Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art. |
| A7 |
Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica. |
| A8 |
Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques dels períodes en relació al territori que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
| | A7 |
Assoleix una base teòrica global sobre les diferents teories i corrents estètics des de l’Antiguitat fins a la contemporaneïtat.
| | A8 |
Coneix detalladament l'art produït a Itàlia i a la resta d'Europa durant els segles XV i XVI.
Assimila la relació entre art, mite i religió des d’una perspectiva multicultural i multidisciplinària.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Té un mètode d’anàlisi que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
| | B3 |
Troba nous mètodes per fer les coses
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Tragèdia, Òpera i Obra d'Art Total. Reflexions introductòries |
Tragèdia com a etern retorn
¿Tragèdia com a Obra d'Art Total?
De la Tragèdia a l'Òpera. Viatges d'anada i tornada. |
Tragèdia: dels orígens a Aristòtil |
Definició i orígens de la Tragèdia grega. Del dirirambe al drama
Tragèdia grega. Ritus, mite, catarsi, espectacle. Definicions i discussió
De les tragèdies d'Èsquil a la reforma de Sòfocles
Eurípides i el realisme tràgic.
Aristòtil: Retòrica i Poètica
|
El naixement de l' Òpera |
La Camerata fiorentina.Humanisme i arqueologia musical. Innovació i retorns.
El recitatiu i el baix continu. Del contingut afectiu a l'acció i caràcters " en música".
Òpera versus " Sacrae Raepresentatione". Giulio Caccini, Emilio di Cavalieri. |
Tragèdia i dramatúrgia en l'adveniment del Barroc. |
William Shakespeare i el llegat humanista.
Teatre barroc hispànic i sentit tràgic. Pedro Calderón de la Barca. |
Mite i món antic als gèneres musicals amb contingut dramàtic (segle XVII) |
El Mite d'Orfeu com a fil conductor del nou llenguatge sonor.
Claudio Monteverdi i el seu temps. d'Ariadna a Odisseu.
Francesco Cavalli, Venècia i l'ôpera com a espectacle públic. Qüestions de recepció.
Elements tràgics i dramatúrgia musical a l'oratori romà. Giacomo Carissimi
Henry Purcell i l'òpera a Anglaterra. De la reina de les Fades a la reina de Cartago.
|
La França Lluís XIV. L'espectacle i la música com a representació del poder |
Dansa versus òpera. El "Ballet de cour" i la " Comédie-ballet". Molière i la música.
G.B. Lully : òpera i absolutisme.
M.Antoine Charpentier. Mite i òpera. |
Mite i món antic als gèneres amb contingut dramàtic (segle XVIII) |
Rellegint el Mite d'Orfeu.
De la reforma de C.W. Gluck a La Flauta Màgica de W.A. Mozart
Tomasso Traetta: Antigona, la reforma secreta
|
Richard Wagner i la Tragèdia com a retorn |
L'ôpera com a obra d'Art Total.
Apunts sobre la dramatúrgia musical wagneriana.
Escrits sobre música. Wagner i la Tragèdia.
Nietzsche, el Naixement de la Tragèdia. Un espai de reflexió. |
Tragèdia, Òpera i recepció contemporània |
Emergències del Teatre clàssic en l'espectacle contemporani
Òpera i mite al segle XX.
EL retorn com a experimentació. Noves propostes dramatúrgiques i creació als inicis del segle XXI |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
5 |
7 |
Seminaris |
|
12 |
30 |
42 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
15 |
15 |
30 |
Fòrums de discussió |
|
12 |
15 |
27 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
10 |
20 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Classe magistral introductòria |
Seminaris |
Es treballaran les hores presencials en format seminari i es valorarà la participació |
Presentacions / exposicions |
L'estudiantat haurà de presentar una ponència i defensar un treball escrit (article) relacionat amb la pròpia línia investigadora i els continguts de l'assignatura |
Pràctiques de camp/sortides |
Es proposaran activitats externes (15h) o sortides relacionades amb l'assignatura |
Fòrums de discussió |
A través de l'espai moodle, s'obriran diversos fòrums de discussió que hauran de ser visitats i nodrits individualment si es vol aprovar l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Es proposa concertar com a mínim una tutoria abans del dia 1 de desembre. |
Descripció |
La professora donarà uns horaris d'atenció durant el mes de setembre.
També podeu concertar visita per correu electrònic o telefonant al 0034657447513.
Despatx 4.11 Tfn 977558697 |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Les línies bàsiques de l'assignatura s'avaluaran en una prova escrita durant el mes de novembre |
25% |
Seminaris |
|
Les classes tindran un format participatiu, en format de seminari. S'avaluarà el material d'estudi elaborat a l'aula a través d'una prova escrita sumativa. |
25% |
Presentacions / exposicions |
|
Cada estudiant escriurà, presentarà i defensarà a l'aula un article i unes línies d'investigació relacionades amb els continguts de l'assignatura |
25% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Assistència a les pràctiques externes proposades. es facilitaran les dates en els horaris oficials i s'hi afegiran activitats individuals complementàries. |
10% |
Fòrums de discussió |
|
Els fòrums de discussió recullen les activitats de les pràctiques externes |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es pot optar a una prova sumativa final de segona convocatòria |
Bàsica |
Aristòtil, Retòria. Poètica, , Barcelona 1885
Lorenzo Bianconi, El siglo XVII, Soc.ital. music/ Turner, Madrid 1986
Judith Butler, El grito de Antígona, , Barcelona 2001
Justine Gregory, A companion to greek Tragedy, Blackwell Pub., 2005/ on line 2007
Robert Heilman, Tragedy and Melodrama: versions of experience, , New Haven 2010
Gustave Kobbé, Tout l'Opéra, Laffont, Paris 1982
Friedrich Nietzsche, El nacimiento de la Tragedia, , Madrid 2012
Patrice Pavis, El análisis de los espectáculos, Paidós Ibèrica, Barcelona 2000
Ellen Rosand, Opera in Seventeeneth-century Venice, California Univ. Press, http://publishing.cdlib.org/ucpressebooks/view?doc
S. Sadie/ A. Lathan, Guía Akal de la Música, Akal, Madrid 2000
Eugenio Trías, El canto de las sirenas , Galaxia Gutemberg, Barcelona 2007
J.P. Vernant/P. Vidal- Naquet, Mith and Tragedy in Ancient Greece, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ART DEL RENAIXEMENT/12214106 | ART DEL BARROC/12214107 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12214004 | SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12214006 | HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES/12214117 | HISTÒRIA DE LA MÚSICA I DE L'ESPECTACLE/12214120 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana anar avançant en la lectura de les obres que rot seguit s'indiquen, ja que les activitats pràctiques aniran relacionades amb un fil conductor concret:
Antígona. SÒFOCLES
Antígona. SALVADOR ESPRIU
Audició de l'Òpera ANTÍGONA de Tomasso Traetta
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|