DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) EL CINEMA DE TERROR I LES SEVES MITOLOGIES Código 12214238
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Correo-e josecarlos.suarez@urv.cat
Profesores/as
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Web
Descripción general e información relevante En aquesta assignatura farem un apropament al cinema de terror incidint especialment en els grans mites dels que es nodreix i la seva procedència literària.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
 A7 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
Assoleix les eines bàsiques en relació al fet literari per establir vectors entre diferents disciplines artístiques.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
 A2 Estableix vectors entre el rerefons mític i la representació visual.
 A5 Aplica i assimila una visió global sobre la Història de les Arts audiovisuals amb especial incidència sobre la Història del Cinema.
Aplica i assimila una visió global sobre la multiculturalitat en relació amb l’art i la seva història.
Assimila les principals estructures narratives de les tradicions mítiques del món clàssic per a la utilització en l’estudi i la interpretació de la iconografia en l’àmbit europeu.
Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica en el camp de la Mitologia.
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials.
 A7 Aplica i assimila una visió global sobre la Història de les idees estètiques, des d’una perspectiva multicultura.
Té una visió de conjunt del pensament modern i contemporani.
 A8 Assimila la relació entre art, mite i religió des d’una perspectiva multicultural i multidisciplinària.
Comprèn els conceptes fonamentals de l'antropologia social i cultural.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Té en compte a qui i com afecta la innovació
 B5 Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
tema Subtema
1. El terror, com a gènere cinematogràfic.
2. Els grans mites del terror.
3. Les seves fonts literàries: Dels seus orígens fins la literatura gòtica del s. XIX.
4. Frankentein o el modern Prometeo, Mary Shelley (1818)
5. Dràcula, Bram Stoker (1897)
6. Adaptacions cinematogràfiques i altres mites.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
B3
29 35 64
Treballs
A5
1 15 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
B3
10 14 24
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A1
A5
8 10 18
Atenció personalitzada
9 0 9
 
Proves objectives de tipus test
A1
B3
2 16 18
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries El professor introduirà el programa de l'assignatura i donarà les pautes a seguir durant el curs.
Sessió Magistral S'aprofundirà en els temes que corresponen al programa del curs.
Treballs S'assistirà a diverses projeccions i debats que es faran durant aquell quatrimestre d'entre la programació de l'Aula de Cinema, justificant l'assistència.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es visionaran els films més significatius dels diferents períodes tractats.
Esdeveniments científics i/o divulgatius S'assistirà a exposicions complementàries als temes tractats sobre cinema que es realitzen durant el curs i també s'haurà de assistir a Festivals o manifestacions cinematogràfiques que es realitzen durant el curs.
Atenció personalitzada S'atendran i resoldran tots els dubtes i problemes plantejats pels alumnes sobre el temari de l'assignatura i els treballs pràctics tant en hores de despatx com a l'aula.

Atenció personalitzada
descripción
El professor resoldrà en hores de tutoria al despatx tots els dubtes relacionats amb el programa, així com totes les consultes que es realitzin per correu electrònic.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A5
Es faran unes ressenyes en relació a unes pel·lícules visionades sobre la temàtica de l'assignatura. 25%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A1
A5
Es valorarà els comentaris que es realitzin sobre les visites a les exposicions i als esdeveniments audiovisuals relacionats amb la temàtica de l'assignatura. 5%
Proves objectives de tipus test
A1
B3
Es realitzarà una prova consistent en 28 preguntes sobre els temes tractats a classe. 70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria es realitzarà de la mateixa manera que la primera: una prova objectiva de tipus test, on hi haurà preguntes sobre el temari i els esdeveniments científics als que s'assisteixi (70%) més els comentaris (30%).


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía

 

- GUBERN, Roman, PRATS, Joan, Las raices del miedo, antropología del cine de terror, Tusquets, Barcelona, 1979

- LENNE, Gérard, El cine “fantástico” y sus mitologías, Anagrama, Barcelona, 1974.

- Lord Byron, Mary Shelley, P.B. Shelley, J.W. Polidori, Fantasmagoriana, El Aleph, Barcelona, 2007.

- METZ, Christian, Psicoanalisis y cine. El significante imaginario, Gustavo Gili, Barcelona, 1977.

- MOLINA FOIX, J.A. Horrorscope. Mitos básicos del cine de terror, vol. 1-2, Nostromo, Madrid, 1974.

- SHELLEY, Mary W., Frankenstein o el moderno Prometeo, Cátedra, Madrid, 2007.

- STOKER, Bram, Dracula, Cátedra, Madrid, 2006.

- VV. AA. El vampiro, Siruela, Madrid, 2001.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.