DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TEORIA DE LA IMATGE Codi 12224108
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Teoria de la Imatge es planteja l'estudi de les dimensions comunicatives dels discursos visuals i audiovisuals. Per assolir aquest objectiu, l'assignatura planteja l'aplicació a l'estudi i a l'anàlisi de les imatges d'una teoria d'inspiració semiòtica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge
Coneix i sap aplicar els conceptes teòrics generals a l'anàlisi de la imatge
Integra la perspectiva teòrica semiòtica en la generació i l'avaluació de discursos audiovisuals
Desenvolupa les habilitats de treball en equip
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. 1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge 2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat 3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat 4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
B3
B4
C3
1 0 1
Sessió Magistral
A2
38 0 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B3
8 14 22
Debats
A2
B3
B4
8 22 30
Treballs
A2
B3
B4
C3
1 28 29
Atenció personalitzada
A2
B3
B4
C3
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A2
2 26 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora.
Debats Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula.
Treballs Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis s'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques.
Atenció personalitzada Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Les professores destinaran temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B3
Els i els estudiants hauran d'assistir i realitzar a, com a mínim 6 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals proposats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. El 20% de la nota de l'assignatura se extreu de la mitjana aritmètica de les 6 millors pràctiques lliurades.
Debats
A2
B3
B4
Els i les estudiants han d'exposar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la idoneïtat de les anàlisis. El pes en la nota és compartit amb l'activitat anterior.
Treballs
A2
B3
B4
C3
Els i les estudiants han de presentar un treball que consta de tres parts i que consisteixen en l'anàlisi d'un document visual segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanada. El 30% de la nota de l'assignatura s'extreu del treball individual.
Proves de desenvolupament
A2
Els i les estudiants hauran de realizar tres exàmens parcials. El pes a la nota dels exàmens es del 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura es pot cursar en dues modalitats: avaluació continuada i avaluació no continuada. Els i les estudiants hauran d'escollir la modalitat en què cursaran l'assignatura la primera setmana de curs i caldrà que informin d'aquesta decisió a les professores.

Avaluació continuada: Per aprovar l'assignatura, els i les estudiants que optin per aquesta modalitat hauran de realitzar al llarg del curs un treball individual (30% de la nota), hauran de presentar-se a 3 exàmens parcials (50% de la nota) i hauran de participar, com a mínim, en 6 de les 9 pràctiques de grup que es duran a terme a la classe (20% de la nota).

Avaluació no continuada: Per aprovar l'assignatura, els i les estudiants que optin per aquesta modalitat hauran de lliurar un treball individual (40% de la nota) i realitzar un examen que abasta els tres exàmens parcials (60% de la nota). El lliurament del treball i la realització de l'examen es duran a terme en la data indicada en el calendari de l'assignatura.

En totes dues modalitats d'avaluació, per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4, tant en el treball com en els exàmens parcials, i, en el cas de l'avaluació continuada, també en les pràctiques de classe. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de proves d'avaluació. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les proves, l'assignatura queda suspesa i el dia de la recuperació caldrà lliurar o realitzar la prova suspesa/es. En cas que l'estudiant no es presenti a alguna de les proves, l'assignatura s'avaluarà com a "no presentada" i el dia de la recuperació es podrà lliurar la prova o proves no presentades. Les proves suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar el dia de la recuperació. No es poden tornar a presentar les proves avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota.

L'assignatura s'aprova amb un 5.


Fonts d'informació

Bàsica GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa
SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent