DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ Codi 12224105
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
jordi.prades@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
PRADES TENA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de l'evolució històrica de les tecnologies, els mitjans, les organitzacions i les modalitats o formes de la comunicació social, des de la invenció de la impremta fins a l'actualitat, posant l'accent en les dimensions sociopolítica i sociocultural.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
 A8 Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Identifica i interpreta la dimensió comunicativa en l’evolució de les societats occidentals des de la invenció de l’escriptura fins als nostres dies, amb especial incidència
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
 A8 Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i a Espanya
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l’activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que difonen
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el procés d'aprenentatge i necessitats d'aprenentatge
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Primera part: Història de la Comunicació
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics.
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX)
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon
7. Les agències de notícies
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40)
9. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme
10. El periodisme a Espanya i a Catalunya fins a la Guerra Civil
11. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60)
12. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80)
Segona part: Estructura de la Comunicació
13. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals
14. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu
15. Principals models i actors comunicatius internacionals
16. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques
17. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris
18. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador
20. La premsa i les agències de notícies
21. La ràdio
22. La televisió
23. Internet
24. Les indústries culturals de stock
25. El sector publicitari

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A8
B3
60 0 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
B10
19 50 69
Treballs
B3
B4
C4
3 35 38
Atenció personalitzada
B3
B4
B10
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A1
A8
B3
B4
B10
C4
4 50 54
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals.
Sessió Magistral Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'alumnat haurà de fer sis pràctiques durant el curs, tres al primer quadrimestre (bloc d'Història) i tres al segon quadrimestre (bloc d'Estructura).
Treballs Lectura de dos llibres d'un llistat proporcionat pels professors, superació d'una prova de lectura a l'aula per a cada un.
Atenció personalitzada Tutories personalitzades.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resoldre qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
B10
Avaluació de les sis pràctiques elaborades durant el curs 30% de la calificación final
Treballs
B3
B4
C4
Avaluació, mitjançant sengles proves, de les dues lectures obligatòries de llibres. 20% de la calificación final
Proves objectives de tipus test
A1
A8
B3
B4
B10
C4
Avaluació del contingut de l'assignatura mitjançant dues proves tipus test 25% + 25% (50% de la calificación final)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per fer mitjana en avaluació continuada caldrà aprovar per separat i amb un mínim de 5:


A) Cadascuna de les dues proves de lectura. B) La nota mitjana de les sis pràctiques (las pràctiques faran mitjana sempre que tinguin com a mínim un 4, en cas contrari s'hauran de repetir durant el curs). C) Cada un dels dos exàmens parcials.
Les pràctiques s'han de presentar impreses a classe el dia que marqui el calendari. Les pràctiques i proves de lectura repetides es puntuaran en qualsevol cas amb un 5 com a màxim. Qualsevol pràctica lliurada fora de termini es puntuarà com una pràctica repetida.
Qui no superi alguna d'aquestes cinc parts de l'avaluació l'haurà de recuperar en segona convocatòria.
En segona convocatòria es farà mitjana de les cinc qualificacions sempre que cadascuna d'elles tingui una nota mínima de 4, però s'haurà d'arribar a una nota global de 5 per aprovar. Les pràctiques i proves de lectura repetides es puntuaran en qualsevol cas amb un 5 com a màxim. Per fer l'examen en segona convocatòria és obligatori haver lliurat impreses les pràctiques o proves de lectura pendents (no lliurades o repetides), com a molt tard el mateix dia de l'examen.

Fonts d'informació

Bàsica

Es proporcionaran a principi de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent