Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els factors estructurants de les societats avançades des d'una perspectiva analítica sociològica
Analitza els debats teòrics actuals sobre l’explicació de les transformacions de la societat avançada
Treballa una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i els emmarca en el seu procés de construcció social
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. La noció d'estructura social |
1. El concepte d’estructura social.
2. L’estructura social com a xarxa de relacions.
3. El canvi social en el segle XX: De la societat industrial a la societat postindustrial.
|
Tema 2. Pautas demogràfiques en les societats avançades. |
4. Estructura demogràfica i societat.
5. Canvis migratoris.
|
Tema 3. Les transformacions en la família. |
6. La vigencia de la societat patriarcal.
7. Noves formes familiars.
|
Tema 4. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. |
8. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
9. Els factors de la desigualtat social.
|
Tema 5. Les transformacions en el treball. |
10. Revisió crítica del concepte de treball.
11. Canvis en l’organització del treball.
|
Tema 6. Política i estructura social. |
12. Estructures de poder polític i estructura social.
13. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política.
|
Tema 7. Estructura cultural i estructura social. |
14. Les transformacions dels valors en les societats avançades.
15. La (re)producció cultural en la societat.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
6 |
12 |
Sessió Magistral |
|
21 |
25 |
46 |
Treballs |
|
8 |
39 |
47 |
Presentacions / exposicions |
|
14 |
20 |
34 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
7 |
0 |
7 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicacions sobre les qüestions introductòries de la matèria |
Sessió Magistral |
Exposicions per part del professor dels continguts del temari amb la utilització de mitjans tècnics adequats |
Treballs |
1) Elaboració d'un treball pràctic
2) Realització d'un treball d'investigació sobre un dels subtemes de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Exposicions orals sobre determinats temes inclosos al programa de l'assignatura i sobre les lectures complementàries |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes sobre la teoria |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades, individuals o grupals, en funció de les necessitats dels alumnes |
Descripció |
El professor / a guiarà als alumnes de forma individual i grupal a la realització de les activitats de l'assignatura, i en els treballs en els següents aspectes:
1. L'elecció del tema escollit a desenvolupar.
2. La metodologia a desenvolupar.
3. L'anàlisi de les dades a realitzar.
4. La presentació final.
Es reunirà amb el grup al llarg del curs per tractar els aspectes puntuals que vagin sorgint al voltant del treball. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
1) L'elaboració d'un treball pràctic
2) La realització d'un treball d'investigació sobre un dels subtemes de l'assignatura |
50% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions orals / visuals de treballs en grup sobre els continguts del temari (Debats). |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Una prova de desenvolupament a respondre el dia de l'examen |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final és la nota mitja de les tres proves. Els alumnes que no hagin seguit l'avaluació continuada tindran accés a un examen pel 100% en la 1ª i 2ª convocatòria. Així mateix, es pot guardar la nota de qualsevol de les tres proves de la 1ª convocatòria per a la 2ª convocatòria.
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.
|
Bàsica |
Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., Desarrollo, industria y empresa, Tecnos, Madrid
Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., Capitalismo global: aspectos sociológicos, Grupo 5, Madrid
Crompton, R., Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales., Tecnos, Madrid
Giddens, A., Sociologia, Alianza Editorial, Madrid
Lucas Marin, A. (coord.), Estructura social. La realidad de las sociedades avanzadas, Pearson Prentice Hall, Madrid
|
Altres referències bibliogràfiques: Aguilar, S. (2001): Ordre i desordre. Manual d’estructura i canvi de les societats. Ed. Hacer. Barcelona. Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós. Barcelona. Beltrán. M. (2004): La estructura social. Ariel Sociología. Barcelona. Caravana, J., De Francisco, A. (comp.) (1993): Teorías contemporáneas de las clases sociales. Ed. Pablo Iglesias. Madrid. De Francisco, A. (1997). Sociología y cambio social. Ariel. Barcelona. Giddens, A. (1991): La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Alianza. Madrid. Heller, A. (2002): Sociología de la vida cotidiana. Ed. Península. Barcelona. Inglehart, R. (1990): El cambio cultural en las sociedades avanzadas. CIS. Madrid. Kerbo, H. R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y comparada. McGraw-Hill. Madrid. Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània. Proa-UAB. Barcelona. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|