DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL Codi 12224001
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BÖCKER , RAFAEL
Adreça electrònica rafael.bocker@urv.cat
mariadelosangeles.serrano@urv.cat
Professors/es
BÖCKER , RAFAEL
SERRANO ALFONSO, MARIA DE LOS ANGELES
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.&nbsp;</p><div>L'assignatura proporciona als alumnes les nocions bàsiques d'estructura i canvi social, analitzant les transformacions que van donar lloc al pas de la societat industrial a la societat postindustrial. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els factors estructurants de les societats avançades des d'una perspectiva analítica sociològica
Analitza els debats teòrics actuals sobre l’explicació de les transformacions de la societat avançada
Treballa una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i els emmarca en el seu procés de construcció social
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La noció d'estructura social 1. El concepte d’estructura social.
2. L’estructura social com a xarxa de relacions.
3. El canvi social en el segle XX: De la societat industrial a la societat postindustrial.

Tema 2. Pautas demogràfiques en les societats avançades. 4. Estructura demogràfica i societat.
5. Canvis migratoris.
Tema 3. Les transformacions en la família. 6. La vigencia de la societat patriarcal.
7. Noves formes familiars.
Tema 4. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. 8. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
9. Els factors de la desigualtat social.
Tema 5. Les transformacions en el treball. 10. Revisió crítica del concepte de treball.
11. Canvis en l’organització del treball.
Tema 6. Política i estructura social. 12. Estructures de poder polític i estructura social.
13. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política.
Tema 7. Estructura cultural i estructura social. 14. Les transformacions dels valors en les societats avançades.
15. La (re)producció cultural en la societat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
12 0 12
Sessió Magistral
A1
21 25 46
Treballs
A1
8 39 47
Presentacions / exposicions
A1
14 20 34
Resolució de problemes, exercicis
A1
7 0 7
Atenció personalitzada
A1
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicacions sobre les qüestions introductòries de la matèria
Sessió Magistral Exposicions per part del professor dels continguts del temari amb la utilització de mitjans tècnics adequats
Treballs 1) Elaboració d'un treball pràctic
2) Realització d'un treball d'investigació sobre un dels subtemes de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposicions orals sobre determinats temes inclosos al programa de l'assignatura i sobre les lectures complementàries
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes sobre la teoria
Atenció personalitzada Tutories personalitzades, individuals o grupals, en funció de les necessitats dels alumnes

Atenció personalitzada
Descripció
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). El professor / a guiarà als alumnes de forma individual i grupal a la realització de les activitats de l'assignatura, i en els treballs en els següents aspectes: 1. L'elecció del tema escollit a desenvolupar. 2. La metodologia a desenvolupar. 3. L'anàlisi de les dades a realitzar. 4. La presentació final. Es reunirà amb el grup al llarg del curs per tractar els aspectes puntuals que vagin sorgint al voltant del treball.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
1) L'elaboració d'un treball pràctic
2) La realització d'un treball d'investigació sobre un dels subtemes de l'assignatura
50%
Presentacions / exposicions
A1
Presentacions orals / visuals de treballs en grup sobre els continguts del temari (Debats). 20%
Proves de desenvolupament
A1
Una prova de desenvolupament a respondre el dia de l'examen 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). La nota final és la nota mitja de les tres proves. Els alumnes que no hagin seguit l'avaluació continuada tindran accés a un examen pel 100% en la 1ª i 2ª convocatòria. Així mateix, es pot guardar la nota de qualsevol de les tres proves de la 1ª convocatòria per a la 2ª convocatòria.


Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., Desarrollo, industria y empresa, Tecnos, Madrid
Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., Capitalismo global: aspectos sociológicos, Grupo 5, Madrid
Brunet, I.; Böcker Zavaro, R. et al., Formación Profesional e Innovación en Cataluña, Edicions Bellaterra, Barcelona
Crompton, R., Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales., Tecnos, Madrid
Giddens, A., Sociologia, Alianza Editorial, Madrid
Lucas Marin, A. (coord.), Estructura social. La realidad de las sociedades avanzadas, Pearson Prentice Hall, Madrid

Altres referències bibliogràfiques:

 

Aguilar, S. (2001): Ordre i desordre. Manual d’estructura i canvi de les societats. Ed. Hacer. Barcelona.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós. Barcelona.

Beltrán. M. (2004): La estructura social. Ariel Sociología. Barcelona.

Caravana, J., De Francisco, A. (comp.) (1993): Teorías contemporáneas de las clases sociales. Ed. Pablo Iglesias. Madrid.

De Francisco, A. (1997). Sociología y cambio social. Ariel. Barcelona.

Giddens, A. (1991): La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Alianza. Madrid.

Heller, A. (2002): Sociología de la vida cotidiana. Ed. Península. Barcelona.

Inglehart, R. (1990): El cambio cultural en las sociedades avanzadas. CIS. Madrid.

Kerbo, H. R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y comparada. McGraw-Hill. Madrid.

Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània. Proa-UAB.  Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent