DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) CREATIVITAT PUBLICITÀRIA Codi 12224111
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Adreça electrònica natalia.lozano@urv.cat
Professors/es
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura planteja l’estudi de la creativitat com a un procés de comunicació persuasiva des d’una vessant teòrico-pràctica. La matèria repassarà les eines i tècniques més habituals per a la creació de campanyes publicitàries creatives.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Desenvolupar el pensament creador i la seva aplicació al procés d’elaboració de missatges publicitaris i de relacions públiques: escoles, mètodes i tècniques creatives.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Coneix els fonaments teòrics de la creativitat aplicada a la publicitat
Adquireix i posa en pràctica en l'àmbit de la publicitat les principals tècniques creatives
Desenvolupa íntegrament un projecte de campanya publicitària des del punt de vista de la creativitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
Creativitat i tipus de pensament Definició de creativitat.
Diferències entre creativitat i creació.
Innovation engine i invention cycle de Tina Seelig
El pensament lateral i el pensament vertical.
Les tècniques del pensament lateral d'Edward de Bono.
El procés creatiu: models clàssics i models cognitius
James Webb Young i la seva tècnica per produir idees.
La busca de la gran idea: Del briefing a l'estratègia La creativitat a partir de l'estudi del producte.
La creativitat a partir de l'estudi del target: humanització del target, la seva cultura, mapa de l'empatia i mapa visual, insights.
L’estratègia publicitària i actors rellevants:
Posicionament. Reason why. USP i ESP. Copy strategy. Star strategy.
Limitadors de l'estratègia: llei de la publicitat, bloquejos emocionals.
Tècniques per trobar la gran idea Tècniques i mètodes de creació en grup: brainstorming, SCAMPER, mètode de circulació d'idees o 635, 6 barrets per pensar, manual thinking.
Donar forma a la idea Fonaments de la redacció publicitària.
Figures retòriques.
Música i publicitat.
Storytelling.
Fer la idea una realitat Creació de campanyes de publicitat en diversos canals i suports de comunicació.
Gamificació.
Apps i internet de les coses.
Branded content.
Creativitat a temps real.
Hackvertising.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B2
B11
23 10 33
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A16
B2
C5
10 32 42
Presentacions / exposicions
B2
B11
C5
15 20 35
Treballs
B2
B4
22 40 62
Simulació
B2
C4
8 13 21
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
B3
C3
C4
1 20 21
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels continguts, metodologies d'aprenentatge i avaluació
Sessió Magistral Explicació per part del professora dels diferents tipus de pensament creatiu i donar les eines i tècniques suficients per a què l'alumne pugui aplicar la creativitat en la ressolució de campanyes.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Resolució per part de l’alumne de pràctiques en grup. Joc de rol anunciant-agència.
Presentacions / exposicions Presentació i defensa per part de l’alumne de les propostes creatives generades com a resposta a brífings concrets.
Treballs Desenvolupament de treballs en grup de caràcter gràfic, conceptual i audiovisual amb l’objectiu de reforçar les eines necessàries per a esdevenir director d’art, planificador estratègic o director de comptes.
Simulació Resolució d'un cas amb una entitat sense ànim de lucre (Aprenentatge i Servei)
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura d'un llibre i redacció d'una ressenya crítica o realització d'un treball de recerca
Atenció personalitzada Tutories personalitzades per resoldre dubtes a petició de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran dirigir-se a la professora i rebran atenció personalitzada al seu despatx per a la resolució de dubtes i orientacions de les pràctiques. Només s'atendran tutories amb cita prèvia (natalia.lozano@urv.cat).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B2
B11
C5
Els treballs en grup incorporen una part avaluable mitjançant les presentacions orals 5%
Treballs
B2
B4
Es realitzaran treballs individuals i en grup 60%
Simulació
B2
C4
Es realitzarà una crònica individual de la simulació (APS) 5%
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
B3
C3
C4
Lectura i redacció d'una ressenya crítica o redacció d'un treball de recerca 15%
Altres  

Assistència, participació i actitud a les classes

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria (maig)

Les pràctiques i ressenya que obtinguin una nota inferior a 4, s'hauran de repetir a la convocatòria de juny. Les pràctiques repetides no optaran a obtenir una nota superior a 7.


Segona convocatòria (juny)

L'alumnat que no segueixi l'avaluació contínua només té la possibilitat d'anar a 2a convocatòria. Avisar abans del 30 de setembre a la professora de voler optar per aquesta modalitat d'avaluació.

Presentació de totes les pràctiques avaluables proposades durant el curs de manera individual (60%), una ressenya (15%) i un únic examen teórico-pràctic (25%) que es realitzarà al juny. Les pràctiques i la ressenya s'entregaran dins de la primera convocatòria i, les pràctiques que obtinguin una nota inferior a 4 s'hauran de repetir a la convocatòria de juny. Els treballs repetits no optaran a obtenir una nota superior a 7.


Fonts d'informació

Bàsica Hernández, Caridad, Manual de creatividad publicitaria. , , 1999
Moliné, Marçal , La Fuerza de la Publicidad,, , 1999
Pricken, Mario, Publicidad creativa. Ideas y técnicas de las mejores campañas internacionales, , 2004
Ricarte, José M., Creatividad y comunicación persuasiva, , 1998
Farran Teixidó, Eduard, Des de la trinxera. Manual de supervivència en creativitat publicitària, , 2010
Cosme, Santiago, Superpoderes creativos. Trucos y astucias para crear anuncios, , 2017
De Bono, Edward, El pensamiento lateral, , 1998
Kavounas Taylor, Alice, Strategic thinking. Pensamiento estratégico para creativos publicitarios., , 2013
Seelig, Tina, inGenius. A crash course into creativity, , 2012
Seelig, Tina, Creativity rules, , 2015
Webb Young, James, Una técnica para producir ideas, , 1940
Williams, E., La nueva publicidad. Las mejores campañas, , 2010
Fernández Gómez, Jorge David, Mecanismos estratégicos en publicidad: De la USP a las lovemarks, , 2014
http://adsoftheworld.com/, Ads of the world, ,
http://creativity-online.com/, Creativity online, ,

Complementària Oejo, Eduardo , Si no te ven no existes, , 2004
Bassat Luis, El libro rojo de la publicidad,, , 1993
Lorente, Joaquin , Casi todo lo que sé de publicidad,, , 1991
Ogilvy, David, Confesiones de un publicitario, , 1967
Bernbach, William , Bill Bernbach dijo...,, , 1999
Rom, J, Estrategia en tiempos de crisis. El valor actual de la metodología estratégica en la concepción de las campañas publicitarias, , 2012
Pray, D, Art and Copy, , 2009
Ricarte, José M., Procesos y técnicas creativas publicitarias: ideas básicas, , 2000
Young, James Webb, Una técnica para producir ideas, , 1982
Arroyo, Isidoro, La profesión de crear, , 2005

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116
FOTOGRAFIA DOCUMENTAL I PUBLICITÀRIA/12224205

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMUNICACIÓ I IMATGE CORPORATIVA/12224115
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12224006
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12224010
DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA/12224107
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent