario, Gustavo Gili, Barcelona, 1977.

- MOLINA FOIX, J.A. Horrorscope. Mitos básicos del cine de terror, vol. 1-2, Nostromo, Madrid, 1974.

- SHELLEY, Mary W., Frankenstein o el moderno Prometeo, Cátedra, Madrid, 2007.

- STOKER, Bram, Dracula, Cátedra, Madrid, 2006.

- VV. AA. El vampiro, Siruela, Madrid, 2001.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent