DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ART, PODER I REPRESENTACIÓ Codi 12214240
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura optativa té com objectiu analitzar les obres artístiques des d'una nova perspectiva. Es treballarà i s'argumentarà sobre promotors, artistes i audiències, però també sobre la utlització de l'art com a eina política i propagandística, sense descartar altres usos com els econòmics, memorials o devocionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
 A5 Assumeix l’aplicació dels coneixements assolits a les professions relacionades amb la història de l’Art.
Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B6 Fa presentacions interessants i convincents
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I.- L'ART I LA DISCIPLINA DE LA HISTÒRIA DE L'ART A LA SOCIETAT: Naturalesa i epistemologia de la Història de l'Art.
Historiografia bàsica.
Disciplines afins i auxiliars.
Cultura i consum social de la imatge en l'actualitat
II.- PROMOTORS I ARTISTES El món Antic i el món Medieval
El món Modern i el món Contemporani
III.- AUDIÈNCIES I RECEPTORS El món Antic i el món Medieval
El món Modern i el món Contemporani
IV.- LA PRODUCCIÓ ARTÍSTICA AL LLARG DEL TEMPS L'art com a eina política
L'art com a eina religiosa
V.- ALTRES FUNCIONS DE L'ART: ELS DISPOSITIUS DE MEMÒRIA I DESMEMÒRIA Art i poder
Art i memòria
VI.- PRESENTAR I REPRESENTAR
VII.- CONCLUSIONS La nova Història de l'Art

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
Sessió Magistral
A5
30 45 75
Pràctiques de camp
B3
B6
10 10 20
Simulació
B3
B6
10 15 25
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
A2
A5
B3
B6
4 14 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La professora introduirà els temes de l'assignatura, amb el programa i la bibliografia desenvolupada. Es farà la proposta dels treballs de curs amb les indicacions pertinents.(distribució de grups, assignació de temes, format, metodologia i tècnica de treball, dates límit de lliuraments, etc.). Es farà menció als tipus de proves i el seu pes en la nota
Sessió Magistral La professora ofereix els continguts de l'assignatura seleccionats en el programa. Proporcionarà material multimèdia revisat i actualitzat, i penjarà bibliografia fonamental que serà treballada a classe
Pràctiques de camp Visita i treball in situ a un monument i assistència i participació en d'altres activitats relacionades amb l'assignatura (exposicions, conferències
Simulació L’'alumne haurà de resoldre unt reball en el qual s’haurà de posar en la pell d’un professional d’art. Es valorarà la seva capacitat de recerca, creativitat i exposició.
Atenció personalitzada Atenció a l’alumnat per resoldre els dubtes acadèmics relacionats amb l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
La professora té un horari de visites i una atenció per solucionar dubtes i orientar el treball.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp
B3
B6
CLASSES PRÀCTIQUES (preferentement externes): assitència obligatòria a un mínim de la meitat de les activitats programades. 10%
Simulació
B3
B6
Ressolució de problemes amb caràcter profesionalitzador 30%
Proves de desenvolupament
A2
A5
B3
B6
Prova escrita al final del curs. No s'aprovarà l'assignatura si no s'han fet les pràctiques i els treballs. Per fer mitjana, es necessitarà aconseguir un mínim de la nota de l'examen (4 sobre 10). 30%
Altres  

Assistència a congresos, seminaris i altres activitats complementàries

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convoctòria consistirà en una prova escrita que computarà el 100% de la nota total


Fonts d'informació

Bàsica

Belting, Hans,

Imagen y culto. Una historia de la imagen anterior a la era del arte

, Akal, Madrid, 2009

Duby, Georges, Arte y sociedad en la Edad Media, Taurus, Madrid, 2011.

Gombrich, Ernst H., Los usos de las imágenes. Estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual, Debate, Madrid. 1997.

Gombrich, Ernst H., Historia del Arte, Alianza, Madrid, 1972

Le Goff, Jacques, Una Edad Media en imágenes, Phaidos, Barcelona, 2009

Palazzo, Éric, Liturgie et société au Moyen Age, Aubier, Paris, 2000

Panofsky, Erwin, El significado en las artes visuales, Alianza, Madrid, 1991

Strong, Roy, Arte y Poder, Alianza, Madrid,  1988

Zanker, Paul, Augusto y el poder de las imágenes, Aianza, Madrid, 1992

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
En les avaluacions no es permetrà la utilitzció de dispositius de comunicació o transimissió de dades.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent