Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art. |
| A4 |
Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc. |
| A5 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
| | A4 |
Reconeix a través dels mecanismes lingüístics i semiològics que ens proporciona l’obra d’art, els elements temporals (diacronia i sincronia) i culturals que conté.
Interpreta tots els elements narratius i simbòlics, presents en un discurs artístic.
Assoleix la terminologia i els coneixements bàsics per analitzar i interpretar les Arts Audiovisuals, i la seva evolució estètica i tecnològica.
| | A5 |
Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual.
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. La història de l'art en la societat |
Cultura i consum social de la imatge. |
II. Promotors i artistes. |
El món Antic i el món Medieval.
El món Modern i el món Contemporani.
|
III. Audiències i receptors. |
EEl món Antic i el món Medieval.
El món Modern i el món Contemporani. |
IV. La producció artística al llarg del temps. |
EL'art com eina política.
L'art com eina religiosa. |
V. Altres funcions de l'art. |
Art i poder.
Art i memòria. |
VI. Conclusions. |
La nova Història de l'Art. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
5 |
9 |
Sessió Magistral |
|
30 |
40 |
70 |
Debats |
|
5 |
10 |
15 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
15 |
25 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
5 |
10 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Planificació de l'assignatura i dels treballs a realitzar durant el curs. |
Sessió Magistral |
Hores de treball del professor i alumne en l'aula. Impartició de docència tradicional, encara que amb espais destinats al debat de lectures. |
Debats |
Debats protatonitzats pels alumnes dins de l'aula relacionats amb la matèria impartida a classe i les lectures obligatòries a realitzar. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Es plantejarà un treball professionalitzador per tal que l'alumne prengui consciència del rol de l'historiador de l'art en la societat, i que entronqui directament amb l'argument d'aquesta assignatura. |
Atenció personalitzada |
Ressolució de problemes o dubtes directament amb el professor, en el despatx. |
Descripció |
Aquesta atenció es basarà en el seguiment particular de l'alumne i tindrà en compta les necessitats de cadascun d'ells. Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...) |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Debats |
|
Es valorarà la participació de l'alumne en els debats respecte de les lectures a realitzar |
10% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Treball professionalitzador. Es valorarà la creativitat i la bona consecució del treball a realitzar (plantejament, justificació i desenvolupament) |
40% |
Proves mixtes |
|
Proves escrites i altres textos i comentaris a lliurar |
40% |
Altres |
|
Sortides de camp |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la segona convocatòria l'alumne haurà de realitzar una prova escrita amb la qual es valoraran els seus coneixements relatius al temari ofert al llarg del curs i les lectures obligatòries. Donada l'actual situació sanitària, els canals de presentació i realització de les proves podran ser virtuals, a través de plataformes tipus Teams o moodle. Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
Bàsica |
|
-
Abella Villar, "POra la enfermeria del monesterio: la enfermería de Las Huelgas de Burgos en contexto", Viator, 44, 3, 2013.
- Arias Guillén, Fernando, "Enterramientos reegios en Castilla y León (c. 842-1504). La dispersión de los espacios funerarios y el fracaso de la memoria dinástica", Anuario de Estudios Medievales, 45/2, 2015.
- Aurell, Martin, "L'art comme propagande royale? Henri II, Aliénor d'Aquitaine et leurs enfants (1154-1204), Hortus Artium Medievalium, 21, 2015.
- Boto Gerardo y Lozano Esther, "Les lieux des images historiées dans les galeries du cloître de la cathédrale de Tarragone. Une approche de la périodicité de l'espace et de la topographie du temps", Cahieers de civilisation médiévale, 56, 2013.
- Carrero, Eduardo, "Catedral y liturgia medievales. la definición funcional del espacio y sus usos", O clero secular medieval e as suas catedrais. Novas perspectivas e abordagens, Lisboa, 2014.
- Domenge Mesquida, "Arquitectura palatina del reino de Mallorca. Símbolos de poder para una efímera dinastía", Anales de Historia del Arte, 23, 2013.
- Español, Francesca, "El Córrer les armes. Un aparte caballeresco en las exequias medievales hispanas", ANuario de Estudios Medievales, 37/1, 2007.
- García de Castro, César, "Las arquitecturas pintadas de Santullano (Oviedo). Sobre monaquismo, aniconismo, adopcionismo y otros ismos"; Codex Aquilarensis, 31, 2015.
- Kessler, Herbere, "The object as subject in Medieval Art", The Haskins Society Journal, 23, 2011.
- Molina, Joan, "La memoria visual de una dinastía. pedro IV el Ceremonioso y la retórica de las imágenes en la Corona de Aragon (1336-1387)", Anales de Historia del Arte, 23, 2013.
- Palazzo, Éric, "Relics, Liturgical Space, and the Theology of the Church", Treasures of Heaven. Saints, Relics and Devotion in Medieval Europe, London, 2010.
- Panofsky, Erwin, Three Essays on Style, London, s/a- Schmitt, Jean-Claude, "La pluralité interprétative: entre textes et images", Les conférences du Collège de France, 2010.
- Sureda Marc, "Les liex de la Vierge. Notes de topo-liturgie mariale en Catalogne (XI-XV siècles), COllectrion Histoire de l'Art, 5, 2013.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|