DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA Codi 12224107
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MIQUEL PRATS, LUIS
Adreça electrònica arnau.quiles@urv.cat
luis.miquel@urv.cat
Professors/es
QUILES PASCUAL, ARNAU
MIQUEL PRATS, LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant Disseny gràfic: El llenguatge i més concretament el llenguatge gràfic és l’eina principal del disseny gràfic. S’estudiarà per controlar la manera en que els missatges visuals es poden generar. El disseny gràfic és una activitat que consisteix en definir les característiques formals finals de peces de comunicació visual a partir d’un encàrrec. El dissenyador in-forma, dóna forma gràfica a una comunicació determinada. Disseny multimèdia: Aquesta assignatura pretén introduir a l'alumne en les eines i les plataformes pròpies del disseny multimèdia

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Dominar els conceptes i les tècniques de creació gràfica i multimèdia aplicada a la publicitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Coneix i sap aplicar els fonaments de la composició visual en treballs de disseny gràfic i multimèdia
Coneix i sap aplicar els fonaments de cromatisme aplicats al disseny gràfic o multimèdia
Coneix i sap utilitzar el programari de creació de grafisme per a suport físic i bidimensional o per a multimèdia
Coneix i sap aplicar les tècniques i els criteris de producció i disseny d'aplicacions interactives multimèdia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B8 Estableix objectius clars pel projecte
Col.labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Activar la mirada per entendre el disseny gràfic Fer-se preguntes com per exemple:
El dissenyador gràfic decora paper? Ordena la informació? On trobem aplicat el disseny gràfic en la nostra vida quotidiana?
Metodologia projectual . Com plantejar un projecte
. Del layaout a la maqueta final
. Del projecte bàsic al projecte executiu
. Estudi teòric dels diferents ingredients per cuinar un projecte:
El disseny multimèdia Definició del concepte multimèdia, origen, pares teòrics, terminologia.
Els nous mitjans digitals i les eines de comunicació en xarxa. Els conceptes web 1.0 (estàtic), web 2.0 (dinàmic) i web 3.0 (semàntic).
Utilització dels gestors de continguts i eines de treball en grup en xarxa.
Arquitectura de la informació Pàgina web i lloc web
Tipologies d’estructures
Plantejament d’un projecte web La descripció del projecte
L'arquitectura del lloc web.
Disseny de l’entorn gràfic Elements a tenir en compte en el suport digital utilitzat.
La composició de la pàgina. Tipografia, imatges i codi cromàtic a la web.
Jerarquia en la distribució dels diferents elements i continguts
Usabilitat web Els estàndars web. Html, javascript i CSS.
La importància de la resposta de l'usuari en el plantejament web.
Consells per a una correcta usabilitat.
Accessibilitat web Definició d’accessibilitat web.
Diferents normatives per avaluar l'accessibilitat dels llocs web.
L'accessibilitat en la programació de les pàgines web.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A10
2 0 2
Sessió Magistral
A10
B8
B10
30 60 90
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
B8
B10
30 60 90
Atenció personalitzada
A10
30 0 30
 
Proves pràctiques
A10
B8
B10
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una activitat introductòria al principi de cada quadrimestre per ubicar el bloc temàtic corresponent a l'alumne.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals, s'explicaran els continguts conceptuals del programa de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es realitzaran diferents pràctiques a les aules informàtiques de la unitat que serviran per reforçar els continguts expossats a les diferents sessions magistrals
Atenció personalitzada Els projectes que hagin de lliurar els alumnes o els grups de treball hauran de seguir unes tutories mínimes amb els professors responsables, tant pel que fa a la part de disseny gràfic com la part de disseny multimèdia

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà a l'alumnat per l'aclariment de qualsevol tipus de dubte relacionat amb els exercicis, qüestions o conceptes plantejats a les sessions magistrals. En el cas de les pràctiques als laboratoris, l'atenció estarà basada amb l'assessorament, per tal que l'alumne realitzi l'activitat pràctica de manera satisfactòria. En el cas de les tutories, l'alumne o el grup d'alumnes haurà d'anar mostrant l'evolució i plantejament del seu projecte fins a la consecució final d'aquests.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A10
B8
B10
Realització de diferents exercicis pràctics relacionats amb el programa de l'assignatura 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada és la forma recomanada per superar l'assignatura assolint els objectius plantejats seqüencialment i amb una càrrega detreball distribuïda proporcionalment i assequible per l'alumne.
Durant el primer quadrimestre es realitzaran una sèrie de treballs individuals plantejats pel professorat en base a l'aproximació a les disciplines del disseny gràfic i el disseny multimèdia, tots amb un nexe conceptual comú.
Durant el segon quadrimestre es realitzaran treballs en grups d'alumnes, que afrontaran un projecte complex de disseny gràfic i disseny multimèdia, on hauran de presentar aplicacions gràfiques per a suports impresos i per a suports multimèdia, a més de realitzar una correcta presentació i defensa del projecte davant un tribunal format pel professorat i algun professional o "client simulat" extern.
L'avaluació serà acumulativa, i es calcularà a partir de les notes de les diferents activitats d'avaluació i la seva ponderació. Per aprovar l'assignatura caldrà superar tots els treballs del curs (el professorat indicarà quina és la nota mínima per superar els treballs i que puguin comptabilitzar-se en la mitja ponderada del total del curs).
Si l'alumne no supera l'assignatura en primera convocatòria, podrà acudir a la segona convocatòria recuperant aquelles parts suspeses durant l'avaluació continuada.
Si un alumne no ha seguit l'avaluació continuada i es presenta a la segona convocatòria, haurà de realitzar un treball pràctic de comunicació gràfica, amb certa complexitat i una prova teòria dels continguts explicats durant el curs o de lectures recomanades i utilitzades en els diferents temes del programa de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Castells, M. , La Galàxia Internet., Barcelona: Rosa dels Vents. , 2002
Lev Manovich, El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital, Barcelona: Paidós Comunicación 163, 2005
Xavier Colomés Fornós, CSS. Guía práctica, Madrid: Anaya multimedia, 2008
Deyan Sudjic, El lenguaje de las cosas, Turner, 2009
Enric Satué, Los años del diseño (la decada republicana), Turner, 2003
André Ricard, Hitos del diseño, Ariel, 2009
Pilar Vélez Vicente i Anna Calvera Sagué, El disseny gràfic: d’ofici a professió (Museu del disseny), Barcelona: Museu del Disseny de Barcelona. Institut de Cultura. Ajuntament de Barcelona, 2014

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent