DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 12214501
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Pràctiques Externes optatives Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Adreça electrònica josecarlos.suarez@urv.cat
rosamaria.ricoma@urv.cat
Professors/es
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant 1. Iniciació al treball aplicat al món de l'art a través de la realització de pràctiques tutoritzades en empreses públiques i institucions culturals. 2. Presa de contacte de l'alumnat amb el món professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A3 Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A9 Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
 A10 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, els criteris de restauració i la gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
 A11 Conèixer els aspectes bàsics de la museologia i la museografia.
 A12 Conèixer la documentació, la composició dels materials i les tècniques constructives dels béns artístics mobles i immobles.
 A13 Conèixer la gestió de col·leccions d'art: inventari, documentació, catalogació, exposicions i difusió d'art.
 A14 Conèixer el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge.
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració).
 A17 Conèixer a trets generals la geografia regional i humana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
 B5 Treballar de forma col·laborativa
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Integra adequadament les competències específiques en relació a l'anàlisi i coneixement dels períodes històrics i de l'estructura diacrònica de l'Història de l'Art
 A3 Realitza una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull
 A5 Realitza una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull
 A9 Realitza una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull
 A10 Realitza una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull
 A11 Realitza una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull
 A12 Realitza una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull
 A13 Realitza una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull
 A14 Realitza una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull
 A15 Realitza una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull
 A17 Realitza una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col·laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Troba la solució adequada
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Procediments de selecció i assignació
Procediments

L'alumne indica el museu o institució cultural que prefereix. Entre el professor i l'alumne fan la selecció d'acord amb els interesos de l'alumne i la seva disponibilitat de calendari i d'horari.
Aquesta és la relació de centres amb els que , fins al moment, s'han signat convenis específics i les possibles tasques a realitzar:
· Museu de Valls ( 2 places)
· Museu del Port (1 plaça)
· Museu d’Alcover ( 2 places), possibilitat de treballar en cap de setmana
· Museu de Cambrils ( 2 places), possibilitat de treballar en cap de setmana
· Centre de la Imatge Mas Iglesias, Reus ( 2 places fototeca i 2 places cinemateca)
· Museu d’Art i Història de Reus (sense concretar)
· Museu Comarcal del Montsià ( 3 places)
· Ajuntament de Tarragona - Museu d'Història - (1 plaça)
· Ajuntament de Tarragona – Centre de Creació Contemporània ( sense concretar)
· Museu Diocesà de Tarragona ( 2 places)
· Museu d'Art Modern de Tarragona ( 2 plaçes)
· Museu Bíblic de Tarragona (2 plaça) , possibilitat de treballar per les tardes
· Fundació Apel·les Fenosa del Vendrell ( 1 plaça)

Les tasques a realitzar en aquest centres són:

· Documentació de les col·leccions
· Ordenació dels fons
· Muntatge d’exposicions
· Col·laboració amb el Servei pedagògic
· Atenció al públic
· Activitats de difusió


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Estada de pràctiques
A5
A11
A17
B2
B3
B4
B5
B6
C3
C4
C5
275 0 275
Treballs
B2
B3
B4
B6
C2
C5
20 0 20
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió per tal d'informar als alumnes matriculats de les possibilitats i condicions per al desenvolupament de l'assignatura
Estada de pràctiques Desenvolupament de les pràctiques durant 275 hores lectives
Treballs Realització d'una Memòria de Pràctiques en la que es recolliran les tasques efectuades amb indicacíó dels aspectes positius i negatius del treball realitzat així com de les condicions de treball i integració a la institució.
Atenció personalitzada

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Es realitzen contacte i converses específiques entre el tutor de les pràctiques i el tutor del museo o institució acollidora. Es tracta de contactes previs, de seguiment, i finals. L'alumne compte amb un temps específic de tutoria tant amb el tutor extern com amb l'intern


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
A5
A11
A17
B2
B3
B4
B5
B6
C3
C4
C5
El tutor extern realitza una valoració de la quantitat i qualitat del treball realitzat per l'alumne, així com del seu comportament, actitud i incorporació a l'equip. 80%
Treballs
B2
B3
B4
B6
C2
C5
Presentació d'una Memòria de Pràctiques. Es te en compte la curada descripció del coneixement de la institució d'acollida, de les tasques desenvolupades així com la valoració argumentada de l'alumne 20%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La presentació de la Memòria de les Pràctiques es pot presentar per a ser avaluada en la 1a o 2a convocatòria, d'acord amb les dates que fixi el calendari oficial de la URV


Fonts d'informació

Bàsica

Informació al Moodle sobre les diverses opcions  per a la selecció de les pràctiques

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MUSEOLOGIA I/12071110
MUSEOLOGIA II/12072114
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent