Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
| A8 |
Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B10 |
Tendir cap a la qualitat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Identifica i interpreta la dimensió comunicativa en l’evolució de les societats occidentals des de la invenció de l’escriptura fins als nostres dies, amb especial incidència
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
| | A8 |
Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i a Espanya
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l’activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que difonen
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el procés d'aprenentatge i necessitats d'aprenentatge
| | B10 |
Té motivació per la qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Primera part: Història de la Comunicació |
|
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics. |
|
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma |
|
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern |
|
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna |
|
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX) |
|
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon |
|
7. Les agències de notícies |
|
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40) |
|
9. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme |
|
10. El periodisme a Espanya i a Catalunya fins a la Guerra Civil |
|
11. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60) |
|
12. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80) |
|
Segona part: Estructura de la Comunicació |
|
13. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals |
|
14. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu |
|
15. Principals models i actors comunicatius internacionals |
|
16. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques |
|
17. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris |
|
18. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació |
|
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador |
|
20. La premsa i les agències de notícies |
|
21. La ràdio |
|
22. La televisió |
|
23. Internet |
|
24. Les indústries culturals de stock |
|
25. El sector publicitari |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
56 |
56 |
112 |
Treballs |
|
6 |
30 |
36 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
22 |
49 |
71 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals). |
Treballs |
L'alumnat haurà d'elaborar un treball en grup que es lliurarà cap a final de curs. El professor en proporcionarà les directrius formals i de continguts. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es programaran diverses activitats durant les classes pràctiques presencials que comportaran els corresponents exercicis per a l'alumnat. A banda, aquest haurà de llegir obligatòriament tres llibres d'una llista proporcionada pel professor i fer-ne sengles proves de lectura. |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades. |
Descripció |
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resondre qualsevol mena de dubte relacionat amb l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova de coneixement tipus test amb respostes múltiples |
50% de la qualificació final. |
Treballs |
|
Elaboració d'un treball de curs en grup d'acord amb les directrius que el professor lliurarà per escrit a principi de curs |
25% del total de la qualificació final |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Avaluació de les pràctiques dutes a terme en el marc de les sessions de pràctiques presencials, i de les proves de lectura dels llibres. |
25% de la qualificació final. |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Explicació de l'avaluació: - Lectura obligatòria de quatre llibres d'una bibliografia que es lliurarà a classe: tres per al bloc d'història i un per al d'estructura. Caldrà lliurar-ne segles ressenyes crítiques, en les dates i d'acord amb els requisits que s'indiquen al pla de treball de l'assignatura. La realització i la superació d'aquestes ressenyes serà condició indispensable per aprovar l'assignatura. Es puntuaran amb apte o apte. En cas que una ressenya es qualifiqui com a no apta l'alumne/a l'haurà de tornar a lliurar amb els canvis i millores que indiqui el professor. Les ressenyes no aptes o lliurades fora de termini descomptaran un 5% de la nota final de l'assignatura. Les ressenyes d'especial qualitat incrementaran la nota final en dues dècimes cada una. L'alumnat que presenti almenys dues ressenyes de llibres en anglès i redactades en aquest idioma obtindrà una bonificació del 5% en la nota final de l'assignatura. - Pràctiques: comptaran un 25% de la nota final. L'alumnat que no compleixi amb un 25% o més dels exercicis pràctics programats per a cada quadrimestre no tindrà dret a fer l'examen parcial d'avaluació continuada del quadrimestre en qüestió i només el podrà fer en segona convocatòria. - Treball de curs en grup a partir d'entrevistes a persones més grans de 65 anys centrades en l'evolució dels seus hàbits de consum i usos comunicatius, d'acord amb les directrius i els terminis establerts en el pla de treball de l'assignatura. Hi haurà un primer lliurament individual a final del primer quadrimestre (obligatori) i un lliurament col·lectiu (informe final) al maig (vegi's el pla de treball). La nota del treball comptarà un 25% de la nota final. El lliurament fora de termini de la part del treball al gener comportarà una reducció d'un 5% en la nota final de l'assignatura. Els informes finals del treball lliurats fora de termini passaran directament a la segona convocatòria (l'alumnat tindrà un NP en avaluació continuada). - Examen de continguts: l'alumnat haurà de superar dos test de coneixements teòrics i conceptuals, un per a cada bloc de l'assignatura (un al gener i un altre al maig). Per fer mitjana caldrà superar cada prova amb un mínim d'un 5. La nota conjunta de tots dos comptarà un 50% de la qualificació final. Els continguts que seran matèria d'aquestes proves es presentaran a l'alumnat a través de les sessions magistrals i dels textos del dossier de lectures obligatòries del curs. Cada test consistirà en 25 preguntes amb quatre respostes possibles cadascuna. Els errors descomptaran. Avaluació continuada i segona convocatòria Per fer mitjana en avaluació continuada caldrà superar les ressenyes, el treball i cada un dels dos exàmens parcials, i haver complert amb un mínim del 75% de les sessions pràctiques programades. Qui no superi el treball i/o els exàmens parcials en avaluació continuada ho haurà de recuperar en la segona convocatòria d'avaluació de l'assignatura. Les persones que hagin fet menys del 75% de les sessions de pràctiques programades hauran de recuperar-les en segona convocatòria, d'acord amb les directrius que estableixi el professor. Per aprovar l'assignatura en segona convocatòria només serà imprescindible aprovar els dos exàmens parcials de continguts per fer mitjana amb les altres qualificacions. |
Bàsica |
|
Dossier de lectures de l’assignatura (veure lectures assignades a cada tema en el calendari). Bibliografia bàsica Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid: Síntesis. Briggs, Asa i Peter Burke (2002): De Gutenberg a Intenet. Madrid: Taurus. Guillamet, Jaume (1994): Història de la premsa, la ràdio i la televisió a Catalunya (1641-1994). Barcelona: La Campana. Guillamet, Jaume (2003): Història del periodisme: notícies, periodistes i mitjans de comunicació. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marín Otto (eds.): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis. International Encyclopedia of Communication: <www.communicationencyclopedia.com> (accessible només des de la URV). Moragas, Miquel de et al. (2011): Informe de la Comunicació a Catalunya 2009-2010. Diversos capítols. <www.portalcomunicacion.com/informe>. Winston, Brian (1998): Media, technology and society. A history: from the telegraph to the internet. Londres i Nova York: Routledge. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|