DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CREATIVITAT PUBLICITÀRIA Codi 12224111
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Adreça electrònica natalia.lozano@urv.cat
Professors/es
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura planteja l’estudi de la creativitat com a un procés de comunicació persuasiva des d’una vessant teòrico-pràctica. La matèria repassarà les eines i tècniques més habituals per a la creació de campanyes publicitàries creatives. </p><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Desenvolupar el pensament creador i la seva aplicació al procés d’elaboració de missatges publicitaris i de relacions públiques: escoles, mètodes i tècniques creatives.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Coneix els fonaments teòrics de la creativitat aplicada a la publicitat
Adquireix i posa en pràctica en l'àmbit de la publicitat les principals tècniques creatives
Desenvolupa íntegrament un projecte de campanya publicitària des del punt de vista de la creativitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Creativitat i tipus de pensaments Història i definicions del pensament creatiu.
El procés creatiu: models clàssics i models cognitius.
El pensament lateral i el pensament vertical.
Les tècniques del pensament lateral d'Edward de Bono.
James Webb Young i la seva tècnica per produir idees.
Innovation engine de Tina Seelig.
La busca de la gran idea: Del briefing a l'estratègia La creativitat a partir de l'estudi del target: humanització del target, investigació de la seva cultura, mapa de l'empatia i mapa visual, insights.
Mecanismes estratègics i actors rellevants:
Reason why, USP, ESP, copy strategy, brand image, star strategy, impacte emocional i lovemarks.
Dones pioneres en el sector creatiu publicitari.
Tècniques per trobar la gran idea Tècniques i mètodes de creació en grup i individuals: d'exploració de temes, de generació d'idees i d'avaluació d'idees.
Donar forma a la idea Fonaments de la redacció publicitària.
Figures retòriques.
Música i publicitat.
Fer la idea una realitat Passos per a la creació d'una campanya publicitària.
Creació de campanyes de publicitat en diversos canals i suports de comunicació.
Gamificació.
Apps i internet de les coses.
Branded content.
Hackvertising.
Intel·ligència artificial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CT3
29 10 39
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A16
CT3
11 32 43
Presentacions / exposicions
CT3
10 10 20
Projectes
A16
CT3
30 53 83
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de preguntes curtes
CT2
4 30 34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Benvinguda a l'assignatura, explicació dels objectius d'aprenentatge, metodologies i avaluació
Sessió Magistral Explicació dels diferents tipus de pensament creatiu i donar les eines i tècniques suficients per a què l'alumnat apliqui la creativitat en la resolució de campanyes.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Resolució per part de l’estudiantat de supòsits pràctics que ajudi a l'adquisició i reforç de continguts teòrics.
Presentacions / exposicions Presentació i defensa oral per part de l'estudiantat de les propostes creatives generades com a resposta a brífings concrets.
Projectes Realització de projectes pràctics individuals o en grup per demostrar l'assoliment de coneixements.
Atenció personalitzada Tutories personalitzades per resoldre dubtes a petició de l'alumnat

Atenció personalitzada
Descripció

Els alumnes podran dirigir-se a la professora i rebran atenció personalitzada al seu despatx per a la resolució de dubtes i orientacions de l'assignatura. Es prega sol·licitar cita prèvia per email a natalia.lozano@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT3
Els treballs en grup incorporen una part avaluable mitjançant les presentacions orals 5%
Projectes
A16
CT3
Es realitzaran diversos projectes individuals i en grup al llarg del curs 55%
Proves objectives de preguntes curtes
CT2
Es realitzaran dues proves de preguntes curtes i tipus test de la part teòrica. 30%
Altres  

Assistència, participació i actitud a les classes

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nota final i segona convocatòria

Per tal que es pugui fer la mitjana total de l'assignatura, els estudiants han d'haver obtingut més d'un 4 en cadascuna de les pràctiques o projecte presentats. Aquelles pràctiques/projecte que hagin obtingut una nota inferior a 4 o que no s'hagin presentat, s'hauran de repetir en una segona convocatòria. Aquesta serà al cap de 3 setmanes d'haver obtingut la correcció de la primera convocatòria. La màxima nota que aspiraran aquelles pràctiques presentades en segona convocatòria serà de 7. En cas que l'estudiant tampoc superi aquesta segona convocatòria, la pràctica es podrà presentar de manera individual a la convocatòria de juny, i la seva nota màxima serà de 5.

Respecte a la teoria (2 proves de preguntes curtes i tipus test), caldrà que la mitjana de les dues proves sigui superior a 4. En cas que aquesta mitjana sigui inferior, caldrà que es presenti a la convocatòria de juny d'aquelles proves suspeses. La màxima nota que aspiraran les proves presentades a la convocatòria de juny serà de 7. 

Aquesta assignatura no contempla l'avaluació única.


Fonts d'informació

Bàsica Hernández, Caridad, Manual de creatividad publicitaria. , , 1999
Moliné, Marçal , La Fuerza de la Publicidad,, , 1999
Pricken, Mario, Publicidad creativa. Ideas y técnicas de las mejores campañas internacionales, , 2004
Farran Teixidó, Eduard, Des de la trinxera. Manual de supervivència en creativitat publicitària, , 2010
Cosme, Santiago, Superpoderes creativos. Trucos y astucias para crear anuncios, , 2017
De Bono, Edward, El pensamiento lateral, , 1998
Kavounas Taylor, Alice, Strategic thinking. Pensamiento estratégico para creativos publicitarios., , 2013
Seelig, Tina, inGenius. A crash course into creativity, , 2012
Webb Young, James, Una técnica para producir ideas, , 1940
Fernández Gómez, Jorge David, Mecanismos estratégicos en publicidad: De la USP a las lovemarks, , 2014
http://adsoftheworld.com/, Ads of the world, ,
http://creativity-online.com/, Creativity online, ,
https://www.clubdecreativos.com/, C de C, ,

Complementària Oejo, Eduardo , Si no te ven no existes, , 2004
Bassat Luis, El libro rojo de la publicidad,, , 1993
Lorente, Joaquin , Casi todo lo que sé de publicidad,, , 1991
Ogilvy, David, Confesiones de un publicitario, , 1967
Bernbach, William , Bill Bernbach dijo...,, , 1999
Rom, J, Estrategia en tiempos de crisis. El valor actual de la metodología estratégica en la concepción de las campañas publicitarias, , 2012
Pray, D, Art and Copy, , 2009
Ricarte, José M., Procesos y técnicas creativas publicitarias: ideas básicas, , 2000
Arroyo, Isidoro, La profesión de crear, , 2005
Sánchez-Gutiérrez, Bianca (ed.), Aquelarre. La emancipación de las mujeres en la cultura de masas, , 2020
Young, James Webb, Una técnica para producir ideas, , 1982

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116
FOTOGRAFIA DOCUMENTAL I PUBLICITÀRIA/12224205

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMUNICACIÓ I IMATGE CORPORATIVA/12224115
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12224006
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12224010
DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA/12224107
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent