DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) OPINIÓ PÚBLICA Codi 12224005
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica jordi.farre@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
Professors/es
FARRÉ COMA, JORGE
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Analitzar les arrels de la noció d'opinió pública amb una avaluació de les aportacions conceptuals més recents aplicades al context i les condicions actuals. Aprofundir en els models i procediments metodològics per a l'estudi de les relacions simbiòtiques entre el periodisme i política com a actors crucials per al bon funcionament democràtic així com per a la socialització política i el reforçament de la cultura cívica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix la tradició clàssica de l’opinió pública en relació amb el pensament polític
Sap interpretar les dades de l’opinió pública empírica a partir dels sondejos d’opinió
Compara les principals aportacions dels autors més rellevants en l’estudi de l’opinió pública a la societat de la informació
Comprèn les relacions simbiòtiques entre periodisme, política i ciutadania
Coneix i interpreta les pràctiques professionals i les transformacions dels valors noticiables
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d'allò que s'espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció al concepte d’opinió pública Definició de l'opinió pública - El concepte clàssic d’opinió pública (1750-1922) - Liberalisme polític i liberalisme econòmic - L'esfera pública a les societats complexes
Tema 2. L'opinió pública al segle XX: de la propaganda a la tradició empírica L'opinió pública en l'era de la comunicació de massa (1922-1968) - Propaganda, informació i comunicació - L'opinió pública agregada: la tradició empírica
Tema 3. De l'espiral del silenci a la tematització La teoria de l'espiral del silenci - L'establiment de l'agenda temàtica - L'espiral del cinisme - Societat civil i nous moviments socials – Noves formes de participació ciutadana i capacitació política en els usos de les noves tecnologies de la comunicació.
Tema 4. De la societat de la informació a la societat de la por Societat del risc - Característiques i discursos sobre la Globalització i la Mundialització – Les transformacions de l’opinió pública mundial després de l’11-S.
Tema 5. Temes d'interès públic i nous perfils professionals Nous i vells temes d'interès públic - Qui intervé en la construcció de l'opinió pública? - Nous perfils professionals i opinió pública.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
3 0 3
Sessió Magistral
A2
25 0 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B4
C4
8 5 13
Atenció personalitzada
A2
2 0 2
 
Proves pràctiques
A2
B4
C4
12 30 42
Proves de desenvolupament
A2
B4
10 55 65
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Durant les cinc primeres setmanes s'exposaran els aspectes conceptuals de l'opinió pública des de diverses perspectives: històrica, política, sociològica, psicològica, filosòfica i comunicativa. Es plantejarà un recorregut des de la tradició clàssica fins l'actualitat (3-4 hores setmanals durant les cinc primeres setmanes).

Les següents 10 setmanes continuarem desenvolupant els continguts durant dues hores setmanals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el desenvolupament del curs a banda de l'exposició magistral es realitzaran activitats d'assistència obligatòria en l'aula sense programació prèvia per plantejar i resoldre problemàtiques.
Atenció personalitzada Durant el curs es faran tutories individuals o en grup per fer seguiment de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà mitjançant l'entorn virtual Moodle o en horari pactat prèviament per correu electrònic segons el docent.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B4
C4
La participació obligatòria de l'estudiant en les activitats que es proposen a classe en forma de debats o resolució de problemes 20%
Proves pràctiques
A2
B4
C4
Es plantejarà una prova pràctica en grup per relacionar els conceptes apresos amb la seva plasmació professional. 20%
Proves de desenvolupament
A2
B4
Es programaran dues proves individuals de desenvolupament que l'estudiant haurà de realitzar sota la supervisió de la professora o professor. 60%
(30%+30%)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que vulguin ser avaluats en primera convocatòria hauran de lliurar o realitzar les tres proves programades dintre del calendari establert i participar en un mínim del 50% de la Resolució de problemes i exercicis a l'aula. Per fer mitjana s'hauran d'haver aprovat cadascuna de les proves amb un 5, llevat d'una que farà mitjana si es treu com a mínim un 4.

Els alumnes que hagin suspès en primera convocatòria una pràctica amb menys d'un 4 l'hauran de tornar a fer en segona convocatòria.

Els alumnes que hagin suspès dues o més proves hauran de superar l'assignatura en segona convocatòria mitjançant el lliurament de les proves que pactin amb el professor i un examen escrit del conjunt de la matèria en la data que estableixi el calendari.


Fonts d'informació

Bàsica

Berrio, Jordi (1990): L'opinió pública i la democràcia, Barcelona: Pòrtic.

Berrio, Jordi (2000): La comunicació en democràcia, Barcelona: Publicacions de la Universitat Jaume I.

Dader, J.L. (1992): El periodista en el espacio público, Barcelona: Bosch.

Giddens, Anthony (1991): Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age.

Habermas, Jurgen (1994): Historia y crítica de la opinión pública, Barcelona: Gustavo Gili.

Monzón, Cándido (1996): Opinión pública, comunicación y política, Madrid: Tecnos.

Noelle-Neumann, Elisabeth (1995): La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social.

Price, Vincent (1994): Opinión Pública. Esfera pública y comunicación, Barcelona: Paidós.

Ruiz, José A. (1997): Introducción a la tradición clásica de la opinión pública, Madrid: Tecnos.

Sampedro, Víctor (2000): Opinión pública y democracia deliberativa, Madrid: Istmo

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12244004
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent