Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
| A8 |
Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B10 |
Tendir cap a la qualitat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Identifica i interpreta la dimensió comunicativa en l’evolució de les societats occidentals des de la invenció de l’escriptura fins als nostres dies, amb especial incidència en els segles XIX i XX
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
| | A8 |
Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i a Espanya
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l’activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que difonen
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el procés d'aprenentatge i necessitats d'aprenentatge
| | B10 |
Té motivació per la qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Primera part: Història de la Comunicació |
|
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics. |
|
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma |
|
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern |
|
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna |
|
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX) |
|
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon |
|
7. Les agències de notícies |
|
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40) |
|
9. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme |
|
10. El periodisme a Espanya i a Catalunya fins a la Guerra Civil |
|
11. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60) |
|
12. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80) |
|
Segona part: Estructura de la Comunicació |
|
13. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals |
|
14. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu |
|
15. Principals models i actors comunicatius internacionals |
|
16. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques |
|
17. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris |
|
18. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació |
|
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador |
|
20. La premsa i les agències de notícies |
|
21. La ràdio |
|
22. La televisió |
|
23. Internet |
|
24. Les indústries culturals de stock |
|
25. El sector publicitari |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
60 |
0 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
40 |
52 |
Treballs |
|
10 |
45 |
55 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
50 |
54 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals). |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'alumnat haurà de fer quatre pràctiques durant el curs, dues al primer quadrimestre (bloc d'Història) i dues al segon quadrimestre (bloc d'Estructura). |
Treballs |
Lectura de quatre llibres d'un llistat proporcionat pels professors, superació d'una prova de lectura a l'aula per a cada un. |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades. |
Descripció |
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resoldre qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Avaluació de les quatre pràctiques elaborades durant el curs |
25% de la qualificació final |
Treballs |
|
Avaluació de les quatre lectures obligatòries de llibres. |
25% de la qualificació final |
Proves objectives de tipus test |
|
Avaluació del contingut de l'assignatura mitjançant dues proves tipus test |
25% + 25% (50% de la qualificació final) |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per poder fer mitjana en avaluació continuada caldrà aprovar per separat i amb un mínim de 5: A) La nota mitjana de les quatre proves de lectura. B) La nota mitjana de les quatre pràctiques. C) Cada un dels dos exàmens parcials.
Les pràctiques s'han de presentar impreses a classe el dia que marqui el calendari. Qualsevol pràctica lliurada fora de termini es puntuarà amb una nota màxima de 5. Qui no superi alguna d'aquestes quatre parts de l'avaluació o qui no tingui una mitjana global com a mínim de 5, haurà de recuperar l'assignatura en segona convocatòria.
En segona convocatòria es repetiran els exàmens parcials que en l'avaluació continuada no hagin arribat a 5 i es lliuraran les pràctiques i proves de lectures pactades amb el professor. Es farà mitjana de les noves quatre qualificacions sempre que cadascuna d'elles tingui una nota mínima de 4, però s'haurà d'arribar a una nota global de 5 per aprovar. |
Bàsica |
|
Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid:
Síntesis
Briggs,
Asa i Peter Burke (2002): De Gutenberg a
Intenet.
Madrid: Taurus.
Fang, Irving (1997): A History of
mass communication: six information revolutions. Boston: Focal Press.
Guillamet, Jaume (1994): Història
de la premsa, la ràdio i la televisió a Catalunya (1641-1994). Barcelona:
La Campana.
Guillamet, Jaume (2003): Història
del periodisme: notícies, periodistes i mitjans de comunicació. Bellaterra:
Universitat Autònoma de Barcelona.
Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marín Otto (eds.) (1999): Historia del periodismo universal.
Madrid: Síntesis.
Hallin, Daniel C. i Paolo
Mancini (2008): Sistemas mediáticos
comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la
política. Barcelona: Hacer.
Winston, Brian (1998): Media, technology and society. A history: from
the telegraph to the internet. Londres i Nova York: Routledge. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|