DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TEORIA DE LA IMATGE Codi 12224108
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Image Theory considers the study of the communicative dimensions of visual and audiovisual discourses. To achieve this goal, the subject proposes the application of a theory inspired in semiotics to study and analyze images.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge
Coneix i sap aplicar els conceptes teòrics generals a l'anàlisi de la imatge
Integra la perspectiva teòrica semiòtica en la generació i l'avaluació de discursos audiovisuals
Desenvolupa les habilitats de treball en equip
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. 1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
Tema 2. Sintaxi: La percepció de la imatge 2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
Tema 3. Semantics: Audiovisual discourse as a means to signify 3.1. Image as discourse: textual coherence and rhetorical dimension.
3.2. The text: macrostructure and microstructure.
3.3. Enunciation: Cognitive and perceptive points of view in visual and audiovisual discourses.
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat 4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions pressuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
CT4
2 4 6
Sessió Magistral
A2
38 0 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT5
16 16 32
Treballs
A2
CT4
7 60 67
Activitats d’auto seguiment
A2
2 2 4
Atenció personalitzada
A2
CT4
2 1 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora.
Treballs Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis d'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques.
Activitats d’auto seguiment Els i les estudiants han de realitzar un test d'autoseguiment al finalitzar l'assignatura.
Atenció personalitzada Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció

    Les professores destinaràn temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial o virtual, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT5
Els i les estudiants hauran de realitzar 8 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes pràctiques consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals proposats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. 20%
Treballs
A2
CT4
Realització per part dels i de les estudiants de tres treballs consistents en l'anàlisi d'una imatge seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques i ampliats amb lectures obligatòries. 60%
Activitats d’auto seguiment
A2
Els i les estudiants hauran de realitzar un test d’auto avaluació. Aquesta activitat està vinculada als diferents temes que es desenvolupen en les sessions teòriques, així com en les sessions d’aplicació pràctica dels conceptes. Aquest test consisteix en 20 preguntes tipus test que permetran als estudiants reforçar els principals conceptes teòrics del curs. 20%
Altres   Els i les estudiants que assistieixin i participin en totes les sessions pràctiques tindran un punt extra que se sumarà a la nota final.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura, els i les estudiants hauran de realitzar tres treballs individuals que consistiran en l'anàlisi d'una imatge aplicant els conceptes teòrics clau de l'assignatura ampliats mitjançant lectures obligatòries (60% de la nota), hauran de realitzar un test sobre els conceptes teòrics de l'assignatura (20% de la nota) i hauran de participar en les 8 pràctiques de grup que es duran a terme a la classe (20% de la nota). Els i les estudiants que assistieixin i participin en totes les sessions pràctiques tindran un punt extra que se sumarà a la nota final.

Per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4, en cadascuna de les activitats d'avaluació realitzades. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de proves d'avaluació. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les proves, l'assignatura queda suspesa i el dia de la segona convocatòria caldrà lliurar o realitzar la prova suspesa/es. En cas que l'estudiant no es presenti a alguna de les proves, l'assignatura s'avaluarà com a "no presentada" i el dia de la segona convocatòria es podrà lliurar la prova o proves no presentades. Les proves suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar el dia de la segona convocatòria. No es poden tornar a presentar les proves avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota.

L'assignatura s'aprova amb un 5.

En segona convocatòria els i les estudiants hauran de lliurar o realitzar les activitats no lliurades o suspeses.


Fonts d'informació

Bàsica SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent