DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) CREATIVITAT PUBLICITÀRIA Codi 12224111
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MARCA FRANCES, GUILLEM
Adreça electrònica guillem.marca@urv.cat
Professors/es
MARCA FRANCES, GUILLEM
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Desenvolupar el pensament creador i la seva aplicació al procés d’elaboració de missatges publicitaris i de relacions públiques: escoles, mètodes i tècniques creatives.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Coneix els fonaments teòrics de la creativitat aplicada a la publicitat
Adquireix i posa en pràctica en l'àmbit de la publicitat les principals tècniques creatives
Desenvolupa íntegrament un projecte de campanya publicitària des del punt de vista de la creativitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Introducció
Introducció a la creatvitat Definició. Creativitat conceptes i idees. Antecedents
Procés Creatiu.
Actituds i aptituds d’una persona creativa.
Creativitat i Publicitat L’Agència Publicitària – Estructura publicitària.
Entorn Humà: L’equip creatiu –copy, director d’art-
Redacció publicitària - Direcció d’Art
Altres departaments i la creativitat
Procés Creatiu Publicitari. Creativitat Publicitària Fase Prèvia Briefing, Estratègia Creativa, Concepte Creatiu
La materialització de la creativitat (copy, art)
Fonaments creatius publicitaris (copy, titular, slogan + layout..)
Fase Posterior: Investigació, Valoració (pre test, post test)
Tècniques creatives vs. Bloqueig
Mitjans i creativitat (premsa, exterior, TV, ràdio, internet)
Grans creatius de la història de la Publicitat (Bernbach, Ogilvy; Hopkins, Webb Young...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 36 42
Sessió Magistral
A16
36 100 136
Taller (arquitectura)
B2
8 100 108
Presentacions / exposicions
B2
C4
72 100 172
Treballs
B4
0 0 0
Atenció personalitzada
18 0 18
 
Proves objectives de tipus test
A16
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Contingut teòric - pràctic.
Sessió Magistral Explicació per part del professor de les diferents tècniques de creativitat publicitària, la història de la creativitat publicitària i el marc actual de la publicitat.
Taller (arquitectura) Resolució per part de l’alumne de pràctiques en grup. Joc de rol anunciant-agència.
Presentacions / exposicions Presentació i defensa per part de l’alumne de les propostes creatives generades com a resposta a brífings concrets.
Treballs Desenvolupament de treballs individuals de caràcter gràfic i conceptual amb l’objectiu de reforçar les eines necessàries per a esdevenir director d’art.
Atenció personalitzada Voluntat d’apropament a la realitat publicitària actual: reflex pràctic de la experiència professional del professorat. Fugida d’una assignatura de Creativitat abstracta.

Atenció personalitzada
Descripció
Ressolució amb els alumnes de tots els dubtes i problemes que sorgeixin sobre el programari de disseny grpàfic necessàri per al correcte desenvolupament de les tasques de creativitat publicitària.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A16
Examen teòric on s'avaluarà la capacitat d'anàlisi crític per part de l'alumne i els coneixements adquirits durant el desenvolupament de l'assignatura (serà sorpresa durant el segon quatrimestre) 20%
Altres  

Part pràctica. Correcte presentació de tots els treballs pràctics.

80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura es presenta dual, teòric - pràctica. I les dues vessants hauran d'aprovar-se per separat.

Segona Convocatòria

Presentació de totes les pràctiques proposades durant el curs i realització d'un examen final.


Fonts d'informació

Bàsica Ricarte, José M., Creatividad y comunicación creativa, , 1998
Ricarte, José M., Procesos y técnicas creativas publicitarias: ideas básicas , , 2000
Hernández, Caridad, Manual de creatividad publicitaria. , , 1999
Moliné, Marçal , La Fuerza de la Publicidad,, , 1999

Complementària Bassat Luis, El libro rojo de la publicidad,, , 1993
Lorente, Joaquin , Casi todo lo que sé de publicidad,, , 1991
Ogilvy, David, Confesiones de un publicitario, , 1967
Ogilvy, David , Ogilvy y la Publicidad, , 1990
Bernbach, William , Bill Bernbach dijo...,, , 1999
Oejo, Eduardo , Dirección de Arte. La cara oculta de la imagen publicitaria,, , 1998
Jorge DEL RÍO PÉREZ, La creatividad publicitaria en la literatura científica: una revisión, , 2006
Boto, Ángela, Corazonadas inteligentes, , 2005
Epstein, Robert, El genio que llevamos dentro, , 2005
Giquel, O, Strategic planner, , 2003
Rom, J, Estrategia en tiempos de crisis. El valor actual de la metodología estratégica en la concepción de las campañas publicitarias, , 2012
Pray, D, Art and Copy, , 2009

Recomanacions


 
Altres comentaris
Elements a tenir en compte: Tant la part teòrica com la pràctica han de superar-se i compten per obtenir la nota final de l’assignatura. Es valorarà la presència continua a classe. Es valorarà l’actitud a classe. Es valorarà la qualitat formal de les tasques proposades. Tot plegat repercutirà en la valoració subjectiva del professor en cas de una nota ajustada o problemes amb les mitjanes. Les pràctiques només poden presentar-se a classe el dia de classe i en l’horari lectiu de l’assignatura. Penalització per a treballs presentats fora de la data proposada. 2 punts menys sobre la nota de la pràctica presentada amb retard per setmana No s’accepten pràctiques amb un retard superior. (Sense justificar de forma adient)
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent