DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) FONAMENTS DEL PERIODISME Codi 12224104
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CÀMARA TURULL, MARC
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
joana.zapata@urv.cat
alexanderjose.hernandez@urv.cat
marc.camara@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
ZAPATA PÉREZ, JOANA
HERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, ALEXANDER JOSÉ
CÀMARA TURULL, MARC
Web
Descripció general i informació rellevant <div> <p class="Cuerpo">Fundamentals of Journalism is a course designed to transmit the classic basic knowledge of the journalistic profession but, at the same time, it has the objective of collecting the new trends that drive, reformulate and sometimes threat the profession. The subject raises a reflection on the function of journalism today, basic issues such as newsworthiness, journalistic ethics, the influence of public relations or the evolution of journalistic narratives. Students are introduced to the production of journalistic pieces. Without ceasing to learn about journalistic orthodoxy, the student is immersed in a reflection on the new forms of journalism, the current challenges of the profession and how classical journalistic values ??have to be adapted in a complex environment. It is a subject designed for and aimed at communication students in general, both those interested in more ethical aspects and elements of the aesthetics of journalistic communication.</p></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Elaborar missatges orals i escrits de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a la comunicació publicitària i de les relacions públiques.
 A7 Comprendre els fonaments de l’exercici del periodisme i les seves interrelacions amb l’activitat publicitària i de les relaciones públiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix i sap aplicar correctament els fonaments del llenguatge escrit aplicat als diversos gèneres periodístics
 A7 Analitza i interpreta l'actualitat periodística des d'un punt de vista crític a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum de productes periodístics
Coneix els drets i els deures professionals del periodista, tal i com estan recollits en la legislació vigent i en el codi deontològic
Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
Comprèn els condicionants que introdueixen les diverses tecnologies i canals de difusió en el tractament de l’actualitat periodística
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
A. Bases teòriques i criteris periodístics A1. La professió periodística
A2. Els gèneres en periodisme
A3. Els criteris de noticiabilitat
A4. Ètica periodística i codi deontològic

B. Estil i escriptura periodística B1. L’estil periodístic
B2. Estructura de la notícia: titulació
B3. Citar fonts en periodisme escrit
B4. Declaracions en l'audiovisual
B5. Estil a les xarxes socials


C. Periodisme a la xarxa C1. Podcast radiofònic
C2. Videobloc
C3. Social media
C4. Fake news i viralització
D. Producció i tendències D1. Rutines de producció
D2. Agències i gabinets
D3. Límits del periodisme
D4. Noves formes i productes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A7
8 0 8
Sessió Magistral
A7
CT7
30 40 70
Pràctiques de camp/sortides
A4
A7
CT5
45 55 100
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A7
5 40 45
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Classes on es transmet contingut de l'assignatura. Les sessions són complementades amb lectures.
Pràctiques de camp/sortides L'estudiant ha de treballar també autònomament per cobrir esdeveniments o preparar les pràctiques de redacció, locució i producció de peces
Atenció personalitzada Preparació de práctiques i comentaris

Atenció personalitzada
Descripció

El professorat destina temps de tutories per comentar treballs i avaluacions.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A4
A7
CT5
Hi ha pràctiques que combinen treball a laboratori amb treball de camp 70%
Proves mixtes
A7
Testos de coneixements i lectures 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal aprovar teoria i pràctica per separat. L'estudiant realitza un test d'actualitat que té repercussió (+/-10%) a l'avaluació final. Cal obtenir com a mínim un 4 al test de coneixements per a superar l'assignatura. A la segona convocatòria cal realitzar les pràctiques i testos que no s'hagin fet o que s'hagin suspès a la primera i un examen.


Fonts d'informació

Bàsica

En el Campus virtual es donaran lectures i recursos on-line per preparar els temes.

 

Alsius, S., & de Carreras i Serra, L. (1998). Ètica i periodisme. Barcelona: Pòrtic.

Burgueño, J. M., González Urbaneja, F. (2010). Cuestión de confianza:La credibilidad, el último reducto del periodismo del siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC.

Canovaca, E. (2020) El periodisme digital amb valor. Claus per a la sostenibilitat de la premsa. UJI, UPF UAB i UV: Castelló, Barcelona, Bellaterra i València.

Carrillo, N. (2013) El periodismo volátil. ¿Cómo atrapar la información política que se nos escapa? Barcelona: Editorial UOC.

Castelló, E. (2012) (ed.) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Laertes: Barcelona.

Cobo, S. (2012) Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital. Barcelona: UOC.

Comas, E. (2009). La ràdio en essència: Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Barcelona: Trípodos.

Cuní, J. (1999). La ràdio que triomfa: L'abecedari d'això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic.

de Carreras, Lluís (2008) Las normas jurídicas de los periodistas. Derecho español de la información. Barcelona: UOC.

Ferré, C. (2013) Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: Ediuoc.

Grijelmo, A. (2014) El estilo del periodista. Taurus. Barcelona

Huertas, A. i Perona, J. J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: La radio. Barcelona: Bosch.

Izuzquiza, F. (2019) El gran cuaderno del podcasting. Cómo crear, difundir y monetizar tu podcast. Kailas: Madrid.

Jiménez, R. (2016) Cien casos. La ética periodística en tiempos de precariedad. Barcelona: Edicions de la UB.

Jiménez, S. (2008). La creatividad en los informativos radiofónicos: Pautas para elaborar informaciones atractiva. Madrid: Fragua.

López, M. (2004). Cómo se fabrican las noticias: Fuentes, selección y planificación (Nueva ampl ed.). Barcelona: Paidós.

Mestres, J. M, Costa, J., Oliva, M., Fité, R. (2000) Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos. EUMO, Universitat de Barcelona, UPF i Associació de Mestres Rosa Sensat: Barcelona.

Mico, J.L. i Coll, P. (2019) Newsjacking posdigital. El secuestro de noticias en la estrategia de comunicación. Barcelona: EdiUOC.

Ortega, F., i Humanes, M. L. (2000). Algo más que periodistas: Sociología de una profesión. Barcelona: Ariel.

Orrantía, A. (2019) Diez claves para contar buenas historias en podcast. Barcelona: EdiUOC.

Pérez, S. (2017) Periodismo y redes sociales. Barcelona: EdiUOC.

Randall, D. (1999). El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Sáez, A. (2015) El periodisme després de Twitter. Notes per repensar l’ofici. València: 3i4.

Tascón, M. (2012) Escribir para internet. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Torre, B. i Llauradó, E. (1999).

Una imatge val més: La feina de l'ENG-videoperiodista

. Barcelona: Pòrtic.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12244010
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007
 
Altres comentaris
Les mancances en l'expressió oral i escrita tenen conseqüències en l'avaluació de les proves. Als estudiants que no tinguin un mínim nivell se'ls requerirà que treballin autònomament les qüestions d'ortografía, gramàtica o estil pertinents.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent